Økt engasjement med bildekonkurranser på Instagram

 

Tid: lesetid 3 timer
Vanskelighetsgrad:1 av 5vanskelighetsgrad

I denne oppskriften fokuserer jeg på Instagram og kanskje den mest populære bildekonkurranse-formen: bildeutfordring. I en bildeutfordring utfordrer du følgerne dine til å dele et bilde og tagge det med en spesifikk hashtag. Instagram lar brukerne poste bilder og legge til tekst, hvor de tagger andre Instagram-brukere, og legge til hashtags. En bildekonkurranse på Instagram er derfor en ypperlig måte å øke engasjementet og oppmerksomheten rundt merkevaren din.

Tekniske forberedelser

Du må være innlogget på Instagram-kontoen til bedriften din. 

Konkrete ideer for å få mest mulig utbytte

Sett deg mål: For å vite om konkurransen din er en suksess, må du sette deg mål for nøkkeltall som du følger med på underveis. I denne oppskriften ønsker vi å øke engasjementet. Relevante nøkkeltall du bør sette deg mål for er derfor:

  • Antall følgere.
  • Antall bilder med den konkurransespesifikke hashtaggen (les mer lenger ned).
  • Trafikk til nettsiden din og evt. trafikk til landingssiden din.
Bestem deg for hvor ofte du skal følge med på disse nøkkeltallene.

Lag konkurranseregler for deltakerne:

  • Hva går konkurransen ut på? Dele et bilde. Dersom bildet skal være relevant til et tema må dette spesifiseres.
  • Deltakeren må inkludere konkurransespesifikke hashtag(s) (beskrevet i punktet hashtags under).
  • Sett krav om at deltakeren har en åpen profil på Instagram. Dersom deltakerens profil er lukket, kan du ikke se hans eller hennes bilde-bidrag til konkurransen.
  • Inkluder fristen for å bidra til konkurransen. Dato og tidspunkt.
  • Skriv når og hvor vinneren presenteres.
Følg Instagrams regler: For å holde en konkurranse på Instagram, må bedriften din følge reklame-reglene til Instagram:
  • Vis at konkurransen ikke er sponset, støttet, administrert av eller har noen tilknytning til Instagram.
  • Ikke tag unøyaktig innhold eller oppfordre brukere til å tagge unøyaktig innhold.
Lag en landingsside for konkurransen: Unngå for mye «uinteressant» tekst når du publiserer konkurransen din på Instagram. Inkluder de viktigste konkurransereglene i selve posten og lag heller en landingsside du linker til, hvor deltakerne kan lese mer om konkurranseregler og vilkår som gjelder for deltakelse og premiering. Her er artikler som beskriver hvordan du setter opp en landingsside med verktøyene WordPress, Unbounce og HubSpot. Et eksempel på en slik landingsside kan du se her fra DNT.

Oppdater biografien: Husk at Instagram ikke lar deg linke til eksterne sider i teksten på innlegget ditt. Dette lar seg kun gjøre i biografien din på Instagram. Sørg for å oppdatere biografien din med link til landingssiden før du publiserer konkurranse-innlegget.

Knytt landingssiden til en kampanje: Sørg for å knytte landingssiden din til en kampanje du oppretter for konkurransen din. På denne måten kan du samle data, som f.eks. e-postadresser, slik at du kan holde kontakten med deltakerne dine fra Instagram når konkurransen er over.

Tilby relevante premier: En konkurranse behøver en premie. Husk at du ønsker å tiltrekke deg de riktige følgerne for merkevaren din og ikke hvilke som helst følgere. En premie relevant til merkevaren din støtter dette. Du vil kanskje tiltrekke mye oppmerksomhet ved å gi bort en iPad eller en iPhone, men dette er ikke nødvendigvis brukere som ønsker å bruke produkter og tjenester fra din egen merkevare. Eksempler på relevante premier:

Bruk hashtags: Du bør inkludere hashtags slik at du kan finne fram til de bildene som deltar i konkurransen din og for å sette søkelys på konkurransen din. Det er to typer hashtags som bør inkluderes når du selv poster konkurransen: En hashtag som er spesifikk for konkurransen din og øvrige hashtags som signaliserer at du holder en konkurranse.

