Markedsføring blir en stadig mer kompleks øvelse, og nye fagområder utvikler seg kontinuerlig; søkemotoroptimalisering, leadsgenerering, sosiale medier, automatisering, dataanalyse, innholdsmarkedsføring, blogging, e-postmarkedsføring, osv. Med en marketing automation-plattform kan du koble disse funksjonene sammen til en helhetlig «markedsførings-maskin». I dette blogginnlegget sammenligner jeg to av disse MA-systemene: HubSpot og Marketo.
Mange systemer
Det finnes en skog av programvare for marketing automation. To av de mest anerkjente systemene er Marketo (6 % markedsandel) og HubSpot (21 % markedsandel). Begge brukes av tusenvis av bedrifter over hele verden. De har en stor del overlappende funksjonalitet, men er også forskjellige på mange områder.
LES OGSÅ: En introduksjon til HubSpot
Programvaren
De to programvarene er bygget opp noe forskjellig.
- Marketo er modulært oppbygget. Du kan kjøpe de ulike modulene separat eller samle dem i en integrert suite, skreddersydd etter dine egne behov.
- Hubspot tilbyr all sin funksjonalitet i ett enhetlig system, med salgsapplikasjonen som en gratis add-on. HubSpot er helt og holdent bygget på inbound marketing-metoden.
LES OGSÅ: Hva er inbound marketing? »
Denne oversikten fra Technologyadvice.com gir en god oversikt over funksjonaliteter som dekkes av de to plattformene:
Datalagring og sikkerhet
Begge systemene baserer seg på sky-basert lagring ihht. Privacy Shield rammeverket, hvor GDPR også er ivaretatt. Du slipper altså å tenke på kostnader til installasjon og drift av egne servere.
Installasjon og bruk
Marketo er et komplekst system og krever derfor mer IT-kompetanse både i installasjons- og driftsfasen. Har du interne ressurser i bedriften med god kunnskap innen IT (og spesielt marketing automation), er sannsynligvis ikke dette noe problem for deg. Du vil da kunne utnytte de mange funksjonene Marketo tilbyr.
Hvis du derimot har mindre erfaring med marketing automation, er det min påstand at du vil være bedre tjent med HubSpot som har et mye mer oversiktlig og selvforklarende grensesnitt. Dette betyr ikke at HubSpot er noen lettvekter. Systemet inneholder sannsynligvis all funksjonalitet du har behov for og mye mer.
Prising
Begge systemene har en prispolitikk som i prinsippet er basert på kontaktdatabasens størrelse og programvarens funksjonalitet. HubSpot er rimeligst for små og mellomstore bedrifter (SMB), mens de to systemene er mer sammenlignbare på pris for større selskaper. Med HubSpot kan du komme i gang med en gratisversjon, og vokse videre med utvidede behov etter hvert.
Brukervennlighet
Siden Marketo er mer egnet for tilpassede løsninger for større virksomheter, vil denne løsningen kreve noe mer IT-kunnskap for å bruke og drifte. Når systemet er ferdig oppsatt er imidlertid brukervennligheten god. HubSpot derimot har en relativt lav brukerterskel, og er med sin enhetlige «alt i ett» løsning meget brukervennlig.
CRM-integrasjon
Begge systemene har gode integrasjonsmuligheter mot eksterne CRM-systemer. HubSpot leveres med egen CRM-programvare som er sømløst integrert med tre moduler: salg, markedsføring- og kundeservice. Har du derimot behov for et mer omfattende CRM-system, har HubSpot integrasjonsmuligheter mot mange av de mest brukte CRM-systemer på markedet.
Marketo leverer ikke et eget CRM, men er utviklet med tanke på bruk sammen med Salesforce. Marketo tilbyr også mulighet for integrasjon mot mange av markedets andre ledende CRM-systemer.
Opplæring
Selv om begge systemene tilbyr god opplæring, skiller HubSpot seg positivt ut på dette området. Gjennom HubSpot Academy tilbyr de sertifiseringer for markedsførere, selgere og designere - både i bruken av verktøyet og innen faget inbound marketing og salg. Noen av disse sertifiseringene er også åpne for alle - uansett om du bruker HubSpot eller ikke.
Analyse
På dette området er nok Marketo sterkest. Er du villig og har kunnskapen, er det større mulighet til å skreddersy rapporter og gå mer i dybden i Marketo. For de fleste vil imidlertid HubSpots rapporter og analyseverktøy være tilfredsstillende nok.
Support
Begge plattformene tilbyr lignende og gode supportfuksjoner. HubSpots økosystem er imidlertid større enn Marketo sitt. HubSpot har flere brukere og en mer omfattende kunnskapsbank, som inkluderer brukerforum, nettbaserte videokurs og sertifiseringsprogrammer.
Hvis det er viktig for deg å ha tilgang på norsk support bør du også vite at det foreløpig ikke finnes norske leverandører av Marketo, mens HubSpot har flere norske forhandlere.
LES OGSÅ: Skal vi etablere og drifte HubSpot selv eller bruke en HubSpot-partner?
Til slutt
Så, hvilket system skal du velge? Som du sikkert har oppfattet av innlegget mitt er både HubSpot og Marketo utmerkede programvarer for marketing automation. Min påstand er at Marketo trolig vil passe best for enterprise selskaper, mens HubSpot passer for alle selskaper som ønsker å oppnå vekst.
Andre ressurser:
G2 har satt opp en sammenligning av HubSpot vs Marketo basert på data fra brukeranmeldelser. HubSpot vurderes med 4.4/5 stjerner fra 2 538 vurderinger. Marketo får 4.1/5 stjerner fra 1 559 vurderinger. Resultatet fra hvert produkt beregnes gjennom sanntidsdata fra verifiserte brukeranmeldelser.
TrustRadius har samlet uttalelser fra brukere av HubSpot og Marketo.
Først publisert 7. mai 2016. Oppdatert 6. juni 2018.