Les om hvordan skyskraperteknikken hjalp en smart blogger til å øke søketrafikken med 110 prosent og doble trafikken fra organisk søk på 14 dager, og hvordan du kan gjøre det samme.
Tekniske forberedelser
Du bør ha tilgang til følgende:
- Et analyseverktøy for backlinks, for eksempel Ahrefs.
- Buzzsumo for å identifisere hva slags innhold som trender innenfor bransjen din.
- Google Alerts for å overvåke relevante søkeord og søkefraser.
- Et søkeordsverktøy, som HubSpots Keyword App eller Google Keyword Planner.
Slik går du fram
Skyskraperteknikken er en metode for å gjøre innhold om til backlinks av høy kvalitet. Hensikten er å øke trafikken inn til nettsiden din ved å øke antallet backlinks. Slik fungerer det:
Først identifiserer du populære trender, temaer og innhold innenfor nisjen din. Deretter lager du nytt, forbedret innhold på samme tema. Du kommuniserer det samme, men du overgår det eksisterende innholdet ved å gå mer i dybden, oppdatere data og statistikker, benytte bedre design eller lignende. Til slutt når du ut til de som allerede har linket til eller publisert lignende innhold med mål om å få en ny link til nettsiden din eller få dem til å dele innholdet ditt med sine lesere.
Metoden fungerer fordi det allerede er en etterspørsel etter innholdet, du forholder deg til et allerede interessert publikum og det er betydelig rangeringspotensiale i søkemotorene. Det er en utfordrende metode, men en som kan gi deg betydelige resultater.
Konkrete ideer for best mulig utbytte
- Bruk metoden i kombinasjon med andre linkbyggingsmetoder: Forsterk denne oppskriften ved å kombinere den med nettverksbygging blant andre bloggere. Kommenter på andres blogger innenfor nisjen din, og prøv deg som gjesteblogger.
Eksempel på konkret anvendelse
- Brian Dean i Backlinko brukte denne metoden for å identifisere og forbedre innhold om Googles 200 rangeringsfaktorer. Det førte til en 110 prosent økning i søketrafikk på 14 dager.
- HubSpot brukte skyskraperteknikken til å utarbeide en artikkel som har generert over 8 000 delinger i sosiale medier, over 70 000 sidevisninger og nærmere 3 500 nye epostabonnenter. Hvordan de gikk frem, kan du lese mer om her.
Detaljert fremgangsmåte
1. Finn linkverdig innhold og ideer
Det første steget er å finne innhold innenfor din nisje som allerede har generert mye backlinks og som du kan forbedre og overgå. HubSpot foreslår følgende metode:
- Sett opp Google Alerts på søkeord knyttet til temaene du ønsker å dekke.
- Bruk Buzzsumo for å finne mye delt innhold innenfor nisjen din og rundt diverse søkefraser.
- Bruk HubSpots Keyword App eller Googles Keyword Planner for å analysere muligheter og ideer basert på søkevolum.
Bruk analyseverktøyet, for eksempel Ahrefs, for å identifisere relevante nettsteder med innhold som genererer mye backlinks innenfor nisjen din. Brian Dean har laget en kort video der han forteller deg hvordan du går fram. Du finner den her.
2. Gjør innholdet bedre
Når du har funnet innhold du ønsker å forbedre, skriver du artikkelen din. Du behøver ikke være voldsomt kreativ, bare sørg for at du gjør innholdet mer presist, endrer feil og utdatert innhold, og tar i bruk ny data og informasjon. Med andre ord, sørg for at innholdet ditt er bedre enn det eksisterende innholdet. Her får du fire tips:
- Gjør det lengre: I mange tilfeller holder det å publisere en lengre artikkel. Kommer du over en listeartikkel med 10 tips, kan du lage en med 25 tips på samme tema. Brian Dean i Backlinko valgte å liste opp alle 200 rangeringsfaktorene til Google – noe ingen andre hadde gjort tidligere.
- Oppdater innholdet: Finner du innhold med utdatert informasjon, kan du lage en artikkel som dekker (mange av) de samme punktene, og oppdatere det med ferskt innhold. Brian Dean fant at mange av de andre sidene som listet opp rangeringsfaktorer var gamle og manglet viktig informasjon.
- Forbedre designet: Et godt design på nettsiden din kan gjøre underverker. Sørg for at artikkelen din fronter et bedre design enn nettsiden du forsøker å utkonkurrere.
- Gjør det mer omfattende: Uansett hvilken nisje du er i, og uansett hva slags innhold du konkurrerer mot, er det mulig å gjøre innholdet ditt mer omfattende. Legg til flere eksempler, casestudier, videoer, bilder, infografikker, linker, eller utdyp punktlister og andre lister. Brian Dean la for eksempel til korte beskrivelser av hvert enkelt punkt i 200-punktlisten sin, inklusive referanser og linker.
3. Promoter innholdet
Promoter innholdet ditt for å skape tilstrekkelig sosialt bevis på at innholdet ditt er linkverdig før du tar kontakt med aktuelle nettsteder som kan være interessert i å linke til eller dele innholdet ditt. Del på sosiale medier, send ut eposter til abonnentene dine og lignende.
4. Finn aktuelle nettsteder og potensielle distribusjonspartnere
Er det noen blogger, merkevarer eller «influencers» som vil finne innholdet du har laget interessant? Start med de du kjenner godt, bruk Buzzsumo for å finne andre merkevarer og blogger som har publisert innhold relatert til temaet du har skrevet om, og bruk Ahrefs for å identifisere hvilke nettsteder som linker til eksisterende innhold på temaet du har dekket, forbedret og overgått i din nye artikkel.
5. Ta kontakt
Nå ut til de nettstedene du identifiserte i det foregående punktet, med en forespørsel om å erstatte eksisterende linker på nettstedet deres med en link til din nye artikkel eller å dele artikkelen med sitt publikum. Brian Dean sendte ut 160 eposter, og landet 17 linker – en 11 prosent suksessrate og en 110 prosent økning i søketrafikk på 14 dager.
Kilder
Backlinko: Link Building Case Study: How I Increased My Search Traffic by 110% in 14 Days
HubSpot: Want More Web Traffic? How I Used the 'Skyscraper Technique' to Drive 70K+ Page Views
Relatert innhold
Vekstoppskrifter: Øk trafikken inn til nettsiden din gjennom gjesteblogging