«Alle» driver med e-postmarkedsføring, men langt ifra alle får de resultatene de ønsker. Det kan være vanskelig å skille seg ut – på den riktige måten. Å skulle trenge seg gjennom spamfilter, og samtidig få mottakeren til å åpne e-posten er ikke alltid like lett. Så hva skal egentlig til? I denne artikkelen gir jeg deg noen konkrete tips til hvordan du kan forbedre dine e-poster!
Det er mange feller å gå i når det kommer til e-postmarkedsføring. Den absolutt største i min mening, er at man ikke er datadrevne nok i sitt markedsføringsarbeid Det er kanskje litt brutalt å si, men det hører ikke sjeldenhetene til at en e-post trigges på feil grunnlag. Det skyldes nesten alltid dårlig datakvalitet.
Les også: Nyhetsbrev på e-post er svært effektivt – HVIS du gjør det riktig
Du har kanskje opplevd å få en oppfølgingsepost før du har mottatt en vare? Eller fått et tilbud om en reise gjennom en reiseportal, der du nettopp la inn en bestilling? Eller rett og slett fått en e-post som overhodet ikke er relevant for deg? Du er ikke alene!
En annen stor fallgruve er at man ikke har kontroll på samtykke og dermed sender e-poster til personer man ikke har lov til å sende e-poster til. Det er viktig å ha kontroll på og ved å være datadrevet vil du sørge for at du unngår slike tabber.
La oss nå forutsette at du har kontroll på samtykker og se nærmere på hvordan du med små grep kan forbedre dine e-poster.
Øk sjansen for at mottaker åpner e-posten
Først og fremst må du få mottaker til å åpne e-posten du sender, uten at den blir oversett eller går rett i søppelposten. Her er noen tips du hvordan du kan få til det:
Legg ekstra tid i den første e-posten
Hvis en mottaker åpner den første e-posten, er det hele 225% sjanse for at de åpner andre e-poster på et senere tidspunkt – også kalt «the magic of the first e-mail». Det er også verdt å merke seg, at hvis det tar over 30 dager før en mottaker åpner en e-post fra deg, vil det være 70% mindre sjanse for at de noen gang vil gjøre det.
Skap engasjement i emnefeltet
Bruk gjerne en personlig stemme i emnefeltet, for å oppnå en større sannsynlighet for at leseren stopper opp. Emnefeltet må både være godt formulert, og gjøre så mottakeren får lyst til å åpne.
Et eksempel etter en kontakt har fylt ut et skjema for å motta en e-bok: Da kan du enten sende e-boka fra en noreply@dinbedrift.no med et upersonlig emnefelt som «navn på e-boka». Det er ikke særlig personlig eller engasjerende. På den andre siden kan man heller sende den samme e-posten fra forfatteren av boka, med et mer personlig emnefelt som for eksempel «her er mine beste tips til e-postmarkedsføring».
Dette vil fremstå mye mer personlig og det er større sjanse for at du engasjerer mottakeren. Har du kontroll på dataen din kan du i mange epost-systemer (slik som HubSpot) sette opp dette helt automatisk.
Bruk engasjerende ord
Å bruke ord som «de beste ...», «de mest populære ...» eller «tips og triks» vil være med på å skape mer engasjement. Et annet populært ord er ordet «gratis», som litt overaskende øker åpningsraten med 50% i B2C markedet. Dette til tross for at mange påstår at dette kan ha en omvendt effekt. I tillegg vil det å skrive «i morgen» istedenfor «tirsdag» eller en annen tilfeldig ukedag øke åpningsraten med 28%. Tenk derfor på hvordan du kan formidle verdi for mottakeren allerede i emnefeltet.
Send e-posten til riktig tidspunkt
80% av kommersielle e-poster sendes ut akkurat på timen. Med andre ord presis kl. 08.00, kl. 12.00 også videre. Ved å sende 08.08 eller 11.56 vil dette øke åpningsraten med 15%. Hvordan? Fordi det å sende på et «rart» tidspunkt gjør at du ikke konkurrerer med andre avsender som også sender e-poster nøyaktig på timen. Det handler om å unngå støy og skille seg ut!
