Optimalisering av fortiden: Taktikken ingen snakker om

Av Anneli Setalo 13. april 2017

Optimalisering av fortiden-732005-edited.jpg

Fra en tidlig alder lærer vi at fortid er fortid og at vi er nødt til å akseptere og lære av de feilene vi har gjort, for det eneste vi kan endre på er fremtiden.

Vel, jeg er her for å fortelle at det ikke er tilfellet når det kommer til inbound marketing og blogging. Faktisk burde du gjøre omtrent det stikk motsatte. I dette blogginnlegget skal jeg fortelle hvordan du kan optimalisere fortidens blogginnlegg slik at de gir enda mer verdi til virksomheten i fremtiden.

Hva er historisk optimalisering?

Optimaliseringstaktikken jeg snakker om handler enkelt og greit om å hente frem blogginnlegg du har publisert tidligere, optimalisere de og publisere de på nytt. Det virker selvinnlysende, men sannheten er at vi har en tendens til å glemme de gamle blogginnleggene våre så fort de er publisert. Det morsomme med blogging er jo tross alt å produsere nytt innhold (eller er det bare redaktører som meg som føler det på denne måten?).

Det vi må huske på når vi driver med inbound marketing er at innholdet vårt ikke foreldes på samme måte som andre former for markedsføring. Vi skriver gjerne informative innlegg som leserne finner verdifulle. Som oftest går ikke denne informasjonen ut på dato og etter hvert som domenenavnet vårt bygger autoritet, blir det lettere for nye lesere å finne blogginnleggene våre når de benytter søkemotorer.

Når vi gjennomfører historisk optimalisering har vi to mål for øyet:

  1. Generere flere leads fra de blogginnleggene som tiltrekker mye organisk trafikk, men konverterer dårlig
  2. Få mer trafikk til de blogginnleggene med høy konvertering

Hvem passer denne teknikken for?

Denne teknikken passer best for de etablerte bloggene som gjerne har eksistert i mer enn to år. Det er nemlig tre hovedpunkter som er avgjørende for at optimaliseringen skal gi effekt:

  • Bloggen må allerede generere mye organisk trafikk
    Tiltakene er i hovedsak basert på data hentet fra søkemotorer. Derfor er man avhengig av å ha bygget seg opp søkemotorautoritet for at det skal gi resultater. 
  • Bloggen bør ha en stor følgerskare via e-post eller sosiale medier
    En av årsakene til at denne formen for optimalisering fungerer så bra er fordi bloggen gradvis har bygget seg opp en følgerskare gjennom e-post og sosiale medier. Disse følgerene kommer til å like og dele blogginnleggene dine, hvilket gjør at flere oppdager de.
  • Du bør ha en stor mengde med gamle blogginnlegg å plukke fra
    Det er ikke noe poeng å re-publisere innlegg med mindre du har en solid mengde å plukke fra.

Les også: Dette må du tenke på når du produserer og publiserer innhold »

Hva kan du oppnå?

Det et tre gode grunner til at du bør benytte deg av denne formen for optimalisering:

  • Google foretrekker nytt innhold, det gjør også leserne
    I 2011 introduserte Google nyhetsfaktor i sine algoritmer. Det betyr at nytt innhold rangeres høyere og at de gamle blogginnleggene over tid vil forsvinne i massen av innhold som eksisterer på internett.
  • Det styrker bloggens søkemotorautoritet
    Når du publiserer et blogginnlegg på nytt vil ikke den allerede opparbeidede søkemotorautoriteten forringes på noen måte, men tvert imot styrkes. Det betyr at du øker sannsynligheten for at nye blogglesere finner bloggen din. 
  • Nye lesere genererer flere abonnenter og klikk på bloggen totalt
    Når flere oppdager bloggen din vil antall abonnementer, klikk og konverteringer øke.

Les også: Hva har slips til felles med SEO? »

Hvordan gjør du det?

1. Identifiser hvilke blogginnlegg det er verdt å oppdatere

Det bør være innlegg du kan forbedre på en eller flere måter. Det kan eksempelvis være utdatert informasjon som er verdt å oppdatere eller forbedringspotensial i bruk av søkeord.

2. Oppdater innholdet

Sikt på å gjøre mange nok endringer til at det er «innafor» å publisere blogginnlegget som om det skulle vært nytt.

3. Søkeord og konvertering

Inkluder søkeord basert på en fersk søkeordsanalyse. Les mer om hvordan du gjør det i denne e-boken.

4. Publiser

Publiser det oppdaterte blogginnlegget som om det var nytt, ved å endre publiseringsdato og promotere det på lik linje med dine nye blogginnlegg.

 Gratis Ebok - Hvordan Lykkes med Content Marketing

Temaer: inbound marketing, blogging


Anneli Setalo's photo

Av: Anneli Setalo

Anneli er redaktør og innholdsprodusent i MarkedsPartner. Hun er utdannet innen journalistikk og kreativ skriving fra University of Roehampton og har tidligere jobbet med salg og markedsføring, samt som skribent i flere lokalaviser.

Følg på LinkedIn

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Gratis Ebok - Hvordan lykkes med content marketing

Temaer

Se alle