Et nytt år betyr lansering av ny funksjonalitet i de ulike sosiale medier plattformene. Noe blir en gavepakke til oss markedsførere, mens andre ting vil føre til en del prøving og feiling. De største trendene vil allikevel komme som et resultat av ting som ble lansert i 2018, men som enda ikke har tatt helt av.Her er de største trendene på sosiale medier du bør følge med på:
Forhåndsinnspilt Facebook Live
Facebook Live har vært på markedet siden 2016, men har enda til gode å bli et utbredt verktøy for markedsførere. Dette til tross for at tjenesten frister med betydelig organisk spredning på Facebook, som en bedrift ellers må betale for å oppnå. Men sannsynligheten er stor for at vi vil se mer av funksjonen i 2019 ettersom antall live-videoer har doblet seg hvert år siden lansering.
Hvis du er en av de som føler at live-konseptet i seg selv er utfordrende, fordi du må overlate en del av kontrollen og resultatet av tiltaket til tilfeldighetene, har jeg gode nyheter.
Det blir stadig vanligere å publisere videoer som er laget på forhånd som live. Det finnes allerede flere programvarer på markedet som støtter slik funksjonalitet, men nå har alle Facebook-sider fått mulighet til å gjøre dette direkte gjennom Facebooks premiere feature.
Ja, forhåndsinnspilte videoer tar kanskje bort noe av poenget med live-sendinger, men det gjør tjenesten betydelig mer passende for bruk i markedsføring. Dessuten vil kanskje flere våge å dyppe tærne sine i vannet og dermed erfare at en live-video ikke er så farlig allikevel.
Les mer om hvorfor det er lurt å inkludere Facebook Live i markedsplanen for 2019 her.
Video-episoder på Linkedin
2018 var året for video, og det er ingen tegn til at denne trenden kommer til å til å avta, men den vil sannsynligvis endre seg noe. Nå som «alle» lager videoer, blir konkurransen om seerne hardere, og det blir derfor desto viktigere å levere budskap av verdi på en effektiv måte.
Trolig vil vi se enda flere videoer som er tilpasset sosiale medier, både i innhold og format. En interessant trend på LinkedIn er å publisere videoer ukevis, som en del av en lengre serie. Da blir innholdet lettere å fordøye for den travle arbeidstaker, uten at innholdet blir for overfladisk.
Analyse-eksperten David Stavegård er et godt eksempel på dette:
Instagram TV (IGTV)
Instagram TV ble lansert i juni 2018, og noen av de største merkevarene kastet seg fort på den nye plattformen. Det er også noen merkevarer som har gått for en mer kreativ bruk av IGTV, eksempelvis SocialChain.com, som publiserer podcast-episoder på Instagram TV.
View this post on InstagramA post shared by Social Chain (@socialchain) on
Det forventes at Instagram lanserer en hel del ny funksjonalitet i 2019, som vil gjøre opplevelsen av Instagram TV enda bedre, og bidra til at både brukeradopsjon og innhold vil skyte fart i det kommende året.
Større handlingsrom i sosiale medier
De fleste sosiale plattformer ser ut til å gjøre reisen fra behov til kjøp kortere for brukerne sine. Facebook lanserte reklame i Messenger-appen sin for en stund siden, og nå kommer Instagram på banen for fullt. Du kan nå tagge produktene dine i både vanlige bilder og i stories. Plattformen har dermed utviklet seg fra å være en ren branding-maskin til en kanal for kjøpsutløsende annonsering. Kanskje Instagram bør få en egen post i neste års markedsbudsjett?