Merkevareengasjement: Hvor sterke følelser har folk for merkevaren din?

Av Anne Kristine Hirsch 22. oktober 2019 | 4 minutter lesetid

merkevareengasjement - hvor sterke følelser har folk for merkevaren din

Tenk deg en person som gladelig deler informasjon om din merkevare helt frivillig, anbefaler ditt produkt til andre for å gjøre dem en tjeneste, åpner alle dine nyhetsbrev og forsvarer deg dersom du blir angrepet i sosiale medier. For godt til å være sant, eller?

Mange vil argumentere for at denne typen personer bare har et veldig høyt merkevareengasjement. Så høyt at merkevaren har blitt en del av personens identitet. Høyt engasjement er ikke bare nøkkelen til å få kunder, men til å beholde dem og inspirere dem til å bli ambassadører for nettopp ditt brand.

Last ned gratis e-bok: Hvordan lykkes med content marketing

Dine kunders følelser er gull verdt

Følelser er viktige fordi de inspirerer folk til å handle. Visste du for eksempel at du er mer tilbøyelig til å dele et budskap hvis du er glad? Studier viser at gode nyheter og positivt innhold sprer seg raskere på sosiale medier enn noe annet innhold. Økt deling fører til økt merkevarekunnskap. Videre vil et trist budskap skape empati og øke din vilje til å for eksempel donere penger.

Faktisk så er det mye som tyder på at sterke emosjonelle bånd er et must for å lykkes. Ifølge Harvard Business Review er ikke fornøyde kunder lenger nok. Hvis du utelukkende måler din suksess i kunder som bare skal kjøpe et produkt eller tjeneste, legger du lista for lavt.

Forskningen viser heller at en emosjonell forbindelse med kunder fører til en høyere kundelojalitet og flere merkevareambassadører. I en tid der potensielle kjøpere er mer opptatt av hva dine kunder sier enn hva du selv sier om ditt eget brand, er disse ambassadørene viktige for din suksess.

Hvordan finner du ut hvor engasjerte kundene dine faktisk er?

Hvis kundene dine skal engasjere seg emosjonelt i din merkevare, må du snakke til dem på en måte som har gjenklang i følelsene deres. Merkevare-engasjement handler om å skape en følelsesmessig kobling til publikum, der hensikten er å forbedre måten de opplever merkevaren din.

Men hvordan kan du finne ut hvordan de forskjellige kundene opplever og engasjerer seg i merkevaren din? I virkeligheten er det jo slik at engasjement er en langt mer dynamisk følelse enn bare «engasjert» eller «uengasjert».

Amanda Slavin har utviklet et rammeverk for å kvantifisere, måle og øke engasjementet til potensielle leads og kunder. Hennes «Seventh Level of Engagement» beskriver sju nivåer av emosjonell tilknytning, basert på spesifikke handlinger og holdninger. Se modell under:

seventh level of engagement

Modellen er hentet fra artikkelen «The Seventh Level of Engagement Series [Part 1]».

Det laveste nivået på skalaen kaller hun «disengagement», som kjennetegnes av totalt uinteresserte og likegyldige personer som unngår enhver form for samhandling og kommunikasjon med et brand. Til sammenligning vil personer på det høyeste nivået, «literate thinking», være engasjerte merkevareambassadører fordi deres personlige verdier og merkevarens verdier stemmer overens.

Målet vil naturlig nok være å ha størsteparten av publikummet sitt nær det høyeste nivået av engasjement. Dette får du til ved å jobbe aktivt for å nå den delen av publikummet som er spredt utover mindre engasjerte nivåer, til å stige i gradene. Til slutt bør du ha metoder for å måle denne utviklingen, slik at du er sikker på at tiltakene dine er effektive.

Slik jobber du for å øke engasjementet

Tenk deg at du prøver å øke engasjementet til personer på det laveste nivået, personer som er fullstendig uinteressert. Se for deg en person som sitter og skroller gjennom Instagram-feeden sin, får servert en annonse fra ditt brand, men skroller rett forbi uten å stoppe.

Hvordan skal du få budskapet ditt igjennom? Ifølge Slavin bør du se på hvordan du kommuniserer. Målet er å være sikker på at du bruker riktig språk, og at budskapet ditt er enkelt å forstå. Derfor bør du for eksempel vurdere om du bruker riktig sjargong, om det er ord du bør unngå og om budskapet ditt er så enkelt at selv et barn kan forstå det.

Prøver du å nå igjennom til personer med noe høyere engasjement, kan du for eksempel fjerne distraksjoner som gjør kundereisen vanskeligere eller vurdere om handlinger du ber om, som for eksempel tag en venn, er lavterskel nok til at publikum gidder å utføre dem.

Jobber du med grupper som allerede viser et høyt engasjement, handler jobben din om å identifisere interesser som er verdifulle for dem, og sikre at disse interessene samsvarer med budskapet ditt. Du kan for eksempel finne ut hvilke typer insentiver publikummet ditt responderer på.

Klarer du å dra publikummet ditt helt til øverste nivå, vil budskapet ditt resonnere sterkt med personenes egen identitet. Det brandet ditt står for og det publikummet ditt står for vil være to sider av samme sak.

Med et slikt kunde-engasjement vil du få et publikum som ikke nøyer seg med å gi deg likes eller delinger. De vil mest sannsynlig være sterkt lojale og utføre handlinger til din fordel helt uoppfordret.

Merkevare- mener engasjement kommer fra innsiden

John Winsor, en spaltist i Forbes.com,  at de fleste merkevarer i dag har et problem fordi de mangler en mening som er større enn dem selv. Merkevarer med mening kan nemlig bli en plattform for inspirasjon, meningsutveksling og identitet, og på denne måten bli uunnværlige i sine kunders liv.

For å bli så meningsfulle må virksomheter jobbe aktivt med verdiene sine, og kommunisere dem i riktige kanaler. Amanda Slavin mener at det å identifisere, etterleve og kommunisere dine egne verdier, er et obligatorisk første steg hvis du ønsker ditt publikums engasjement. Still deg derfor disse spørsmålene:

  • Hvem er du?
  • Hva står du for?
  • Hva tror du på?
  • Hva er historien din?
  • Hvorfor eksisterer du?

Når du forstår hvor engasjert publikum er i merkevaren din, vil du kunne fokusere på riktig markedsføringsbudskap og de riktige kanalene for å øke engasjementet. Først når du kjenner din egen fortelling kan du jobbe med å få andre til å engasjere seg.

Last ned gratis e-bok  Hvordan lykkes med content marketing

Temaer: merkevare, merkevarebygging


Anne Kristine Hirsch's photo

Av: Anne Kristine Hirsch

Anne jobber som innholdsprodusent i Markedspartner. Hun er en rutinert historieforteller som utvikler og produserer engasjerende innhold til de fleste digitale flater. Tidligere har Anne jobbet med å lage TV-program som Luksusfellen, Farmen og Hver gang vi møtes. Hun har i tillegg arbeidet lenge som journalist i TV2. Anne synes det er morsomt hvordan nye kanaler gir nye muligheter for kommunikasjon, derfor har hun også gjennomført prosjekter med influencere på YouTube. Anne er en dyktig skribent, men video og lyd er også en sentral del av hennes verktøykasse.

Epost

Relaterte innlegg

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Temaer

Se alle