Republiser gamle blogginnlegg for å øke trafikken til nettsidene dine

Tid: lesetid 2 timer
Vanskelighetsgrad: 3 av 5 vanskelighetsgrad

Blogging er en tidkrevende og kontinuerlig prosess. Hadde det ikke vært flott om du kunne øke trafikken til nettsidene dine med blogginnleggene som ble skrevet for flere år siden? I denne oppskriften viser jeg deg hvordan du gjør det.

Tekniske forberedelser

Ingen.

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte 

  • Identifiser dine beste blogginnlegg: La tallene i analyseprogrammet ditt tale for seg selv. Fokuser på innlegg som inneholder følgende:
    • Inngående linker: De største søkemotorene bruker ofte inngående lenker som parameter for autoritet.
    • Trafikk: Sorter tallene etter forrige fulle måned og se hvilke gamle innlegg som fortsatt genererer en del trafikk. 
    • Delinger i sosiale medier: Søkemotorer benytter også sosiale delinger for å vurdere kvalitet og relevans for innlegget ditt. Velg et innlegg med mange delinger i sosiale medier. Gode gratisverktøy for analyse er Linktally og HowManyShares.
    • Søkeord: Benytt muligheten til å oppdatere strategien for søkeord. Er det noen søkeord du kunne rangert høyere med? Benytt Google Analytics og Google Console til dette. 
  • Vurder innholdsrelevans og populære temaer: Noen ganger kan det være hensiktsmessig å løsrive seg fra ovenfor nevnte måltall og heller republisere innlegg i tråd med bedriftens innholdsstrategi og mål. Dersom du har skrevet et innlegg med tematikk som er viktig for kundene dine, men som inneholder utdatert informasjon, er kanskje tiden inne for å republisere det.

Eksempel på konkret anvendelse

Moz.com utførte en casestudie hvor det viste seg at republisering av blogginnlegg førte til en solid boost i organisk trafikk.

Detaljert fremgangsmåte

  1. Bruk samme innlegg og URL: Dersom du kopierer det gamle innholdet inn i et nytt innlegg (med ny URL) vil dette bli ansett som duplikatinnhold. Dette misliker søkemotorene. Gjør derfor endringene i det eksisterende blogginnleggene i stedet for å opprette et nytt.

  2. Behold søkeord(ene) hvis du endrer tittelen: Forsøk å unngå drastiske endringer fra originalen dersom du er nødt til å endre tittelen. Selv om tittelen er mindre viktig, og URL-en er viktigst, er det likevel viktig å beholde søkeordene (så sant de er gode).
  1. Legg til et forfatternotat: Vær åpen med leseren om at innlegget er av eldre dato og at det har blitt oppdatert. Legg gjerne til et notat i bunnen av innlegget som forteller det, f.eks.: Først publisert 3. mars 2014. Oppdatert 27. mars 2018.

  2. Oppdater innholdet: Slett det som ikke lenger er relevant og lag nye overskrifter for avsnitt som må legges til eller endres. Bruk gjerne denne sjekklisten:

    • Slett innhold som ikke lenger er relevant
    • Oppdater det som er utdatert
    • Erstatt utdaterte tall og statistikk med nye kilder
    • Oppdater skjermbilder hvis ting har forandret seg (spesielt viktig for steg-for-steg guider og lignende)
    • Legg til nyere beste praksis dersom det foreligger
    • Sjekk og erstatt interne linker (dersom det finnes bedre ressurser eller innholdstilbud du kan linke til)
    • Oppdater innleggets Call-to-Action (CTA). Vurder om innholdstilbudet fortsatt er det beste alternativet for blogginnlegget. Er den kreative delen av CTA-en utdatert?
  1. Optimaliser innleggets metabeskrivelse: Selv om metabeskrivelsen ikke påvirker rangeringen i søkemotorene, kan den bidra til å øke klikkraten din. Sørg for at den gjenspeiler innholdet og er interessant nok for en søker å klikke på.

  2. Republiser innlegget: Hvordan du republiserer innholdet, avhenger av plattformen du bruker. Dersom du bruker HubSpot er dette en god fremgangsmåte:

    • Erstatt gammelt innhold med nytt innhold: Dette vil være likt uavhengig av plattform
    • Ikke oppdater tidspunkt/dato før du publiserer det «nye» innholdet: Daterer du innholdet frem i tid, før du trykker oppdater i HubSpot, vil dette resultere i en 404-error for de som kommer over innlegget i en søkemotor. Det kan gjøre at du faller på rangeringen i Google.
    • Send en manuell e-post til de ferskeste e-postabonnentene dine: Når du kun oppdaterer et innlegg, vil ikke dette trigge en e-post, slik det gjør når du publiserer noe for første gang. Bruker du den samme malen du benytter ved automatiske utsendelser, vil ikke abonnentene legge merke til forskjellen.
  1. Analyser resultatene før og etter: Sammenlign resultatene for å finne ut om endringene har gitt ønsket effekt. Dette vil også gi deg en pekepinn på om det er verdt å republisere andre innlegg. Det kan være nyttig å følge med på:
    • Antall kommentarer
    • Antall inngående lenker
    • Antall delinger i sosiale medier
    • Visninger på innlegget
    • Nye kontakter eller leads
    • Søkeordsrangeringen

Kilder

HubSpot: Guide to updating repubublishing blogging content

Relatert innhold

Inboundbloggen: Marketing equity - et resultat av vellykket digital markedsføring
Inboundbloggen: Optimalisering av fortiden: Taktikken ingen snakker om

Gratis ebok:  Growth hackerens kokebok 10 vekstoppskrifter til din markedsføring