Hvilke sosiale nettverk bør du bruke tid på i 2020?

Av Geir Andreas Vigre Kirkeberg 27. november 2019 | 4 minutter lesetid

hvilke_sosiale_nettverk_bør_du_bruke_tid_pa_i_2020

Hvor burde du bruke tid og ressurser i 2020? Dette var spørsmålet analysebyrået Trust Insights ønsket å finne svaret på når de gikk sammen med «social monitoring»-plattformen Talkwalker for å utforske trendene i bruk av sosiale medier. I denne artikkelen ser jeg nærmere på noen av funnene i rapporten og hvordan disse vil kunne påvirke oss som markedsførere.

I denne artikkelen vil jeg ta for meg to trender som ble særlig vektlagt i rapporten:

  • Revolusjonen i de såkalte «velvet rope»-nettverkene
  • YouTube, YouTube, YouTube!

«Velvet rope»-nettverkene vokser mer enn noen gang

«Velvet rope» henviser til sosiale medienettverk som kan beskrives som private, lukkede «samfunn» for personer som har noe til felles. Disse nettverkene kan til dels sammenlignes med gruppefunksjonen til Facebook, men skjer på helt egne plattformer. Her kan brukere kommunisere med likesinnede uten å bli forstyrret av «støy» fra omgivelsene. Et eksempel er nettverket ASmallWorld, som er eksklusivt for verdensborgere med høy utdannelse, som jobber innen finans, som reiser mye og bor i en internasjonal by.

Last ned gratis e-bok: Influencer marketing - vinn markedsandeler i sosiale  medier

I motsetning til Facebook, som i utgangspunktet er et åpent nettverk, er nettverk som disse basert rundt private chat- og gruppesystemer. Sosiale «velvet rope»-nettverk, som Slack og Discord, fremheves i rapporten blant de sosiale mediene som forventes sterkest vekst i 2020 og er dermed svært interessante for markedsførere.

Hva betyr dette for markedsførere?

En utfordring med Slack, Discord og lignende nettverk er at de er relativt utilgjengelige for markedsførere sammenlignet med andre sosiale medier. For det første støtter de ikke tracking. Trafikk som kommer fra linker som deles i nettverkene vil i analysenettverktøy som HubSpot eller Google Analytics vises som direct traffic.

I tillegg ligger mange av nettverkenes «samfunn» privat og du trenger invitasjon for å få tilgang. Du kan heller ikke kjøpe deg reklameplass i kanalene. Derfor er det en utfordring for markedsførere at trender viser at vi vil bruke stadig mer tid i slike nettverk i fremtiden. Markedsførere må ha en helt annen tilnærming enn i de sosiale mediene vi vanligvis jobber med.

For å markedsføre seg i grupper der målgruppen befinner seg anbefaler Trust Insights og Talkwalker en strategisk satsning på Employee Advocacy internt i bedriften. Dette innebærer at ansatte jobber for å bli medlem i relevante «samfunn» i de ulike nettverkene. Som medlem er det opp til den ansatte å ta en aktiv rolle i kanalen for å promotere selskapet på best mulige måte. En annen strategi går ut på at bedriften bygger en egen kanal eller gruppe i nettverket. Målet er å skape et forum bedriften selv administrerer, der målgruppen eller deler av den er representert. Analysebyrået Trust Insights har for eksempel startet kanalen «Analytics for Marketers» i Slack.  

YouTube-dominansen fortsetter

Ikke uventet for mange ventes YouTube å fortsette sin dominans som ledende videoplattform. Til tross for å ha eksistert siden 2005 forventes ikke veksten å flate ut. Isteden fortsetter nye brukere å strømme til tjenesten, og antall søk i søkemotoren øker. YouTube har i mange år okkupert plassen som verdens nest største søkemotor etter Google – og eies av Google. Det sier sitt om potensialet i nettverket. Rapporten spår YouTube til å være det sosiale mediet med størst tilfang av nye brukere i 2020. I tillegg er det svært få brukere som sier opp kontoen sin.

Hva betyr dette for markedsførere?

Potensialet for markedsføring øker i takt med kanalens vekst. Tatt størrelse og vekstutsiktene i betrakting er det derfor viktigere å besitte «YouTube skills» enn noen gang. Spriket i YouTube-kompetanse er imidlertid stort. En mindre prosentandel av norske bedrifter jobber strategisk med videoproduksjon og markedsføring via YouTube som en del av sin markedsstrategi, mens de fleste bedrifter av ulike grunner ikke har kommet helt dit enda.

For markedsførere som ikke har særlig erfaring med YouTube (utover det å ha sett en og annen kattevideo fra tid til annen) burde første steg være å bli kjent med mulighetene YouTube kan by på. Start med å ta disse gratis YouTube-kursene fra Google. Deretter kan du gå videre til å se Googles videoer om YouTube-annonsering, som er en del av Google Ads Academy.

Talkwaker og Trust Insights anbefaler bedrifter som ikke allerede har robuste strategier for YouTube på plass å investere i vekst av sin YouTube-kanal. YouTube tilbyr sine kanaleiere og annonsører detaljerte statistikker og analyser, som gir gode forutsetninger for effektiv annonsering og vekst i egen kanal. I tillegg til vekst i egen YouTube kanal anbefaler de å bruke såkalte «mikrokjendiser» for spredning av eget innhold. Med mikrokjendiser menes kjente personligheter eller merkevarer i en mindre kategori som er relevant for din målgruppe. Dette vil øke troverdigheten til deg og din merkevare, samt øke sannsynligheten for at publikum deler innholdet ditt videre.

Nedgang hos de største sosiale mediene

I rapporten kan vi også lese at de største og mest etablerte sosiale mediene spås å toppe listen over nettverk med størst netto nedgang i antall brukere i 2020. Instagram troner på toppen, etterfulgt av Facebook. Sistnevnte har vært utsatt for mange slettekampanjer som følge av skandaler selskapet har vært involvert i. Dette kan være en mulig forklaring til den nedadgående spiralen de har befunnet seg i de siste årene. Facebook har heller ikke lykkes i å ta opp konkurransen med «velvet rope»-plattformene til tross for iherdig promotering av sine gruppefunksjoner. Også Snapchat og LinkedIn ventes tilbakegang.

Konklusjon

De største sosiale medienettverkene ventes altså dårlige fremtidsutsikter. Men, til tross for at populariteten virker å være nedadgående hos mange av de etablerte vil de fremdeles utgjøre gode alternativer for markedsføring i 2020. Funnene i rapporten burde imidlertid få alarmklokkene til å ringe. Har du enda ikke god kjennskap til «velvet rope»-nettverk eller YouTube er 2020 året å skaffe seg dette. Etabler kontoer, lær hvordan de fungerer og observer hvordan de brukes. Lykke til!  

Gratis ebok:  Influencer marketing Markedsdirektøren som ble en av Norges største influencere

Temaer: sosiale medier, trender, YouTube


Geir Andreas Vigre Kirkeberg's photo

Av: Geir Andreas Vigre Kirkeberg

Andreas jobber som inbound marketing-konsulent i MarkedsPartner. Han har bachelor i internasjonal markedsføring fra BI og Leeds Metropolitan University, og en master of management med fordypning i markedsføring fra Queensland University of Technology.

Følg på LinkedIn

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Temaer

Se alle