Hvis du ikke har automatisert noen av dine arbeidsprosesser, burde du begynne med det med en gang. Her er det masse tid spart – og muligheter for å gi dine leads og kunder en mye bedre kundeopplevelse.
Automatisering handler om å automatisere arbeidsoppgaver for å gjøre de enklere og mindre tidkrevende for deg og dine kollegaer, og kunne levere innhold til leads og kunder til rett tid.
Hvis du bruker HubSpot kan du velge mellom to automatiseringverktøy – workflows og sequences. Workflows brukes til å trigge en handling eller en prosess basert på kriterier, og sequences lar deg sende ut målrettende e-poster til kontakter over tid.
Så, hvordan komme i gang?
Det er mange ulike prosesser og handlinger som kan trigges ved hjelp av automatisering. Med så mange muligheter, kan det nesten være vanskelig å vite hvor du skal begynne. Du burde starte med å kartlegge kundereisen din. Er det noen steder i kundereisen kunden kunne fått en bedre opplevelse? Deretter kan du kartlegge om salg kan bruke automatisering for å følge opp kunder, og til slutt se på datakvaliteten din og hvordan denne kan forbedres.
Usikker på hvordan du går frem? Se webinaret vårt om kundereiser gratis her!
Er du en mindre bedrift som starter med å automatisere prosesser, vil du etter hvert som du opplever vekst også merke at du kan opprettholde en del av den personlige tilnærmingen dine leads og kunder er blitt vant til dersom du har et godt verktøy for automatisering. For eksempel nyhetsbrev, spesialtilpassede tilbud og lignende. Når dette er på plass er det viktig at du identifiserer de områdene kundereisen kan forbedres og fokuserer på å sette opp automatiseringsprosesser for dette. I dette arbeidet finner du kanskje også områder hvor du mangler innhold som du kan lage?
Automatiser markedsføringen din
Går du gjennom kundereisen på denne måten vil du fort avdekke mange muligheter for å automatisere markedsføringen din. Du bør først lete etter konverteringspunkter på nettsiden din hvor du ser at kontakten kan ha god nytte av noe av det andre innholdet du har. Deretter burde du også identifisere handlinger du kan automatisere som trigges av påmeldinger til eventer som kurs og webinar.
Det kan være for eksempel være et Lead Nurturing løp som er trigget av at leadet ser et webinar eller laster ned en e-bok, og dermed utløser en serie e-poster med relevant innhold. Eller det kan være at noen melder seg på nyhetsbrevet ditt, og dermed får et standardisert løp med e-poster før de mottar nyhetsbrev i normal frekvens. Holder du et webinar, kan det være automatisert utsendelse av e-poster som skal sendes ut i forkant og etterkant av webinaret. Alt dette kan du gjøre i en Workflow istedenfor å skrive en og en e-post. Det er mye tid spart det!
Les også: Hva er Lead Nurturing og hvordan komme i gang?
Automatisering forenkler hverdagen til salgsavdelingen
Det er også mye du kan automatisere i salgsavdelingen. Her handler det om å plukke opp de situasjonene hvor salg opplever friksjon i hverdagen, slik at du kan bidra til å fjerne disse. Du kan for eksempel sette opp en automatisert varsling om nytt lead som trigges av at et lead blir til salgskvalifisert, eller at dette leadet blir automatisk tildelt en av selgerne på teamet.
Hvis du bruker et CRM-system hvor du har god oversikt over Lifecycle stage, er en annen lur automatisert handling å automatisk endre Lifecycle stage på de som jobber i bedrifter som er konkurrenter av dere eller studenter til «Other» eller «Unqualified» slik at salg ikke bruker tid på å følge opp de. Andre mulige situasjoner kan være å sette opp varslinger om at Deals skal følges opp etter X dager uten aktivitet, eller andre scenarioer knyttet til salgsprosessen.
Hvis du bruker HubSpot, vil jeg også anbefale deg å se etter situasjoner hvor du kanskje kan forenkle samarbeidet ved å automatisk sende ut interne e-poster, og opprette og tildele oppgaver. Det er mye å hente på samhandling ved å sende ut varslinger og opprette tasks.
Les også: Hva bør jeg automatisere i HubSpot? Her er mine beste tips!
Automatisering for bedre datakvalitet
Et siste område jeg har lyst til å trekke frem, er å sette opp automatisering for å bedre datakvalitet. Når du eller teamet ditt opplever friksjon i arbeidshverdagen ved mangel på data i CRM-systemet ditt burde du sette opp automatisering som tar hånd om dette. Det kan for eksempel være manglende landskode foran telefonnummer, eller at en verdi skal kopieres fra et sted til et annet.
Vil du ha noen konkrete tips til hva du kan gjøre med workflows? Se hit!
Kort fortalt har du mange muligheter, det handler bare om å se nytten når du kommer i situasjonene. Workflows, eller automatisering, har liten verdi hvis du bruker timevis på å sette det opp bare for syns skyld. Ønsker du å oppleve den reelle verdien av besparte ressurser burde du alltid ha automatisering i bakhodet og trekke det frem som et verktøy når situasjonen oppstår.