Skal vi etablere og drifte HubSpot selv eller bruke en HubSpot-partner?

Av Erlend Førsund 8. mai 2018 | 4 minutter lesetid

hubspot

Enten du nettopp har kjøpt HubSpot eller planlegge å kjøpe det, må du stille deg spørsmålet: «Skal vi sette det opp og drifte programvaren selv, eller skal vi få hjelp fra en profesjonell HubSpot-partner?» I dette innlegget har jeg samlet en del momenter dere bør tenke på i den sammenheng.

Kan vi sette opp HubSpot selv?

Første gang jeg fikk nærkontakt med HubSpot var i 2014. Sammen med en kollega hadde jeg ansvaret for å sette opp og konfigurere HubSpot, så vi kunne ta det i bruk i vår egen markedsføring.

Vi gikk i gang med stort pågangsmot og entusiasme. Som digitalbyrå hadde vi god kompetanse på å jobbe med digitale plattformer og første steg var å legge en inbound marketing-strategi, som vi dokumenterte grundig.

Så startet arbeidet med å implementere HubSpot. Selv om det er en intuitiv og svært brukervennlig programvare, er den samtidig såpass avansert at det ikke bare er én måte å gjøre en ting på – saken er at noen løsninger rett og slett er litt bedre enn andre.

I starten gjorde vi derfor en del feil og tok i bruk en del tungvinte løsninger, som vi i dag kan hente fram og le litt av, dersom vi trenger litt avveksling. 

I dag har HubSpot-kompetansen vår blitt institusjonalisert i form av beste praksis-dokumenter som vi bruker i opplæring av nye medarbeidere og av kunder. 

Så om du lurer på om dere kan sette opp HubSpot selv, er det korte svaret er ja. Vi gjorde det selv. Det litt lengre svaret er tja, da dere må vurdere besparelsene i å gjøre det selv opp mot gevinstene i å benytte en profesjonell tredjepart.

Fem fordeler ved å bruke en HubSpot-partner 

1. Dere får en beste praksis-installasjon

En HubSpot-partner har gjennomført mange installasjoner før og har allerede gjort feilene som de fleste nybegynnere gjør. Med snart 40 HubSpot-installasjoner bak oss, for både SMB-bedrifter og store, internasjonale selskaper, har vi etablert en beste praksis for etablering av HubSpot. Den sikrer at fundamentet som legges er så optimalt som mulig, slik at man unngår større ryddejobber i etterkant. 

2. Dere kommer raskere i gang og ser resultater raskere

En erfaren HubSpot-partner vil bruke betraktelig kortere tid i etableringen av HubSpot, enn om dere skulle gjøre det selv. Dere unngår at prosjektet drar seg ut i tid, og at motivasjonen synker, og dere sikrer moment og raskere høsting av resultater. 

3. Dere får proffhjelp til å integrere HubSpot med øvrige forretningssystemer

Trenger dere hjelp til å tilpasse eller lage integrasjoner mellom HubSpot og deres ERP-, CRM-, CMS-, Business Intelligence eller kundeservicesystem, har en HubSpot-partner ofte kompetanse på dette feltet også. I MarkedsPartner har vi en egen utviklingsavdeling som jobber med dette.

4. Dere vil være kontinuerlig oppdatert på nye funksjoner i HubSpot 

Selv for en som jobber med HubSpot daglig, er det krevende å holde seg oppdatert på alle oppdateringer som skjer i programvaren. For den forbedres og utvides hele tiden. Derfor har vi et eget fagmiljø rundt HubSpot i MarkedsPartner, hvor ny læring fra ulike prosjekter deles fortløpende. Dette kommer våre kunder til gode, da de raskt kan nyttegjøre seg av nye funksjoner.

5. Dere får tilgang til oppdatert inbound marketing-kompetanse

Teknologi, brukeratferd og andre rammevilkår, som lovgivning, er i kontinuerlig endring, og som markedsførere må vi hele tiden justere oss etter dette. Det som var beste praksis for to måneder siden kan være utdatert i dag. Et eksempel på dette er topic clusters, som er en ny måte å jobbe med digital synlighet på, som HubSpot også støtter i verktøyet sitt. Et annet eksempel er hvilke konsekvenser GDPR vil få for markedsføring og salg. Når du jobber med en HubSpot Partner, som ikke bare leverer verktøyet, men som også har tung ekspertise innen inbound marketing og salg, har du enkel tilgang på kompetanse som vil kunne øke verdien av verktøyet betraktelig. 

Tre ofte stilte spørsmål fra bedrifter som vurderer å bruke et byrå til å hjelpe dem i gang med HubSpot

1. Hvordan går vi frem for å kjøpe HubSpot?

Velger du en partner, trenger du ikke å tenke på denne delen. Som HubSpot-partner har vi faste kontaktpersoner som bistår oss med å få deg raskt opp og stå. 

2. Blir lisensen den samme om jeg kjøper selv eller gjennom en partner?

Prisen du betaler for HubSpot er akkurat den samme, om du kjøper via en partner eller ikke. En fordel med å kjøpe via en norsk HubSpot-partner er at du kan få rådgivning på hvilken lisens du bør gå for basert på vår erfaring fra flere titalls norske kunder.

3. Hvor fleksibelt er samarbeidet med en partner? Kan vi velge hvor mye vi ønsker å gjøre selv, og hva vi ønsker hjelp til?

Her kan vi ikke svare for andre partnere, men hos MarkedsPartner får du en samarbeidsavtale som kan tilpasses din organisasjons spesifikke behov. Noen ønsker å gjøre mye selv, andre ønsker at vi tar oss av alt, og noen er midt imellom. Uansett hvilket samarbeid vi inngår, er vår misjon å hjelpe dere til suksess.

Konklusjon

Det er åpenbart penger å spare i å gjøre ting selv, men gjør en vurdering av hva det går på bekostning av. For oss er HubSpot en del av kjernevirksomheten vår. For våre kunder er det ikke slik. De fleste har ikke behov for å ansette folk med denne kompetansen i heltidsstillinger, men frigjør tid internt til å fokusere på kjernevirksomheten. Samtidig har de tilgang på et helt team av eksperter innen ulike felt, som HubSpot, strategi, marketing, salg, design, innhold og utvikling. 

MarkedsPartner har Norges største fagmiljø for HubSpot og er den eneste partneren med Diamond-status. Ta en prat med oss om du ønsker å vite mer om hvordan vi kan hjelpe din virksomhet til å komme i gang med HubSpot og inbound marketing. 

Ta en uforpliktende prat om inbound marketing med oss  Avtal gratis møte nå

Temaer: HubSpot


Erlend Førsund's photo

Av: Erlend Førsund

Erlend Førsund er markedssjef i MarkedsPartner og innholdsrådgiver. Han er utdannet innen markedskommunikasjon og språk ved Handelshøyskolen BI og NHH, har 16 års erfaring fra digital markedsføring og har blogget om faget på sin egen blogg, Markedsheltene.no, siden 2009. Erlend er forfatter av Hvordan lykkes med content marketing.

Følg på Facebook

Følg på LinkedIn

Følg på Google+

Følg på Twitter

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Gratis Ebok - Skap Resultater med inbound marketing

Anbefalt for deg

Temaer

Se alle