Hvordan kan spenningslenker gjøre artikkelen din bedre? Jeg skal vise deg.

Hvordan kan spenningslenker gjøre artikkelen din bedre? Jeg skal vise deg.

Det fins en metode som drar med seg leseren gjennom teksten du har skrevet. Den kommer til å gjøre deg til en bedre inbound marketing-skribent. Hvordan? La oss begynne. 

Meld deg på gratis digital konferanse: Kundereisedagen 2024 

Inbound marketing handler om å tiltrekke seg kunder gjennom relevant og nyttig innhold. Dette har vært en nøkkelstrategi i den digitale markedsføringens verden de siste tjue årene. 

En viktig teknikk for å skape engasjerende og effektivt innhold i inbound marketing er å bruke det som på engelsk kalles "bucket brigade copywriting". Ikke tenk for mye på hvorfor det heter det, men la oss kalle det spenningslenker på norsk. Det er en teknikk som holder leserens oppmerksomhet gjennom hele teksten. 

La meg fortelle deg hvordan. 

Spenningslenker? Hvafforno’? 

Spenningslenker er korte, engasjerende setninger eller spørsmål som holder leseren interessert. Denne metoden fungerer som en språklig bro som leder leseren fra et punkt til et annet og opprettholder nysgjerrigheten og interessen. Jeg skal vise deg noen eksempler du kan bruke selv. 

Her er noen eksempler på spenningslenker: 

- «Men hva betyr dette egentlig? Jo, ...» 

- «Jeg skal vise deg.» 

- «Min erfaring er at ...»  

- og uendelig mange flere. Mange er i bruk i denne artikkelen. 

Hvorfor er spenningslenker så effektive i inbound marketing? Min erfaring er at spenningslenker fanger og holder på leserens oppmerksomhet selv om teksten som sådan ikke akkurat er noen thriller. 

I en verden hvor digitalt innhold er overalt, er det utfordrende å fange og holde på leserens oppmerksomhet. Spenningslenker fungerer som små kroker som fester seg i leseren og opprettholder nysgjerrigheten og engasjementet, noe som er viktig for effektiv inbound marketing.   

Kanskje du tror at noen ord til eller fra ikke har noen betydning? Men tenk på dette: Spenningslenkene planter små spørsmål av typen «jaha?», «hva da?» eller «hvordan da?» i hodet på leseren.  

Mennesket er nærmest programmert til å ønske svar på slike spørsmål. Når spørsmål blir besvart, skaper det fremdrift. Fremdrift er bra i en tekst. Det drar folk videre, og får dem til å lese hele bloggartikkelen og ikke hoppe av underveis. Det er de små spørsmålene som skaper en forventning om at noe skal bli besvart eller adressert i løpet av en setning eller to. Kall det gjerne nysgjerrighet.  

Spenningslenker gir bedre leseopplevelse 

Ved å bruke spenningslenker, blir hele teksten mer dynamisk og engasjerende. Spørsmål-svar, spørsmål-svar hele veien gjennom teksten. Denne dynamikken forhindrer at teksten blir monoton, og den bidrar til at leseren blir interessert i å følge med på hva som skjer videre.  

For å være ærlig: Det trenger ikke være snakk om det forfattere og filmskapere kaller cliffhangere. Tenk i så fall på det som en slags mikro-cliffhanger. Vi snakker nemlig ikke om spenning i betydningen Nesbø eller Hitchcock, men at du lover noe som du leverer ganske raskt. For å poengtere: Love først, så levere fort. 

Lesetid er viktig i inbound marketing 

Spenningslenker kan øke lesetiden. Jeg har ikke harde data her (send meg en mail om du kjenner til noen), men tenk på dette: Spenningslenker vekker leserens nysgjerrighet og motiverer hen til å fortsette å lese for å få mer informasjon. Det ligger i sakens natur at vellykkede spenningslenker pirrer leserens nysgjerrighet og interesse, og det kan føre til at leserne bruker mer tid på innholdet. 

Lesetid er viktig i inbound marketing av flere grunner: 

Økt engasjement: Lengre lesetid indikerer at innholdet er engasjerende og relevant for leseren. Dette kan føre til dypere forståelse og sterkere forbindelse med merkevaren eller produktet. Samtidig er det en bekreftelse for deg at du skriver riktig for målgruppen/persona. 

Bedre søkemotoroptimalisering: Søkemotorer som Google ser brukeratferd, inkludert lesetid, som en indikator på kvaliteten på innholdet. Lengre lesetid signaliserer til søkemotorer at innholdet er verdifullt, noe som kan forbedre rangeringen hos Google. Sikkert også hos Bing. Hvis du er opptatt av Bing, da.  

Høyere konverteringsrate: Når leserne engasjerer seg i innholdet over tid, øker sjansen for at de får tillit til merkevaren. Hva kan det føre til? Jo, høyere konverteringsrater, enten det gjelder nyhetsbrevregistreringer eller nedlasting av e-bøker og andre innholdstilbud. Eller kjøp, ikke minst. 

Her kommer konklusjonen 

Spenningslenker er en enkel, men kraftig teknikk for å gjøre inbound marketing-innhold mer engasjerende og effektivt. Ved å implementere denne teknikken i skrivestrategien din, kan du styrke hvordan leserne samhandler med innholdet ditt. Det kan lede til høyere engasjement, bedre konverteringsrater og sterkere kunderelasjoner.  

Liten oppgave på slutten: I denne teksten har jeg brukt en rekke spenningslenker. Kan du finne dem? 

Steffen Fjærvik's photo

Av: Steffen Fjærvik

Steffen er rådgiver for kommunikasjon og innhold i Markedspartner. Han er utdannet journalist og har jobbet i en årrekke som reporter, vaktsjef, leder og redaktør i NRK og Sarpsborg Arbeiderblad/TV Østfold i tillegg til Institutt for Journalistikk.