Hvordan holde kanalene dine «i live» over sommeren med HubSpot

Fellesferien er i gang og det er tid for å koble helt av. Da er det jo veldig deilig at de aller fleste oppgaver kan automatiseres. Tiden hvor du manuelt oppdaterer kanalene dine gjennom ferien er langt forbi. Nå kan du oppdatere dine sosiale medier x antall ganger i uken, publisere et nytt blogginnlegg, og til og med kanskje sende ut ett nyhetsbrev eller en sommerhilsen, alt uten å være påkoblet.

Meld deg på nyhetsbrev fra HubSpotbloggen.no her >

Å planlegge godt frem i tid er lurt året rundt, men spesielt når man skal ta ferie. Her kommer automatisering inn i bildet. Automatisering er en stor del av HubSpot, og mulighetene er nærmest uendelige. Automatisering er ikke bare viktig for å effektivisere arbeidshverdagen, men også for å tilby mer personalisert innhold for dine leads og kunder.

HubSpot har flere verktøy for automatisering. Noen verktøy støtter salgs- eller marketingprosessen, mens andre kan bidra til å forbedre datakvalitet eller andre deler av kundereisen. Vi har for eksempel sequences, ticket pipeline og deal pipeline som er mer rettet mot salgs- og leveranseprosessen. Workflows kan støtte alt fra marketing til salg, og forbi. I tillegg kan du kan også automatisere mer marketing-orienterte aktiviteter som utsendelse av dashboards, SoMe innlegg, e-poster og blogginnlegg. I dette blogginnlegget vil jeg fokusere på marketing automation og gi noen tips på hvilke funksjoner du burde se nærmere på for å opprettholde synligheten din gjennom sommeren.

Les også: Hvordan lage en digital markedsstrategi?

1. Sosiale medier

Er det én ting folk aldri tar ferie fra, er det sosiale medier. Derfor er det spesielt viktig å holde disse kanalene oppdatert. Det gjør du enkelt i HubSpot ved å bruke «Social» funksjonen. Der kan du monitorere og publisere poster i alle dine sosiale medier, både direkte og frem i tid. Et lite tips: Bruker du Calendar-viewet får du raskt god oversikt over hvor mange poster du har planlagt, på hvilke sosiale medier, og når. Jeg syns denne funksjonen gjør det enklere å planlegge poster for en lengre periode, som for eksempel over sommerferien. I «Social» funksjonen har du også et godt verktøy for å analysere tidligere poster, slik at du kan bruke den dataen for å se hva du burde gjøre mer av, og hva du bør gjøre mindre av.

2. Blogg

Sommerferien, juleferien og påskeferien er ikke nødvendigvis da du har lyst til å publisere nye blogginnlegg, men det er mange som leser blogginnlegg i ferien – her kommer automatisering inn i bildet! Når du har skrevet blogginnlegget ditt kan du velge å publisere det med en gang, eller «Schedule for later». Velger du sistnevnte, publiseres blogginnlegget frem i tid, akkurat når det passer deg. Hvis du ikke allerede har aktivert «Social auto-publishing», vil jeg anbefale deg å aktivere dette. Da kan du enkelt planlegge poster i sosiale medier direkte i blogg publiserings-verktøyet, som går ut 15 minutter etter blogginnlegget blir publisert. Disse sosiale medier-postene kan du redigere på samme sted som du bestemmer når blogginnlegget skal ut («Publishing Options»). Dette er et nyttig verktøy som kan spare deg for klikking frem og tilbake.

3. E-post

«Schedule for later» funker ikke bare på blogginnlegg, du kan også gjøre det samme med e-poster. Skriv en liten sommerhilsen, og legg den til utsendelse når du ønsker. Jeg anbefaler å unngå fellesferien, da de fleste ikke tømmer innboksen sin regelmessig og åpningsraten kan bli lav.

Når det gjelder e-poster gjennom sommerferien, kan det være lurt å heller fokusere på automatiserte e-poster som blir trigget av en handling. Det er kanskje få som leser nyhetsbrev om sommeren, men de som har fylt ut et skjema for å laste ned en e-bok vil gjerne høre fra deg. Når skjemaet er fylt ut, vil de ha e-boken –uavhengig av om det er en mandag i februar eller i midten av juli. Her kommer workflows til god nytte.

Les også: Hvorfor svarer du ikke når kunden fyller ut skjema på hjemmesiden?

 

 4. Workflows

Har du ikke satt opp workflows ennå? Da burde du se nærmere på det! Workflows er et av HubSpots mange verktøy som hjelper deg å automatisere hverdagen. Før du bygger en workflow burde du tenke over et par ting. Først og fremst bør du beskrive oppgaven som skal løses, og vurdere om du skal bygge én workflow eller flere. Det enkle er ofte det beste, bygg heller flere små workflows, enn en stor og avansert en. I tillegg er det lurt å gi workflowen din et beskrivende navn, slik at du enkelt kan forstå hva den gjør uten å gå inn i selve workflowen.

Se vårt gratis webinar om hvordan du kan automasiere hverdagen med HubSpot.

Når du har lagd et navn som beskriver workflowen, er det bare å begynne og bygge. Hvis du har flere innholdstilbud, som kanskje får litt trafikk nå på sommeren, vil jeg anbefale å ha på plass en workflow som automatisk sender ut innholdstilbudet på e-post til leadet som ønsker å laste det ned. Har du det på plass, ville jeg begynt å utvikle workflowen til å også inneholde en eller flere lead nurturing e-poster med innhold som kan drive leadet lengre ned i kjøpstrakten.

Ønsker du flere tips til workflows du bør bygge? Les også 13 HubSpot worfklow-eksempler du må sette opp

5. Dashboards

Er det noen av teammedlemmene dine som ikke skal ha ferie? Eller kanskje du ønsker å sjekke e-posten din gjennom sommeren for å motta et dashboard på hvordan dine kanaler performer gjennom sommeren? Da kan det være lurt å sette opp en e-post-utsendelse av dashboards. Gå inn på dashboardet du ønsker å sende ut, velg «Actions» øverst i høyre hjørne og velg «Email this dashboard». Gå så gjennom trinnene og velg «Schedule email». Husk å velge «Yes, this is a reccuring email» dersom du ønsker å planlegge den for utsendelse, og ikke bare sende den ut med en gang. Ønsker du å stoppe utsendelsene etter ferien eller justere frekvensen på e-postene? Gå tilbake til «Actions» og velg «Manage reccuring emails» for å endre innstillingene på e-posten din. Og pass på: Dashboardet må være synlig for de som skal motta det for at e-post utsendelsen skal gå smidig gjennom sommeren.

Håper du ved hjelp av HubSpot’s mange verktøy får en god, automatisert sommer!

Få e-post om tips og triks rundt HubSpot:  Abonner på Hubspotbloggen.no

 

Sandra Benrud's photo

Av: Sandra Benrud

Sandra jobber som digitalrådgiver i Markedspartner. Hun har en bachelorgrad i Reklame, PR og Media fra Middelsex University, og en master i Markedsføringsledelse fra Høyskolen Kristiania. Hun har erfaring fra reklamebyrå, men har de siste årene jobbet i flere stillinger i Pedab, senest som Markedssjef. Sandra er en dyktig HubSpotbruker og jobber som HUG-advisor i HubSpot User Group Oslo.