Annonseblokkering: seriøs trussel for tradisjonell nettmarkedsføring

Annonseblokkering_En_serios_trussel_for_tradisjonell_markedsforing

 

Irrelevante bannerannonser... Folk hater dem. Også vi markedsførere.

Derfor setter vi vår stolthet i å benytte den nyeste teknologien som finnes, for å nå våre målgrupper. Men hjelper det?

Tross våre edle hensikter - når flere og flere installerer annonseblokkeringsprogramvare i nettleserne sine, for å unngå uønsket reklame står også den relevante og målrettede reklamen i fare for å bli "skylt ut med badevannet".

En reell trussel som må tas seriøst

Det at din dyrekjøpte reklame (det være seg Google AdWords, bannerannonser, retargeting eller video pre-rolls) blir blokkert og usynlig for målgruppen er en trussel som bør tas seriøst. For annonseblokkering går nå som ild i tørt gress.

I følge Dagens Næringsliv på søndag, har det siden 2012 blitt "100 millioner nye brukere av annonseblokkeringsverktøy på verdensbasis. Det medfører tapte inntekter for mediehusene".

Løsningen: Gi folk det de vil ha

Som også Dagens Næringsliv påpeker, vil forbrukernes flukt fra tradisjonell nettreklame (spesielt videoreklame) tvinge markedsførere til å tenke nytt og (jeg siterer) "bane vei for innholdsmarkedsføring".

Vi som allerede praktiserer innholdsmarkedsføring (content marketing) har sett dette komme lenge, og ser lyst på fremtiden. Denne typen reklame kan nemlig ikke blokkeres, og den blir faktisk ønsket velkommen.

Nøkkelen til å lykkes med digital markedsføring i dag er å gi målgruppen din verdifullt og relevant innhold. I skrivende stund flytter både store og mellomstore bedrifter budsjettkronene fra tradisjonell reklame til innholdsmarkedsføring, og 2015 vil ganske sannsynlig bli året det tar ordentlig av.

P.S. Lyst å bli kvitt bannerannonser selv? HubSpot har lansert BabyAnimalBlocker, en Chrome-utvidelse som erstatter bannerannonser med bilder av søte dyr. 

Les også:

Last ned gratis e-bok Hvordan lykkes med content marketing

Erlend Førsund's photo

Av: Erlend Førsund

Erlend Førsund jobbet som innholdsrådgiver og markedssjef i Markedspartner fra 2015-2021. Han er utdannet ved BI og NHH og har blogget om markedsføring og digitalisering på sin egen blogg.