13 trender vi tror på: Inbound marketing i 2024

13 trender vi tror på: Inbound marketing i 2024

Illustrasjon: ChatGPT4.0 (alle bilder)  

Inbound marketing er i dag en moden og effektiv form for markedsføring, 19 år etter at Brian Halligan lanserte begrepet. Men verden går videre, og inbound marketing–begrepet fortsetter å utvikle seg. Her er tretten trender og tendenser vi kommer til å se mer av i 2024. 

Se opptak av webinar: Slik måler du verdien av innholdsmarkedsføringen 

I 2024 fortsetter inbound marketing å utvikle seg og tilpasse seg ny forbrukeratferd og teknologiske fremskritt. Man trenger ikke være spåkone for å skjønne at vi kommer til å se mer bruk av kunstig intelligens (AI) – og verdiøkende bruk av AI – i 2024. Husk at de fleste av oss brukte ChatGPT for første gang så sent som høsten 2022.  

Ja, verden går framover, og du må henge med. For å sitere Drake: "If you're not careful, you'll end up believing this is the world."  Så la oss se på tretten trender som vi tror vil prege inbound marketing-landskapet i 2024: 

1. Personalisering av innhold 

Et bilde som inneholder innendørs, person, computer, vegg

Automatisk generert beskrivelse

Forventningene til personalisert innhold er høyere enn noen gang. AI-drevne algoritmer brukes for å skreddersy innhold, e-postkampanjer og anbefalinger som passer individuelle behov og preferanser.  

Det betyr:

  • Enda mer relevant innhold 
  • Forbedret brukeropplevelse
  • Økt effektivitet. 

Samtidig er det viktig at AI blir satt i stand til å finne eller produsere innhold som folk ikke visste de ville ha. Å introdusere nye ideer, produkter eller tjenester kan vekke interesse og skape nye trender eller behov. 

2. Mer videoinnhold og kortere videosnutter 

Et bilde som inneholder person, innendørs, klær, tekst

Automatisk generert beskrivelse

Videoinnhold blir stadig mer etterspurt, inkludert korte videoer, direktesendinger og interaktive videoopplevelser. Plattformer som TikTok, Instagram Reels og YouTube Shorts blir primære kanaler for video-basert inbound marketing, som tilbyr høy ROI for B2C-brands. 

Folk foretrekker kortere videosnutter fordi de passer bedre med den moderne livsstilen som ofte kjennetegnes av kort oppmerksomhetsspenn (ja, det er et ord) og travle timeplaner. Korte videoer er også mer tilgjengelige for rask konsumering og dermed tilpasset mobilen, som folk ofte bruker i farta. 

Les også: Hvordan bruke korte videoer i markedsføringen din

3. Talesøk 

Et bilde som inneholder innendørs, møbler, Menneskeansikt, person

Automatisk generert beskrivelse

Taleaktiverte enheter øker og har gjort det lenge. Dermed tror vi at innhold blir optimalisert for talesøk ved bruk av samtalepregede nøkkelord og fraser. Vi ser allerede at Google tilrettelegger for spørsmål («Hvem vant Nobels litteraturpris 2023?») og er tydelig påvirket av spørsmål-svar-stilen vi har lagt oss til med ChatGPT. 

4. Mobilapper 

Med den allestedsnærværende bruken av mobile enheter, vil det være enda smartere enn noensinne å utvikle mobilapper for å gi en mer personlig kundeopplevelse og effektive push-varsler. Det ligger allerede en rekke funksjoner for personalisering i telefonen, og dette kan styrke kundeopplevelsen.  

Push-varsler kan effektivt trekke brukernes oppmerksomhet tilbake til en app eller et nettsted. De brukes til å informere brukere om nye produkter, tilbud, viktige hendelser, eller for å minne dem om ubrukte funksjoner eller uferdige transaksjoner. Dette øker sannsynligheten for at brukerne engasjerer seg i innholdet.  

Høy relevans gir bedre brukeropplevelse. Det øker sjansen for konverteringer. 

