5 grunner til å holde markedsføringstrykket oppe om sommeren

fem-grunner-til-a-holde-markedsforingstrykket-oppe-om-sommeren

Mange B2B-selskaper opplever at sommeren er en stille periode. Det betyr ikke at du bør trappe ned markedsføringen din.  

Last ned gratis e-bok: Hvordan lykkes med content marketing

Kundene er på ferie, hele markedsføringsteamet er på ferie. Alle trenger en pause. Da er det helt naturlig å senke trykket på markedsføringen, ikke sant?  

Det er ikke nødvendigvis riktig. Ofte vil det være gode argumenter for å markedsføre like mye om sommeren som resten av året, særlig når du jobber med inbound marketing og forsøker å nå beslutningstakere i andre selskaper.  

Beslutningstakere og ledere er ofte dedikerte til faget og jobben sin, og har de har gjerne hendene fulle med daglig drift resten av året. Når sommeren kommer har de tid til å lese en relevant, faglig artikkel, se en video eller konsumere annet nyttig innhold. Og veldig få kobler helt ut fra sosiale medier om sommeren.  

Les også: Hvordan holde kanalene dine "i live" over sommeren med HubSpot

Her er fem grunner til å holde momentet oppe i sommerferien: 

1. Du trenger nye leads som gir full pipeline til høsten


Ofte tar det lang tid før et lead er varmt nok til at en selger bør ta kontakt. Det betyr at få eller ingen nye leads om sommeren gir for få kundeemner å jobbe med langt utover høsten. Ved å jobbe for å skaffe nye leads om sommeren, kan du sikre at selgerne har mye å ta tak i i august, september og oktober.  

2. Du må fremdeles kvalifisere og bearbeide eksisterende leads


Nye leads du har generert i juni trenger også oppfølging. Dersom du går «offline» om sommeren, ikke publiserer bloggartikler og annet nyttig innhold som driver dem videre i kjøpsreisen og viser at du er der for dem, reduserer du effekten av det du har gjort. Bedrifter som praktiserer lead nurturing (bearbeiding av leads, blant annet gjennom nytt og verdifullt innhold), genererer langt flere salgskvalifiserte leads. Sørg for at de du knyttet kontakt med i juni får mye interessant innhold i feeden sin gjennom sommeren.

3. Du kan dra nytte av større synlighet

 

Fordi mange av konkurrentene dine sannsynligvis har trappet ned aktiviteten sin, har du nå muligheten til å stjele rampelyset. Våre egne tall viser at mens søketrafikken vår nesten halveres i juli, så er trafikktallene fra sosiale medier veldig jevne hvis man fortsetter å poste.

4. Jevn publiseringsfrekvens er viktig for å bygge merkevare

 

Konsistens er en nøkkelegenskap for å lykkes i omtrent alt – altså det å gjøre noe på jevnlig basis, uten opphold. For markedsføring er det viktig for å bygge merkevarekjennskap over tid og forbli top-of-mind hos målgruppen din.

5. Ta en tankelederposisjon

 

Selv om mange ledere og beslutningstagere er på ferie, har de ofte jobben i tankene og er lydhøre for ideer som kan gi dem en sterk start på høsten. Lettbeint, men innsiktsrik sommerlektyre som oppdaterer dem på fag, bransje eller ny teknologi, kan hjelpe deg å skille deg ut i deres feed og innboks og etablere deg som en anerkjent ekspert innen ditt område. 

God sommer! J

Last ned gratis e-bok Hvordan lykkes med content marketing

Knut Arild Vold's photo

Av: Knut Arild Vold

Knut Arild har vært markedssjef i Markedspartner siden 2022. Før han kom til Markedspartner jobbet han med innhold og markedsføring i ulike roller i HR-tech-selskapet Simployer. Knut Arild har også bakgrunn som journalist i NRK, Radio Norge og Egmont.