Influencer marketing: Skap engasjement ved å holde Instagram takeovers

 

Tid: lesetid 1 dag
Vanskelighetsgrad: 2 av 5vanskelighetsgrad

I denne oppskriften viser jeg hvordan du lykkes med å holde en Instagram takeover. Dette er en form for influencer marketing. En takeover kan ha kortsiktige mål, men likevel gi langsiktig effekt i form av økt engasjement og merkekjennskap til bedriften din.  

Tekniske forberedelser

Du må være innlogget på Instagram-kontoen til bedriften.  

Slik går du frem

  1. Sett et primært mål for gjennomføringen, samt mål for spesifikke nøkkeltall i forbindelse med overtakelsen.
  2. Velg gjeste-instagrammer.
  3. Fastslå en tidshorisont med start- og sluttdato, og planlegg innleggene som skal publiseres.
  4. Opprett en hashtag spesifikt for overtakelsen. Et viktig mål bør være å få etablert en egen unik hashtag (branded hashtag).
  5. Promoter begivenheten på både vertens og gjestens sosiale medier kanaler.
  6. Lanser overtakelsen på Instagram, og ikke glem å vær leken. Understrek når begivenheten starter og slutter.
  7. Analyser resultatene.

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

1. Sett mål for hva du ønsker å oppnå: Beslutt hva du ønsker å få ut av en Instagram takeover før du velger gjest og gjennomføring. Et primært mål for begivenheten vil hjelpe deg å fastslå hvilken type gjeste-instagrammer du bør invitere.

Eksempler på mål kan være å

  • øke merkekjennskap
  • få flere følgere
  • vise bedriftens personlighet
  • etablere en brand hashtag
  • markedsføre et produkt, arrangement eller et tilbud
  • øke engasjement med følgerne dine, samt potensielle kunder

2. Velg en gjeste-instagrammer som reflekterer og forsterker merkevaren din: Det finnes tre vanlige former for gjeste-instagrammere du kan velge mellom:

  • Influencers innen bransjen din.
  • Ansatte i bedriften.
  • Ambassadører eller kunder.

3. Fastslå hvordan overtakelsen skal gå til: Her er noen eksempler på hva du bør tenke på før lansering:

  • Når skal du «hoste» Instagram-overtakelsen? Hva er tidsperspektivet for begivenheten? Et par timer, én dag eller over en uke?
  • Hvem skal administrere kontoen? Skal gjeste-instagrammeren få tilgang til bedriftens brukerkonto, eller skal de sende deg innholdet som skal publiseres?
  • Hvor mange ganger i løpet en dag, samt hvilket tidspunkt på dagen skal gjesten publisere innhold?
  • Hvilke hashtags skal benyttes? Skal du opprette en tilpasset hashtag for å promotere overtakelsen?
  • Hvilken type innhold skal gjesten benytte? Bilder, videoer, Instagram Stories, eller direktesendt video? En kombinasjon av disse formatene?
  • Hvordan skal gjesten og bedriften din promotere overtakelsen? Skal det promoteres i flere kanaler i tiden før begivenheten?
  • Er det noe gjesten ikke skal publisere eller nevne under overtakelsen?

4. Bestem hvilke nøkkeltall som skal spores under overtakelsen: Nøkkeltallene du bør spore er avhengig av hvilke mål du har satt for kampanjen. Noen beregninger vil derfor være viktigere enn andre. Eksempel på nøkkeltall er antall 

  • nye følgere
  • likes
  • kommentarer
  • mentions
  • direkte meldinger
  • visninger av din Instagram Story
  • tilskuere av din direktesendte video
  • klikk på din Instagram Story
  • deltakere eller påmeldinger
  • trafikk til nettsiden din fra sosiale medier

5. Promoter overtakelsen på tvers av flere plattformer: Markedsfør og spre ordet om den kommende overtakelsen i sosiale medier en eller to dager før (dette gjelder både deg som er vert og gjest). Hvis du har planlagt å benytte konkurranser, giveaways eller andre incitamenter bør du promotere dette for å øke engasjementet.

6. Overvåk på lanseringsdagen: Sørg for at du har et team som overvåker kommentarer, og et annet team som laster opp innholdet (hvis det er aktuelt). Kommuniser også når overtakelsen starter og slutter. Dette bør noteres i bildeteksten på første og siste innlegg.

7. Analyser resultatene: Mål resultatene etter du har fullført overtakelsen. Bruk erfaringene til å fastslå hva du kan gjøre annerledes neste gang. Her er eksempler på spørsmål du kan stille deg i etterkant: 

  • Oppnådde vi målet vårt?
  • Har vi fått flere følgere, eller et høyere engasjement?
  • Oppnådde vi målene for nøkkeltall? Har overtakelsen resultert i andre fordeler for bedriften?
  • Var begivenheten verdt å bruke tid på?
  • Har vi hatt en økning i trafikk og engasjement?
  • Hvor mange brukere benyttet vår hashtag under (og etter) takeover perioden?

Selv om begivenheten ikke har en kraftig innvirkning på bedriftens bunnlinje, er takeovers autentiske og integrerer merkevaren med innholdet.

Eksempel på konkrete anvendelser

Nedenfor ser du et eksempel på en takeover i form av et samarbeid med en influencer:  

Instagram takeover ved bruk av en influencer eksempel

Bildene nedenfor viser et eksempel på en overtakelse Instagram-kontoen til Nordstrom

Nordstrom instagram takeover

Kilder

Buffer: How to Host a Takeover in 6 Simple Steps
HubSpot: How to Host an Instagram Takeover in 7 Easy Steps

Relatert innhold

Inboundbloggen: Du har sannsynligvis ikke brukt sosiale medier på denne måten tidligere
Vekstoppskrifter: Økt engasjement med bildekonkurranser på Instagram

Gratis ebok:  Influencer marketing Markedsdirektøren som ble en av Norges største influencere

Først publisert 10. oktober 2017. Oppdatert 27. juli 2018.

Maria Pettersson's photo

Av: Maria Pettersson

Maria jobbet som digital markedsfører hos Markedspartner. Maria har sin utdanning fra Handelshøyskolen BI og Leeds Beckett University, hvor hun har tatt en bachelor i Internasjonal Markedsføring og en master i International Business.