Det finnes mange taktikker for hvordan du kan øke antall e-postabonnenter til nyhetsbrevet ditt. I denne vekstoppskriften viser jeg deg hvordan du bruker e-bøker som incitament til å melde seg på nyhetsbrevet ditt.
Tekniske forberedelser
Du må være logget inn på din(e) plattform(er) for publisering og deling i sosiale medier, samt ha tilgang til verktøy for utforming og publisering av landingssider. Eksempler på slike plattformer er Google Analytics/AdWords eller HubSpot.
Slik går du frem
Denne vekstoppskriften forutsetter at du har en relevant e-bok av høy kvalitet å dele med målgruppen din.
- Først må du velge ut en av e-bøkene dine som er av interesse for de du ønsker at skal abonnere på nyhetsbrevet ditt.
- Deretter må du markedsføre dette innholdstilbudet på nettsteder og kanaler hvor denne målgruppen befinner seg.
Konkrete ideer for å få mest mulig utbytte
- Del relevant kunnskap: Ikke hold kunnskapen din tett til brystet. Velg en e-bok som er av interesse for målgruppen din.
- Markedsfør e-boken: Når du har bestemt hva slags verdifullt innhold du vil tilby abonnentene dine, altså innholdet i e-boken, må den markedsføres.
- Understrek at e-boken er gratis: Dette bør komme fram i teksten du bruker for å markedsføre e-boken. Husk at det er ikke inntekter du skal samle i denne omgang, det er kontaktinformasjon i form av e-postadresser fra din målgruppe. De mottar innhold av utdannende verdi, i bytte mot at de abonnerer på nyhetsbrevet ditt.
- Unngå en "hagle-tilnærming": Både når du skal markedsføre e-boken og senere skal sende ut nyhetsbrev. Du vil unngå at folk som ikke har bedt om det mottar nyhetsbrevet ditt.
- Se etter nisjeområder du kan markedsføre e-boken og nyhetsbrevets verdi: Dette kan være i grupper på sosiale medier, på bransjesider og i forumer. Dette vil gi deg større suksess i form av høyere konverteringsrate.
Eksempel på konkret anvendelse
Vi i MarkedsPartner bruker e-bøker til å skaffe abonnenter til bloggen vår. Eksempelet under viser landingssiden man blir sendt til for å laste ned e-boken. Interesserte legger inn kontaktinformasjonen i skjemaet til høyre. Her kan du ha et felt for e-postadresse og et felt som lar brukeren abonnere på nyhetsbrevet ditt. I eksempelet under er dette feltet vist ved ”Vil du motta e-post om nye blogginnlegg?”. Overskriften understreker at e-boken er gratis, mens teksten i venstre kolonne beskriver verdien av e-boken.
Detaljert fremgangsmåte
- Bestem innholdet i e-boken: Still deg spørsmålet: "Hva vil min målgruppe gjerne vite mer om?”. MarkedsPartner tilbyr blant annet en e-bok om ”Hvordan lykkes med content marketing”, slik det fremgår av eksempelet over.
- Tilpass deg målgruppens språk og kjøpsprosess: Unngå vanskelige og tekniske ord hvis du vet at målgruppen din ikke besitter slik teknisk kompetanse. Dersom leseren din ikke er kjøpeklar, men er ute etter mer informasjon som kan hjelpe han eller henne til å forstå sitt problem, bør du sørge for at e-boken din tilbyr nettopp dette i stedet for å virke selgende. Her kan du lese om hvordan du tilpasser innholdet til de ulike delene av kjøpsprosessen.
- Lag e-boken: Her har du tips til hvordan du lager din egen e-bok.
- Markedsfør e-boken: Finn ut hvor målgruppen din bruker tiden sin, ref. siste punkt under ”Konkrete ideer for mest mulig utbytte”. Skriv et innlegg i disse kanalene om at du har skrevet en e-bok, og fortell kort om verdien av innholdet.
- Link til landingssiden: Inkluder linken til landingssiden i innlegget du publiserer.
- Inkluder ”tracking URL”: Dette gjør at du kan følge med på hvor du får flest e-postabonnenter fra. Er det linken du postet på LinkedIn, eller den du postet på Facebook? En tracking URL gir deg svar på dette. HubSpot og Google AdWords viser deg hvordan du går frem.
- Legg til beskrivelse og bilde: Landingssiden bør minimum inneholde et bilde og en beskrivelse av e-boken, i tillegg til et skjema. Du kan lese mer om hvordan en optimal landingsside ser ut her.
- Forhåndsinnstill skjemaet: Skjemaet kan samle e-post og ha en boks som på forhånd er huket av på "abonner på nyhetsbrev". På denne måten er det frivillig for de som laster ned e-boken om de også vil følge ditt nyhetsbrev.
- Analyser resultatene: Analyser og optimaliser på bakgrunn av de funnene du gjør med et webanalyse-verktøy, f.eks. Google Analytics eller HubSpot.
Kilder
Square2Marketing: How to boost your email newsletter subscriptions
Relatert innhold
Vekstoppskrifter: Hvordan øke antall e-postabonnenter med HubSpot Lead Flows?
Inbounfbloggen: Sjekkliste: Dette må du tenke på når du skal lage en e-bok