5. Kunstig intelligens (AI) 

Som nevnt, alle forstår at kunstig intelligens er kommet for å bli. Men der vi har brukte mye av 2023 på å lære oss å håndtere AI-verktøyene, er det nå på tide å bruke det til noe annet enn å be ChatGPT om å skrive for å spare tid eller genere bilder, som jeg har gjort i denne artikkelen. Vi tror mange finner ut hvordan AI brukes som et verktøy, ikke bare fordi de kan, men fordi de bør. Fokus på verdiskaping, folkens. 

Les også: Hvordan snakke så datamaskinen din forstår deg

6. AI og prediktiv analyse 

Kunstig intelligens (AI) transformerer inbound marketing ved å utnytte prediktiv lead scoring, hyperpersonalisering, automatisert innholdsproduksjon og kampanjetesting.  

Prediktiv analyse gjør det mulig å forstå og forutse kundeatferd, så markedsførere kan tilby mer målrettede og personlige kundeopplevelser. Det gir verdifull innsikt som kan forme fremtidig markedsføringsstrategi og forbedre kundetilfredshet. 

7. AI-drevne chatbots og meldingsapper 

Vi forventer at bruken av chatbots og meldingsapper for kundeservice i sanntid blir enda mer utbredt, og tilfredsstiller forbrukernes forventning om tilgjengelighet og umiddelbare svar ved hjelp av AI.

8. Etikk og sosialt ansvar 

Kjente merkevarer fokuserer i økende grad på etisk markedsføringspraksis, gjennomsiktighet, databeskyttelse og tilpasning til sosiale og miljømessige formål for å bygge kundetillit og lojalitet. 

9. Bærekraft og sosialt ansvar  

Merkevarer og brands som støtter bærekraftsformål appellerer til stadig flere forbrukere. Dette gjør fokus på bærekraft til en viktig komponent i en inbound marketing. 

10. Podcaster og lydbøker  

Et bilde som inneholder Menneskeansikt, hodetelefoner, innendørs, klær

Automatisk generert beskrivelse

Lydinnhold som podcaster og lydbøker blir en enda mer populær måte å skape innkommende trafikk på, spesielt for merkevarer som fokuserer på utdanning og engasjerer et modent publikum. Etter at mange har forsøkt seg på podcasting uten å få noen særlig ROI å snakke om, tror vi at poddene med høyest kvalitet blir stående. Og vokse. 

11. Bruk av influensere 

Et bilde som inneholder person, klær, Menneskeansikt, Mobiltelefon

Automatisk generert beskrivelse

Influenser-markedsføring, er kjent for å skape høy ROI for B2C-merkevarer ved å utnytte eksisterende publikum og tillit. 

Influensere er ofte gode til å lage innhold og kan produsere engasjerende og autentisk content som slår an hos følgerne. Ved å integrere influensere i en inbound marketing-strategi, kan bedrifter dra nytte av influenserens organiske rekkevidde og evne til å skape tillit og engasjement blant potensielle kunder. 

Les også: Influencer marketing: Hvordan få mest mulig igjen for investeringen

12. Integrerte markedsføringsplattformer  

Disse plattformene muliggjør personalisering i stor skala, kombinert med kundedata, og forbedrer evnen til å levere skreddersydde opplevelser på tvers av kanaler. 

 13. Evergreen-innhold 

Innhold som holder seg relevant over tid vil fortsatt være en hjørnestein i inbound marketing, og gir langsiktig verdi til forbrukerne. 

Disse trendene viser at inbound marketing blir mer dynamisk og integrert, med fokus på å skape en sømløs og personlig kundereise over ulike kanaler og kontaktflater. 

Implementering av disse strategiene kan hjelpe selskaper og merkevarer med å holde seg foran og blomstre i et raskt skiftende markedsføringslandskap. 

Og helt på tampen: Godt innhold blir fortsatt lest og likt. E-post blir fortsatt viktig. SEO blir fortsatt viktig.  

Men det visste du vel.  

Hæsjtægg smilefjes... 

 

Steffen Fjærvik's photo

Av: Steffen Fjærvik

Steffen er rådgiver for kommunikasjon og innhold i Markedspartner. Han er utdannet journalist og har jobbet i en årrekke som reporter, vaktsjef, leder og redaktør i NRK og Sarpsborg Arbeiderblad/TV Østfold i tillegg til Institutt for Journalistikk.