Fem grunner til å holde markedsføringstrykket oppe om sommeren

Av Erlend Førsund 8. juli 2020 | 2 minutter lesetid

fem-grunner-til-a-holde-markedsforingstrykket-oppe-om-sommeren

Med mindre du selger svømmebasseng eller driver campingplass ved Mjøsa, er sommeren for mange bedrifter en treg periode for ny business. Men det betyr ikke at du bør sakke farten på innholdsmarkedsføringen din. Antagelig tvert imot.

Mange senker markedsføringstrykket intuitivt i juli, fordi «alle» er på ferie. Andre utnytter sceneskiftet til sin fordel. De fleste sitter ikke opptatt i møter eller på kontoret, de har ikke hendene fulle med «daglig drift». Mange har nå tid til å lese en relevant, faglig artikkel, se en video eller konsumere annet nyttig innhold.

Last ned gratis e-bok: Hvordan lykkes med content marketing

Her er fem grunner til å holde momentet oppe i sommerferien:

  1. Du trenger nye leads som gir full pipeline til høsten

    Lav tilgang på leads i juli ga for oss i MarkedsPartner et lavt antall SKL-er (salgskvalifiserte leads) i september. Basert på den innsikten, samt det faktum at det tar 40-60 dager før et lead er «varmt» nok til at en selger kan ta kontakt, kunne vi ta forholdsregler og øke intensiteten på markedsføringen vår i juli, for å sikre at salgsavdelingen hadde nok kundeemner å jobbe med til høsten.

  2. Du må fremdeles kvalifisere og bearbeide eksisterende leads


    De nye leadsene du har generert i juni trenger også litt pleie. Dersom du går «offline» om sommeren, ikke publiserer bloggartikler og annet nyttig innhold som driver dem videre i kjøpsreisen og viser at du er der for dem, reduserer du effekten av det du har gjort. 4 av 5 leads omsettes aldri til salg, men bedrifter som praktiserer lead nurturing (kontinuerlig bearbeiding av leads, blant annet gjennom nytt og verdifullt innhold), genererer 50 prosent flere salgskvalifiserte leads.

  3. Du kan dra nytte av større Share of Voice (SOV)

    Fordi mange av konkurrentene dine sannsynligvis har trappet ned aktiviteten sin, har du nå muligheten til å stjele rampelyset. Våre egne tall viser at mens søketrafikken vår nesten halveres i juli, så er trafikktallene fra LinkedIn og Facebook (hvor vi deler innhold gjennom hele sommeren) veldig jevne.

  4. Jevn publiseringsfrekvens er viktig for å bygge merkevare


    Konsistens (en. consistency) er en nøkkelegenskap for å lykkes i omtrent alt – altså det å gjøre noe på jevnlig basis, uten opphold. For markedsføring er det viktig for å bygge merkevarekjennskap over tid og forbli top-of-mind hos målgruppen din.

  5. Ta en tankelederposisjon


    Selv om mange ledere og beslutningstagere er på ferie, har de ofte jobben i tankene og er lydhøre for ideer som kan gi dem en sterk start på høsten. Lettbeint, men innsiktsrik sommerlektyre som oppdaterer dem på fag, bransje eller ny teknologi, kan hjelpe deg å skille deg ut i deres feed og innboks og etablere deg som en anerkjent ekspert innen ditt domene.

Men gjør dere dette selv da, MarkedsPartner? Ja, vi publiserer innhold med like stor frekvens gjennom sommerferieukene og tar med andre ord vår egen medisin. Ved å holde oppe trykket vil vi kunne gå inn i august med litt større fart enn vi ellers ville hatt.

God sommer! J

Last ned gratis e-bok Hvordan lykkes med content marketing

Temaer: markedsføring, content marketing, innholdsmarkedsføring, markedsplan


Erlend Førsund's photo

Av: Erlend Førsund

Erlend Førsund jobbet som innholdsrådgiver og markedssjef i MarkedsPartner fra 2015-2021. Han er utdannet ved BI og NHH og har blogget om markedsføring og digitalisering på sin egen blogg.

Følg på Facebook

Følg på LinkedIn

Følg på Twitter

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Temaer

Se alle