Skriv gode delingstekster i sosiale medier og få økt trafikk til nettsiden din

Skriv_gode_delingstekster_i_sosiale_medier_og_faa_okt_trafikk_til_nettsiden_din

 

Tid: lesetid 5-60 minutter
Vanskelighetsgrad: 2 av 5vanskelighetsgrad

Synes du det er utfordrende å skrive presise og fengende deletekster for sosiale medier? I denne oppskriften får du noen forslag til hva du kan tenke på for å skrive en delingstekst som øker sjansen for at noen klikker seg inn på nettsiden din.

Tekniske forberedelser

Oppskriften krever at du er til stede i sosiale medier og har administratortilgang til bedriftens kontoer.

Slik går du frem

  1. Les gjennom artikkelen du skal lenke til og trekk ut essensen i teksten. Hva er det som gjør dette interessant for din målgruppe?
  2. Bruk noen minutter på å skrive ned de ideene som kommer til deg om hvordan delingsteksten kan se ut. Skriv ned alle, og velg ut de to du mener er best.
  3. Bruk disse to titlene til en A/B-test i én av kanalene dine.
  4. Analyser resultatene dine, og velg den delingsteksten som genererte flest besøk.
  5. Ta en vurdering av om deleteksten din er like godt egnet i alle kanalene du opererer i. Hvis ikke, bør den tilpasses hver enkelt kanal du har tenkt å dele i.

Konkrete ideer for best mulig utbytte

  • Tenk på antall tegn: Ofte har du et begrenset antall tegn å boltre deg på, og ut fra hvilken kanal(er) du opererer i, også et sett kjøreregler å forholde deg til. Algoritmene og grensene for hva en plattform tillater deg å gjøre forandres med jevne mellomrom. 

  • Hold deg oppdatert på nye funksjoner og trender: Ved å skrive om dagsaktuelle temaer og trender som er relevante for målgruppen, er det også en større sannsynlighet for at de klikker på delingsteksten.

  • Bruk tall: Bruk av oddetall øker klikkraten. Content Marketing Institute gjorde en undersøkelse som viser at blant deres 150 000 artikler, hadde titler med oddetall 20 % høyere klikkrate enn de med partall. Dette kan nok overføres også til deletekster, så hold deg gjerne til oddetall, og skriv tallene med sifre, ikke bokstaver.

  • Bruk handlingsfremmende språk som oppfordrer leseren til å klikke seg inn til siden din. Benytt verb og den aktive bøyningsformen for å skape en inkluderende og inviterende tone.

  • Hold det kort: Deleteksten er innsalget ditt. Skriv en kortfattet og konkret delingstekst. Artikler og mer omfattende tekst finner leseren på nettsiden eller bloggen din.

  • Se på tallenes tale: Ta i bruk bloggstatistikken og trafikkmålingene dine for å se hva som tidligere har resultert i gode besøkstall, og hent inspirasjon fra det.

  • Vær ærlig: Ikke forsøk å selge deg inn med sensasjonspreget tekst eller såkalte «clickbaits». Dette er klikkvennlige fraser som trigger leserens nysgjerrighet, men ofte på en lite saklig måte. Du kan gjerne være kreativ og uformell for å vekke interesse, men ikke lov ut eller frist leseren med noe du ikke kan innfri.

  • Se til retorikken: Du kan finne både inspirasjon og konkrete tips i retorikk-teori. Les gjerne artikkelen fra kollega Rune André Reiakvam om hvordan du skriver overbevisende digitalt innhold.

  • Kjenn din persona: Sett deg inn i hvem personaen din er og hva som engasjerer vedkommende. Har du gjort en grundig jobb med søkemotoroptimaliseringen din og kjenner personaene du snakker til, vet du både hvilke begrep som er mest brukt for å søke opp det innholdet du tilbyr, og du vet (eller kan i alle fall gjøre en kvalifisert gjetning av) hva som appellerer til dine personaer. 

  • Vær varsom med virkemidler som humor, sarkasme og ironi: Selv om det kan være fristende å slippe din indre standup-komiker ut, bør du kjenne publikummet ditt svært godt før du drister deg ut på den arenaen.

  • Unngå floskler og klisjébruk hvis du kan, men ikke bli så redd for dagligtalen at du finner opp språklige bilder og fraser som leseren ikke forstår. 

Eksempel på konkret anvendelse

NRK Underholdning ønsker å få flere seere til sitt program om Lars Monsen på tur. Ved hjelp av en kort, humoristisk tekst lokkes leseren til å klikke seg inn på videoen, som igjen gir en forsmak på hva programmet leverer.

Eksempel på en god deletekst i sosiale medier

Det viktigste med deleteksten din er at du husker hvem det er du forsøker å nå, og at du gir en kort og realistisk smakebit av det leseren kan vente å finne.

Kilder

HubSpot: Social Media Copywriting: How to Compose Text for 5 Different Channels
Text Request: How to Drive Traffic to Your Website Through Social Media
Content Marketing Institue: Increase Content Marketing Success With Helpful Headline Tips & Tools

Gratis ebok:  Growth hackerens kokebok  10 vekstoppskrifter til din markedsføring

Lena Ramberg's photo

Av: Lena Ramberg

Lena jobbet tidligere som innholdsprodusent i MarkedsPartner. Hun hadde ansvar for å levere innhold av høy kvalitet til våre kunders blogger, innholdsprodukter og nettsider. Nå jobber hun frilans med tekst.