Content marketing benyttes hovedsakelig for å oppnå én av to ulike målsettinger: Som del av en branding-strategi eller som del av en inbound-strategi.
Branding, eller merkevarebygging, er en svært dyr øvelse og det er derfor de aller største og mest pengesterke selskapene som gjør dette. Coca-Cola og Red Bull er blant de beste i klassen her, og bare for å gi deg en idé om størrelsen på satsningen sysselsetter Red Bull Media House drøyt 200 personer kun til å produsere innhold. De kaller seg ”a media empire that also happens to sell a beverage”.
Men også her på "Berget" brukes innholdsmarkedsføring for å bygge merkevarer. Jernias videoserie, ”Hjemmefikserne” (publisert gjennom VGTV) og Nycomeds nye serie ”En vitamininnsprøytning i hverdagen” (publisert via KK.no) er eksempler på bedrifter som bruker innhold på denne måten.
Inbound marketing
Den andre skoleretningen kalles inbound marketing. Dette er markedskommunikasjon basert på kjøperens eget initiativ, hvor man bruker innhold til å generere leads og til å bearbeide disse over tid ved å tilby dem verdifullt innhold, som beveger dem fremover i kjøpsprosessen inntil de er klare til å bli kontaktet av en salgsperson.
Ved hjelp av moderne markedsføringsteknologi vet man til enhver tid hvor personen er i kjøpsprosessen, og har mulighet til å påvirke disse metodisk og målrettet, slik at dialogen blir meningsfylt og ikke oppleves som irrelevant. Det hele skjer på den potensielle kundens egne premisser.
60% av kjøpsprosessen er over når kunden kontakter deg
Forskning viser at over 60% av kjøpsprosessen allerede er over når en potensiell kunde kontakter en bedrift. Det gir lite spillerom for påvirkning. Vi ønsker et bredt spillerom, og det kan en inbound strategi gi oss, ved at vi kommer i dialog med den potensielle kunden i en tidlig fase.
Branding eller inbound, alt tilsier at content marketing som har et strategisk utgangspunkt og som er av en høy kvalitet gir gode og målbare resultater.