Hva enhver bedriftsleder bør vite om inbound marketing

Av Stig Hammer 14. mai 2015 | 3 minutter lesetid

Hva_bedriftsledere_og_linjeledere_br_vite_om_inbound_marketing

Som CEO eller linjeleder vil du kanskje stille deg spørsmålene: "Hva er inbound marketing, hvorfor bør jeg vite om det, hvilke fordeler kan det gi oss, hva vil det kreve av oss og hvordan vil det påvirke organisasjonen?" Dette innlegget gir deg overblikket.

1. Hva er inbound marketing

Inbound marketing er digital markedsføring satt i system - en kombinasjon av den fremste teknologien og beste praksiser innen markedsføring, hvor kommunikasjonen skjer på målgruppens premisser.

I motsetning til tradisjonell reklame, hvor selgeren tar kommunikasjonsinitiativet, kan inbound sammenlignes med en magnet som tiltrekker seg potensielle kunder. Den systematiske tilnærmingen gir deg en "kundefabrikk" som leder potensielle kunder gjennom hele kjøpsprosessen inntil de er betalende og fornøyde kunder. 

De viktigste elementene i en inbound strategi er selskapets hjemmeside(r), kvalitetsinnhold (f.eks. fagartikler, tips og råd, kunnskapsdeling) skrevet på målgruppens premisser, sosiale medier, landingssider, e-post og søkemotorer. Hver for seg er ikke disse verktøyene nye, men satt i system blir de gjensidig forsterkende på et helt nytt nivå.

Ønsker du litt mer kjøtt på beinet har vi også skrevet en kortfattet guide om temaet som du kan laste ned gratis.

2. Hvorfor bør jeg vite om det?

Du tenker kanskje at dette er markedssjefens bord, og det er delvis riktig. Men det å skape vekst er i høyeste grad et topplederansvar også. Er du forresten sikker på at markedssjefen er oppdatert om temaet og har sett potensialet? Om 5 år vil inbound være noe alle driver med, også konkurrentene dine.

De siste få årene har det kommet nye digitale verktøy som gir deg muligheten til å bygge et digitalt fundament for din markedsføring på en helt annen måte enn før, med svært god kost/nytte. Sikre at du forstår og utnytter disse mulighetene. 

3. Hvilke fordeler kan det gi oss?

Inbound kan gi virksomheten din en rekke fordeler:

  • Bedre kost/nytteInbound er rimeligere enn tradisjonell reklame (les: TV, radio, annonser i trykte medier, direkte salg, direkte reklame). Du får med andre ord mer ut av markedsbudsjettet

  • Flere leads og økt omsetning: Inbound vil øke tilfanget av henvendelser fra potensielle kunder til bedriften. Erfaringsmessig snakker vi om en mangedobling av antall leads. Siden inbound også har innebygd automatikk som kvalifiserer henvendelsene, sikrer dette at salgsavdelingen din kun jobber med "varme" leads, og ikke kaster bort tiden på potensielle kunder som ennå ikke er klare eller som ikke er en god match for din bedrift. 

  • Sterkere merkevare: Ved å publisere kvalitetsinnhold vil du nå et stadig større publikum og bli sett på som en autoritet - eller enda bedre - en tankeleder innen ditt felt. Dette gjør noe med selskapets image ovenfor viktige interessenter som leverandører, potensielle ansatte, kunder, myndigheter og ikke minst media, men skaper også stolthet og engasjement internt.

 

4. Hva vil en satsning på inbound kreve av oss?

For å praktisere denne markedsføringsmetoden kreves følgende steg:

  1. Etabler en digital markedsstrategi. Ut fra nåsituasjon og ønsket situasjon skal strategien beskrive hvordan bedriften skal nå sine vekst-, omsetnings- og/eller lønnsomhetsmål, samt hvilke verktøy og hvilken kompetanse som trengs for å realisere strategien. 

  2. Forankre strategien internt. Først i styret og i ledergruppen, deretter i resten av organisasjonen. Dette er spesielt viktig fordi du vil trenge å spille på mange fagpersoner for å produsere verdifullt innhold 
     
  3. Invester i et marketing automation-system og inngå en samarbeidsavtale med et digital byrå som kan inbound og som har dokumenterbar erfaring fra vellykkede cases. Selv om du outsourcer mye til et byrå vil det uansett kreve innsats fra fagpersoner i selskapet ditt

 

5. Hvordan vil det påvirke organisasjonen?

En inbound satsning vil erfaringsmessig bidra til å tydeliggjøre ansvarsområdene til markeds- og salgsavdelingen og gi begge avdelinger bedre rapportering. En markedsavdeling bør måles på hvor mange kvalifiserte leads de klarer å levere til salg. Salgsavdelingen måles på hvor mange salg eller avtaler de klarer å få ut av disse leadsene. Min kollega, Fred Stave, har skrevet et glimrende innlegg om nettopp dette temaet.

Last ned gratis e-bok:  Skap resultater med inbound marketing

Temaer: inbound marketing


Stig Hammer's photo

Av: Stig Hammer

Stig er daglig leder og leder for forretningsrådgivning i MarkedsPartner og var med på å starte selskapet i 1997. Han har lang erfaring fra strategisk rådgivning i mange ulike bransjer, og i alle ledd av verdikjeden. Stig er utdannet siviløkonom fra Stirling i Skottland og har 7 års erfaring som foreleser ved BI Østfold.

Følg på LinkedIn

Følg på Twitter

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Temaer

Se alle