Merkevareengasjement: Hvor sterke følelser har folk for merkevaren din?

merkevareengasjement - hvor sterke følelser har folk for merkevaren din

Tenk deg en person som gladelig deler informasjon om din merkevare helt frivillig, anbefaler ditt produkt til andre for å gjøre dem en tjeneste, åpner alle dine nyhetsbrev og forsvarer deg dersom du blir angrepet i sosiale medier. Er det for godt til å være sant, eller er det faktisk mulig?

Mange vil argumentere for at denne typen personer bare har et veldig høyt merkevareengasjement. Så høyt at merkevaren har blitt en del av personens identitet. Høyt engasjement er ikke bare nøkkelen til å få kunder, men til å beholde dem og inspirere dem til å bli ambassadører for nettopp din merkevare. 

Last ned gratis e-bok: Hvordan lykkes med content marketing

Dine kunders følelser er gull verdt

Følelser er viktige fordi de inspirerer folk til å handle. Visste du for eksempel at du er mer tilbøyelig til å dele et budskap hvis du er glad? Gode nyheter og positivt innhold sprer seg raskere på sosiale medier enn noe annet innhold. Økt deling fører til økt merkevarekunnskap. Videre vil et trist budskap skape empati og øke din vilje til å for eksempel donere penger.

Les også: 4 enkle tips fra psykologien for en forbedret Instagram-konto

Faktisk så er det mye som tyder på at sterke emosjonelle bånd faktisk må være til stede for å lykkes. Hvis du utelukkende måler din suksess i kunder som bare skal kjøpe et produkt eller tjeneste, legger du rett og slett ikke lista høyt nok. En emosjonell forbindelse med kunder fører til en høyere kundelojalitet og flere merkevareambassadører. I dagens digitale samfunn er kjøperne ofte mer opptatt av hva kunder sier om merkevaren din - enn om hva du sier selv. 

Hvordan finner du ut hvor engasjerte kundene dine faktisk er?

Hvis kundene dine skal engasjere seg emosjonelt i din merkevare, må du snakke til dem på en måte som har gjenklang i følelsene deres. Merkevareengasjement handler om å skape en følelsesmessig forbindelse til publikum, der hensikten er å forbedre måten de opplever merkevaren din.

Så, hvordan finner du ut akkurat hvor engasjert kundene dine er? Realiteten er jo at engasjement er en langt mer dynamisk følelse enn bare «engasjert» eller «uengasjert».

Amanda Slavin har utviklet et rammeverk for å kvantifisere, måle og øke engasjementet til potensielle leads og kunder. Hennes «Seventh Level of Engagement» beskriver sju nivåer av emosjonell tilknytning, basert på spesifikke handlinger og holdninger. Se modell under:

seventh level of engagement

Det laveste nivået på skalaen kaller hun «disengagement», som kjennetegnes av totalt uinteresserte og likegyldige personer som unngår enhver form for samhandling og kommunikasjon med en merkevare. Til sammenligning vil personer på det høyeste nivået, «literate thinking», være engasjerte merkevareambassadører fordi deres personlige verdier og merkevarens verdier stemmer overens.

Målet vil naturlig nok være å ha størsteparten av publikummet sitt nær det høyeste nivået av engasjement. Dette får du til ved å jobbe aktivt for å nå ut til de menneskene som er spredt utover mindre engasjerte nivåer, så de kan stige i gradene. Til slutt bør du ha metoder for å måle denne utviklingen, slik at du er sikker på at tiltakene dine er effektive.

Slik jobber du for å øke engasjementet

Tenk deg at du prøver å øke engasjementet til personer på det laveste nivået, personer som er fullstendig uinteressert. Se for deg en person som sitter og skroller gjennom Instagram-feeden sin, får servert en annonse fra ditt brand, men skroller rett forbi uten å stoppe.

Hvordan skal du få budskapet ditt igjennom? Ifølge Slavin bør du se på hvordan du kommuniserer. Målet er å være sikker på at du bruker riktig språk, og at budskapet ditt er enkelt å forstå. Derfor bør du for eksempel vurdere om du bruker riktig sjargong, om det er ord du bør unngå og om budskapet ditt er enkelt og greit å forstå. 

Prøver du å nå igjennom til personer med noe høyere engasjement, kan du for eksempel fjerne distraksjoner som gjør kundereisen vanskeligere eller vurdere om handlinger du ber om, som for eksempel tag en venn, er lavterskel nok til at publikum gidder å utføre dem.

Jobber du med grupper som allerede viser et høyt engasjement, handler jobben din om å identifisere interesser som er verdifulle for dem, og sikre at disse interessene samsvarer med budskapet ditt. Du kan for eksempel finne ut hvilke typer insentiver publikummet ditt responderer på.

Klarer du å dra publikummet ditt helt til øverste nivå, vil budskapet ditt resonnere sterkt med personenes egen identitet. Det merkevaren din står for og det menneskene på øverste nivå står for − vil være to sider av samme sak. Med et slikt kunde-engasjement vil du få et publikum som ikke nøyer seg med å gi deg likes eller delinger. De vil mest sannsynlig være sterkt lojale og utføre handlinger til din fordel helt uoppfordret.

Merkevare- mener engasjement kommer fra innsiden

Finn en mening som er større enn dere selv. Merkevarer med mening kan nemlig bli en plattform for inspirasjon, meningsutveksling og identitet, og på denne måten bli uunnværlige i sine kunders liv.

For å bli så meningsfulle må dere jobbe aktivt med verdiene deres og kommunisere dem i riktige kanaler. Amanda Slavin mener at det å identifisere, etterleve og kommunisere dine egne verdier, er et obligatorisk første steg hvis du ønsker økt engasjement. Still deg derfor disse spørsmålene:

  • Hvem er du?
  • Hva står du for?
  • Hva tror du på?
  • Hva er historien din?
  • Hvorfor eksisterer du?

Når du forstår hvor engasjert publikum er i merkevaren din, vil du kunne fokusere på riktig markedsføringsbudskap og de riktige kanalene for å øke engasjementet. Først når du kjenner din egen fortelling kan du jobbe med å få andre til å engasjere seg.

Last ned gratis e-bok Hvordan lykkes med content marketing

 

Helene Nissen Woie's photo

Av: Helene Nissen Woie

Helene er digital innholdsspesialist i Markedspartner. Helene kommer fra en rolle som Innholdsprodusent og freelance tekstforfatter. Hun har en spennende faglig bakgrunn med studier både ved Norges Kreative Høyskole (tekstforfatter) og en bachelor i Interaktivt design fra Høyskolen Kristiania. I bagasjen har hun har også med seg studier i norsk grammatikk.