6 ting markedsførere bør unne seg i julegave

6 ting markedsførere bør unne seg i julegave

 

Jeg er et skikkelig jule-menneske. Ikke bare er desember tiden for god mat, familie, stearinlys og frosne nesetipper. Men det er også årstiden hvor det oppfordres til kos, og det er innafor å unne seg gode ting. Nordmenn bruker gjerne mye tid, energi og penger i privat sammenheng, men hva med å investere litt i julen slik at arbeidsdagen din som markedsfører blir enda bedre til neste år? Her er de tingene som står øverst på min ønskeliste.

1. Skikkelig headset

Jobber du på et kontor, er sannsynligheten stor for at du, som meg, sitter i et åpent landskap. Det finnes mange positive sider ved dette, som for eksempel muligheten til å sparre og samarbeide med kolleger, men ulempen er at det fort blir mye støy i slike miljøer. Lyd og høykonsentrasjonsoppgaver går ikke hånd i hånd akkurat.

I tillegg har jeg erfart at om du sitter med et stort headsett over ørene (sammenlignet med «usynlige» ørepropper) vil folk tenke seg om to ganger før de prikker deg på skulderen. Altså kan det spare deg for et par forstyrrelser i hverdagen.

De finnes mange gode alternativer der ute. Personlig foretrekker jeg noen som er litt stilige, trådløse og med støyreduksjon. Hent gjerne inspirasjon fra denne artikkelen for å finne det perfekte headsettet for deg.

Last ned gratis e-bok: Hvordan lykkes med content marketing

2. Kurs i video-markedsføring

Video har vokst frem som den viktigste innholdsformen for markedsførere, og det setter selvfølgelig krav til kompetanse. Ikke bare må du være god til å produsere og klippe video, men vi må holde oss oppdatert på formatene og beste praksis for de ulike publiseringskanalene.

Det er mye man kan lære seg gjennom litt strategisk Google-søking og YouTube-titting, men ingenting slår et ordentlig kurs hvor det stilles krav til praktisk arbeid. Dette gratiskurset er et godt sted å starte.

3. Marketing automation software

Kanskje ikke den mest spennende pakken under treet, men absolutt den som vil ha størst effekt på arbeidshverdagen din. En programvare for marketing automation jobber for deg 24/7 med å automatisere oppgaver du før måtte gjøre manuelt, og  hjelper deg å følge opp leads, sende rett innhold til rett målgruppe og analysere kampanjene dine.

I denne artikkelen kan du lære mer om begrepet og få eksempler på gode alternativer.

4. Behagelig lenestol

Hva? Lenestol på jobben? Oh, yes! Det finnes mange arbeidsoppgaver hvor det å sitte ved en ordentlig pult er helt avgjørende for effektiviteten, men når det kommer til mer kreative oppgaver er det viktig å endre sittestilling og miljø.

Når vi gjennomfører skrivestuer på jobben, booker vi som regel det største møterommet ut dagen, kjøper inn frukt og godteri og benytter sofaen og lenestolen der inne om vi måtte ønske. Det hender også jeg tar hjemmekontor-dager, hvor jeg innkvarterer meg i den ene lenestolen på biblioteket, mens hunden snorker i den andre. 

5. Interaktive landingssider

Rekk opp hånda om du er en av de som har lastet ned en interessant PDF, for deretter aldri å åpne dokumentet igjen. Jeg har en egen mappe med disse. Skal du holde oppmerksomheten min over 30+ sider, må du friste med mer enn en generisk tekst og tungt fagspråk. Og dette kommer fra en boknerd som sluker romaner på flere tusen sider i løpet av et år. Men la oss være ærlige, R.R. Martin skriver de fleste markedsførere og fageksperter ned i støvlene.

Ta meg heller med på en interaktiv reise hvor jeg blir kjent med forfatteren, jeg blir vist konkrete eksempler gjennom en gif eller video, og der jeg får muligheten til å påvirke innholdet. Da skal du se at du holder på konsentrasjonen min helt til siste punktum. Dessuten kommer jeg til å huske budskapet og avsenderen. Her er eksempler til etterfølgelse. Dette er riktig nok en redaksjonell sak, men det er ingenting i veien for å levere markedsføringsbudskap på samme måte.

6. Et bildearkiv med realistiske bilder til bruk i markedsføring

Bilder er viktig i enhver form for markedsføring. De sier tross alt mer enn tusen ord. Men det å gjennomføre egne photoshoots er både kostbart, krevende og ofte en langtekkelig prosess. Derfor tyr mange til stock-bilder. Det gjør også vi, men selv disse holder ikke alltid mål. Ofte blir utvalget alt for preget av flotte av vakre mennesker med den perfekte blandingen av kjønn, minoriteter og alder. Det kan fort fremstå som urealistisk, lite personlig og uinteressant. Samt at man risikerer at samme bilde benyttes av konkurrerende bedrifter. 

Men, akk på dette punktet har jeg ingen gode eksempler, men kanskje du som leser dette kan hjelpe meg?

Last ned gratis e-bok Hvordan lykkes med content marketing

Anneli Setalo's photo

Av: Anneli Setalo

Annel jobbet tidligere som digitalmarkedsfører og redaktør i MarkedsPartner. Hun er utdannet innen journalistikk og kreativ skriving fra University of Roehampton og har tidligere jobbet med salg og markedsføring, samt som skribent i flere lokalaviser.