Slik får du gjestebloggere til din blogg - og øker trafikken samtidig

Slik får du gjestebloggere til din blogg - og øker trafikken samtidig

 

Tid: lesetid 2 timer
Vanskelighetsgrad: 3 av 5 vanskelighetsgrad

For en stund tilbake skrev jeg en oppskrift om hvordan du kan øke trafikken inn til din egen nettside ved å gjesteblogge på andres blogger. Her snur jeg det på hodet, og viser deg hvordan du kan tiltrekke deg gjestebloggere til din blogg for å få mer trafikk inn til nettstedet ditt. Målet er det samme, metoden en annen.

Last ned gratis e-bok: 10 vekstoppskrifter til din digitale markedsføring

Tekniske forberedelser

Du må ha en blogg, og bør ha blogget en stund. Jo mer innhold du har produsert, og jo mer trafikk du genererer til bloggen din, desto større er sjansen for at du tiltrekker deg gjestebloggere av høy kvalitet.

Konkrete ideer for best mulig utbytte


  • Velg gjestebloggere som er aktive i sosiale medier: Jo flere følgere gjestebloggeren din har i sosiale medier, desto flere når du ut til når forfatteren selv promoterer gjesteblogginnlegget sitt.
  • Vær tålmodig: Selv om du ikke tiltrekker deg gjestebloggere fra de største aktørene innen nisjen din akkurat nå, vil du få napp hos de bloggerne du ønsker etterhvert som bloggen din får større oppmerksomhet, kvaliteten heves og trafikken økes.

Eksempel på konkrete anvendelser

ShoutMeLoud er et eksempel til etterfølgelse når det gjelder å sette opp en landingsside som genererer gjestebloggere.

Detaljert fremgangsmåte

1. Sett opp en landingsside for gjestebloggere

Sett opp en egen nettside på nettstedet ditt, dedikert for gjestebloggere. Få med hva gjestebloggerne bør vite før de sender inn tekstene eller ideene sine til deg, hvorfor de bør gjesteblogge hos deg, og hvordan de kan komme i kontakt med deg.

  • Retningslinjer for gjestebloggere: Fortell potensielle gjestebloggere hva slags innlegg du er på jakt etter, og hvordan de bør sende inn forslagene sine. Vil du ha ideer og disposisjoner, eller vil du ha ferdigskrevne innlegg du kan vurdere? Hvor lange skal innleggene være? Hvordan skal innlegget formateres? Hvilke emner skal det skrives om? Hva med bilder og grafikk? Velg det du føler er riktig, og skriv det ned.
  • Incentiver for å gjesteblogge hos deg: Synliggjør hvorfor det er verdt å skrive for bloggen din. Det er utvilsomt verdt å fortelle om høye besøkstall, dersom du har det. Husk at de fleste gjesteblogger for å øke trafikken inn til eget nettsted, og for å eksponeres for nye lesere. Vis at du gir dem en byline og biografi, og at du tillater dem å linke tilbake til eget nettsted.
  • Kontaktskjema: Sett opp et kontaktskjema på landingssiden din, eller i det minste link til kontaktskjemaet du allerede har på nettsiden din, så folk kan komme i kontakt med deg.

Hvis du vil se noen eksempler på retningslinjer for gjesteblogging, anbefaler jeg deg å sjekke ut CoSchedule og MarketingProf sine.

2. Vis at du tar imot gjesteblogginnlegg

Når du har fått på plass en landingsside med retningslinjer, må du lede potensielle gjestebloggere til landingssiden din.

  • Legg til linker til landingssiden din i navigasjonsmenyen din, i footeren, og andre aktuelle steder på nettstedet ditt.
  • Send ut en e-post til abonnentene dine om at du er på utkikk etter gjestebloggere, og legg ved en link til landingssiden din.
  • Legg til en merknad på slutten av (eller andre strategiske steder) i hver av de tidligere publiserte blogginnleggene dine om at du ser etter gjestebloggere. Husk å legge til en link til landingssiden din her og.
  • Ta kontakt med bloggere eller personer du mener kan være aktuelle som gjestebloggere. Vær realistisk, og ta kontakt med de du faktisk kan få napp hos. Husk at jo større du er, jo større er sjansen for at du kaprer de virkelig store. Og bruk gjerne SEOBlogs tips til hvordan du bør gå frem når du først tar kontakt.

3. Velg ut blogginnlegg av høy kvalitet

Velg velskrevne innlegg om temaer som passer bloggprofilen din. Unngå de som kun vil promotere seg selv uten å ha noe interessant eller verdifullt å si, og de som vil skrive om temaer som er irrelevante for deg. Husk at bloggen din til syvende og sist er for dine lesere. Tenk kvalitet, og avvis ideer og innlegg som ikke holder standarden du ønsker. Selv om du går glipp av muligheter for nye innkommende linker, tjener du på det på lang sikt.

4. Promoter gjesteblogginnlegget

Når innlegget er publisert, må det promoteres. Send det til e-postabonnentene dine, del det på sosiale medier og sørg for at gjestebloggeren stiller seg til disposisjon for å svare på kommentarer og at vedkommende deler innlegget i sine sosiale medier. 

Trenger du noen tips til hvordan du kan gå frem for å promotere innlegget, kan du sjekke ut noen av disse vekstoppskriftene:

5. Vedlikehold relasjonen med gjestebloggerne dine

Om innlegget til gjestebloggeren var en suksess blant leserne dine, kan du spørre om vedkommende vil bidra med et nytt innlegg. De samme reglene gjelder fortsatt; sørg for at innlegget er av høy kvalitet og passende for leserne dine. Og hold et øye med på hvilke gjesteblogginnlegg som genererer mye visninger, delinger i sosiale medier og kommentarer, og hvilke som ikke gjør det. Den informasjonen kan du bruke til å gjøre retningslinjene dine bedre og mer spesifikke.

Kilder

How to Find Guest Bloggers to Write Guest Posts for Your Blog
How to Attract Top-Tier Guest Bloggers to Your Blog
How to Find Great Guest Bloggers
The 6-Step System for Publishing Top-Notch Guest Posts on Your Blog
7 Tips to Attract Guest Bloggers to Write for Your Website

Relatert innhold

Øk trafikken inn til nettsiden din gjennom gjesteblogging
Hvorfor du bør begynne å blogge nå – og ikke senere
Godt språk på firmabloggen bygger tillit

Last ned gratis e-bok Hvordan lykkes med content marketing

Rune André Reiakvam's photo

Av: Rune André Reiakvam

Rune André jobbet som innholdsrådgiver i Markedspartner. Han hadde ansvar for å levere innhold av høy kvalitet til våre kunders blogger og nettsider. Han har en bachelorgrad i kultur- og samfunnsfag, en mastergrad i musikkvitenskap og jobber i dag mot sin andre mastergrad i retorikk og språklig kommunikasjon ved Universitetet i Oslo, ved siden av jobben i MarkedsPartner.