Segmenter målgruppene
E-postmarkedsføring vil alltid oppnå et bedre resultat med en segmentert målgruppe. Så langt det lar seg gjøre bør du derfor spisse budskapet og innholdet i e-posten til målgruppen.
Jobber man bevisst med segmenterte utsendelser, sørger du også for at e-postene ikke går til feil personer.
Det er derfor lurt å bruke litt tid på denne delen, men pass på at tiden blir brukt fornuftig (kost vs. nytte). Jeg vil anbefale å optimalisere e-postløpene du har i dag, før du går videre med å segmentere de på tvers. Når du først skal gjøre det, vil gode systemer som HubSpot hjelpe deg til å enkelt segmentere målgrupper og innhold basert på data
Hvordan sette opp en god e-post
Nå som du har fått mottaker til å åpne e-posten –, hva skal de gjøre videre? Eller rettere sagt – hva ønsker DU at de skal gjøre? Det opplagte svaret er at de skal trykke seg videre, og forhåpentligvis enten kjøpe noe, eller registrere seg for et eller annet. Slik at kundereisen ikke stopper med denne e-eposten.
Les også: E-postmarkedsføring: Slik skriver du bedre e-poster
E-posten bør derfor ha et definert mål, og helst et mål som fører til en handling. Har du det, vil du kunne få en bedre synlig effekt ut av e-postmarkedsføringen din. Spørsmålet er vel hvordan. Her er fem råd:
Tydelig, men med en personlig avsender
Det må være tydelig hvilken bedrift mailen kommer fra, selv om du bruker en personlig avsender. Dette ser vi at har en svært god effekt for våre egne kunder som vi setter opp eposter for. I HubSpot kan du sette opp mailen slik at det ser ut som det kommer fra en gitt person, med en personlig hilsen, selv om det egentlig kommer fra bedriftskontoen.
Et godt design
Virker mailen uoversiktlig og rotete er det mindre sjanse for at mottakeren vil ta seg tid til å lese mailen før de klikker seg ut. Her kan det være lurt med et gjennomført design som følger din bedrifts profil-guide. Det gjør at mottakerne ser sammenhengen mellom avsender og innholdet. Det skaper en større troverdighet til budskapet ditt og deg som avsender.
Et godt og tydelig budskap
Underbygg verdien av handlingen du ønsker mottaker skal gjøre i e-posten. Hvis det er enkelt og tydelig hva som skal gjøres, vil dette øke sannsynligheten for konverteringer med 240%. Du vil i tillegg oppnå en 13% bedre klikkrate ved å underbygge CTA-en i e-posten med eksempelvis: «Dette får du ved å laste ned innholdstilbudet». Det handler om å formidle verdien allerede i e-posten.
Kort lastetid på landingssiden
Hvis du har en CTA eller en lenke til landingssiden, bør denne ha en kort lastetid før den vises etter et klikk – maks tre sekunder. Dette vil kunne senke bounceraten din med 40%. Landingssider med en treg lastetid vil i verste fall føre til tap av potensielle kunder eller leads.
Kundereferanser
Ingenting er bedre enn fornøyde kunder, spesielt om de anbefaler deg videre. En kundereferanse i e-posten og på landingssiden kan være med på å styrke din troverdighet til det du prøver å selge eller formidle.
Les også: 7 idéer til smart e-postmarkedsføring
Det var noen tips til hvordan du enkelt kan forbedre dine e-poster. Er du klar til å sende ut e-posten din etter alle tipsene du har lest nå? Pass på at du tester e-posten før du sender den. Sjekk at alle knapper og bilder linker til riktig side. Les over teksten og sørg for at emnefelt og avsender er riktig. Dobbeltsjekk mottakerlisten og tidspunktet for utsendelse. Send den til deg selv, og gjerne også en kollega. Feil kan fort oppstå, og noen ganger er ikke en preview nok.