Hva er agile marketing?

 

Det føles utfordrende, og kanskje til og med overveldende å digitalisere. I alle fall om du ønsker å etablere en inbound marketing-strategi. Hvor skal du begynne? Blogg, Facebook, SEO, e-post, hjemmeside, også videre. Det finnes et hav av muligheter, så hva skal du fokusere på, og hva er viktigst for å skape resultater raskt?

Det har blitt enormt viktig å skape resultater raskt i en bransje i stadig endring. Forandringene skjer hurtigere enn vi forventer, og bare i løpet av fem år kommer vi til å jobbe fundamentalt annerledes med markedsføring og markedsanalyse. I følge BI Business Review blir mediebransjen heldigital allerede i 2020.

Dette byr på utfordringer for svært mange markedsførere, og kanskje har du allerede fått kjenne litt på det? Da er du i så fall ikke alene. I årets agile marketing undersøkelse utført av Wrike – leverandør av programvare for samhandlingstjenester for bedrifter - sa 26 prosent av markedsførerne at en av de største utfordringene de møter er å holde følge med markedet og konkurrentene i dagens heftige endringstakt.

Dette innlegget er skrevet med utgangspunkt i en artikkel om hvorfor det er nødvendig med både agile marketing og inbound marketing.

Agile Marketing – et nytt buzz-ord?

Et begrep nært beslektet med en inbound marketing-strategi er nettopp Agile Marketing. Før du lar deg irritere over enda et nytt buzz-ord må jeg få komme med en oppfordring eller advarsel: Faktum er at ny teknologi inntar samfunnet i høyt tempo, og bransjen endrer seg raskere enn språket. Derfor oppstår såkalte buzz-ord. Dette er noe vi må forholde oss til, og skal jeg forsøke å forklare hva agile marketing er, og hvorfor det er lurt å etablere dette sammen med en inbound marketing-strategi.

Hva er agile marketing?

La oss starte med det enkle og mest fundamentale først: Det engelske ordet ”agile”. Direkte oversatt til norsk betyr det; smidig. Hva innebærer dette – smidig markedsføring? 

Kort sagt handler agile marketing om å gjøre mer av det som gir resultater raskt. Du kan betrakte det som en tenkemåte for å strukturere markedsarbeidet. 

Det handler om å tilpasse markedsføringen til et marked med kjappe endringer og kjøre små kampanjer hyppig og raskt i stedet for tunge kampanjer som krever mye planlegging. Markedsarbeidet er i stor grad drevet av data – ikke av lange, tunge strategiplaner. Dette for å slippe å arbeide med feil tiltak, som ikke gir utslag på bunnlinjen. På mange måter minner agile marketing meg om hvordan teknologi-giganten Google jobber. Et sitat fra en av grunnleggerne til Google, Eric Schmidt oppsummerer deres arbeidsmetodikk: Fail often and fail quickly.

Når vi er inne på strategi og planlegging; visste du at 90 prosent av alle strategier feiler på grunn av dårlig implementering? Hvordan kan du som markedssjef eller daglig leder legge til rette for økt gjennomføringskraft og sørge for at bedriften ikke havner i samme statistikk? Agile marketing er en del av løsningen, men dette alene er ikke nok.

Det handler om å la data fra kampanjene styre hva som er verdt å satse på og hva som ikke er det. Tiden hvor en fokuserte på 12 måneders kampanjeplaner er over. Vi kan ikke lenger basere våre analyser på synsing og magefølelse. Den metodikken er fra en tid der markedsføring var et felt med lite bevegelse. I dag har vi tilgang til store mengder analyserte data, og det gjelder å få utnyttet dem på best mulig måte. Med andre ord: Test, analyser, optimaliser – gjenta prosessen.

Se for deg at du styrer selskapet eller markedsavdelingen som en vannscooter – hvor du raskt reagerer på omgivelsene gjennom riktig bruk av data, ikke som et tankskip hvor det tar lang tid å endre kursen.

Inbound marketing er den første markedsføringsmetodikken som er datadrevet. Mange har faktisk gått så langt som å si at det er 100 prosent vitenskapelig – noe de på mange måter har rett i.

Kombiner inbound marketing og agile marketing 

For å komme tilbake til spørsmålet jeg stilte innledningsvis; hva skal du fokusere på, og hva er viktigst for å oppnå resultater raskt? Ved å kombinere inbound marketing-strategien med agile marketing vil du raskt få et svar. Inbound metodikken er drevet av data, og agile- tankegangen sørger for at bedriften din er bedre rustet til å prioritere markedsaktiviteter basert på hvilke som fungerer best og leverer mest verdi. Det handler om å sette struktur og rammer slik at du oppnår økt gjennomføringskraft. Som et resultat, vil du få mer effekt ut av markedsinvesteringene.

 

Last ned gratis e-bok:  Skap resultater med inbound marketing

Cecilie Henriksen's photo

Av: Cecilie Henriksen

Cecilie jobbet tidligere som digitalmarkedsfører i MarkedsPartner og er nå ansatt som markedsfører i Dikom. Hun har en bachelor i markedsføring og merkevareledelse fra Høyskolen Kristiania.