Content marketing: 7 metoder for å få mer ut av innholdet ditt

Content marketing- 7 metoder for å få mer ut av innholdet ditt-569552-edited.jpg

 

En av de store feilene som begås innen inbound- og content marketing er at vi bruker mye tid og ressurser på å produsere innhold – og mindre tid og ressurser på å promotere det. Her følger syv metoder for effektiv innholdspromotering, og hvordan du kan høste større avkastning på det innholdet du allerede har produsert.

1. Resirkuler innhold

Har du skrevet en e-bok som du har tenkt å tilby i PDF-format til personer som registrerer seg via et nettbasert skjema? Da har du i praksis en serie med 10 ganske klare blogginnlegg du kan publisere over et tomåneders perspektiv. I bunn av hvert blogginnlegg legger du en CTA som peker til e-boka.

Last ned gratis e-bok: Hvordan lykkes med content marketing

2. Promoter i sosiale medier over tid

Ta ut delevennlige, tabloide sitater fra innholdet og lag oppdateringer av dem til sosiale medier. Bruk hashtags (#) på Twitter og Facebook. Champion nevner i artikkelen sin en guide som het "55 Questions to Ask When Developing Buyer Personas". Ut fra den laget de en serie av oppdateringer i sosiale medier med hashtag #75DaysofPersonas. Du trenger for øvrig ikke å vente til innholdsproduktet ditt er helt ferdig, men du kan dele utdrag etter hvert som du skriver for å holde målgruppen din oppdatert og skape forventning.

Les også: Slik bruker du hashtags på sosiale medier for å øke engasjement 

3. Kjøp målrettede annonser i sosiale medier

Både Facebook og LinkedIn har sylskarp segmenteringsfunksjonalitet som gjør at du kan treffe riktige mennesker med riktig innhold. Men sosiale medier er ikke bare egnet for å nå nye mennesker. Hva med alle de som besøkte landingssiden med din nye e-bok, men som ikke fylte ut skjemaet? Hva med de som hadde interessante profiler, men som aktivt valgte å bli tatt av mailinglisten din? Disse kan du fortsette å påvirke og reaktivere gjennom sosiale medier.

4. Republiser i andre kanaler

Publisering i tredjepartskanaler, som for eksempel en nisjeavis eller et bransjetidsskrift på nett, sprer budskapet ditt til et større publikum og gir deg social proof, siden avsender ikke er deg selv, men en utgiver som målgruppen din allerede stoler på. Plattformer som LinkedIn Pulse, Medium, Digg, Reddit og Buzzfeed er gratis og krever ikke godkjenningsprosess.

5. Tips kontaktdatabasen din via e-post

Send innholdstilbudet til relevante kontakter. Som eksempel bør de som lastet ned dine tips for 2017 få en e-post om den oppdaterte versjonen for 2018. I e-posten tar du utgangspunkt i problemet eller utfordringen de har, for så å introdusere innholdstilbudet som hjelper dem å løse dette. Bruk et flott bilde av innholdsproduktet (for eksempel forsiden av e-boken) og legg til linken til landingssiden. Dersom du henvender deg til ulike personas, bør du vurdere å skrive en e-post til hver av dem. Vinklingen til en administrerende direktør i et stort selskap bør være annerledes enn vinklingen til en salgssjef i en SMB-bedrift.

6. Transformer innholdstilbudet til et nytt format

Har du en PowerPoint-presentasjon fra et foredrag du har holdt? Hvorfor ikke gjøre det om til et webinar som folk kan laste ned 24/7? Da skalerer du deg selv som foredragsholder. Kanskje e-boken du skrev kan bli til en presentasjon du kan dele på Slidedeck? Eller en YouTube-video? Eller en infografikk? Det lar deg nå nye publikum, samt at du får kommunisert budskapet ditt på nye måter til eksisterende publikum. Siden du allerede har et strukturert innholdstilbud, er det tidsbesparende å konvertere det til et nytt format, sammenlignet med om du skulle lage det fra bunn av. Google vil dessuten se på det som nytt, originalt innhold, noe som vil gi deg økt synlighet på søk i tillegg. Tenk over hvilke innholdselementer du har, og hvordan du kan få mer ut av dem ved å resirkulere dem til andre formater.

Les også: 3 enkle steg til å skrive en tittel leserne dine klikker på

7. Inngå partnerskap med ikke-konkurrenter som har samme målgruppe

Har du partnere som henvender seg til samme målgruppe som du ønsker å nå? Hvorfor ikke produsere et innholdstilbud sammen med dem? Det kan skape vinn-vinn-effekter for begge parter og redusere kostnaden på innholdsproduksjon vesentlig.

De første seks punktene i dette blogginnlegget er inspirert av denne artikkelen av Justin Champion fra HubSpot, men med min egen take på hver av dem. Har du flere tips, så del dem gjerne i kommentarfeltet under.
Last ned gratis e-bok Hvordan lykkes med content marketing

Erlend Førsund's photo

Av: Erlend Førsund

Erlend Førsund jobbet som innholdsrådgiver og markedssjef i Markedspartner fra 2015-2021. Han er utdannet ved BI og NHH og har blogget om markedsføring og digitalisering på sin egen blogg.