Eksempler på konkurransespesifikke hashtags: Eksempler på øvrige hashtags:
  • #(din merkevare).
  • #(navn på premien din) Er premien din for eksempel et gavekort, kan du hashtagge #gavekort, er den turklær, hashtagg #turklær og #turtøy.
  • #(arrangement) Holdes konkurransen i forbindelse med et arrangement, som for eksempel en festival, kan du hashtagge festivalnavnet.

Promoter i andre kanaler: Markedsfør og spre ordet om Instagram-konkurransen din via andre sosiale kanaler. Publiser et innlegg på Facebook (eksempel fra DNT x Møllerens her), tweet om det på Twitter, skriv om det på nettsiden eller bloggen din. Husk å inkludere linken til landingssiden med konkurranseregler og vilkår. Du bør også oppfordre deltakerne dine til å dele konkurransen med vennene sine.

Publiser innlegget til riktig tid: Post innlegget om konkurransen tidlig på dagen, omkring lunsjtider eller på kveldstid. Unngå tidspunkt mellom klokken 15 og 17. Mange er travle i dette tidsrommet. 

Eksempel på konkret anvendelse

I bildeeksempelet under har arrangøren bak den årlige fjellfestivalen Vinjerock publisert en konkurranse i form av en bildeutfordring på Instagram, omtrent 6 måneder før festivalen sparkes i gang. Festivalen blir utsolgt samme dag som billettene legges ut, premien med festivalpass er derfor høyst relevant. I tillegg til et passende bilde og beskrivelse av settingen for konkurransen, har de spesifisert at deltakerne må dele bildet sitt og bruke hashtaggen #Vinjerock10år, samt beskrivelse av premie og dato for deltakelsesfrist. Innlegget mangler dog en bekreftelse på at Instagram ikke har noen tilknytning til denne konkurransen. Det kunne med fordel også vært inkludert flere hashtagger.

Bildekonkurranser_på_Instagram.png

Bilde fra Vinjerock´s Instagram-profil.

Detaljert fremgangsmåte

  1. Først må du bestemme hva konkurransen skal handle om og hvordan dette relaterer seg til merkevaren din.
  2. Sett deg mål for spesifikke nøkkeltall i forbindelse med konkurransen.
  3. Velg en tidshorisont med start- og slutt-dato for konkurransen.
  4. Bestem hvilken premie du skal tilby deltakerne dine.
  5. Lag en hashtag spesifikt til konkurransen din. Søk den opp på Instagram for å sjekke at den ikke er brukt av andre før deg.
  6. Velg et bilde du skal fronte konkurransen med.
  7. Opprett en landingsside der du beskriver konkurransen i detalj.
  8. Skriv en tekst om konkurransens fremgangsmåte, regler og vilkår, som du poster på landingssiden. Inkluder det samme bildet som du skal poste på Instagram, på landingssiden.
  9. Knytt den landingssiden til en kampanje.
  10. Publiser landingssiden.
  11. Oppdater biografien til bedriftens Instagram-profil med link til landingssiden for konkurransen.
  12. Lag en ny post på Instagram hvor du inkluderer:
    • Det valgte bildet for konkurransen.
    • Tekst som inneholder konkurranseregler, premie, hashtagger, sluttidspunkt og en bekreftelse på at Instagram ikke er tilknyttet konkurransen. Lag eventuelt en setning som henviser deltakerne til biografien din hvor linken til landingssiden er publisert. Gjør gjerne dette i punktformat slik at det er lett å lese og forstå.
  13. Publiser på det valgte tidspunktet på dagen.
  14. Promoter konkurransen på Facebook- og Twitter-profilene til bedriften din.
  15. Følg opp målene du har satt deg og evaluer konkurransen.
  16. Trekk og annonsér vinneren av konkurransen i et nytt innlegg på Instagram. Understrek at konkurransen nå er avsluttet. Bruk gjerne det samme bildet som i det første innlegget.
  17. Kontakt vinneren og overlever premien.
  18. Du har nå holdt en bildekonkurranse for å oppnå økt engasjement på Instagram!

Kilder

Shortstack: 4 Things You Must Do Before Hosting an Instagram Contest

Hootsuite: Instagram Contest

Relatert Innhold

Inboundbloggen: Snapchat eller Instagram Stories som del av en inbound-strategi

Få e-post om nye oppskrifter:  Abonner på Vekstoppskrifter.no

Først publisert: 16.juni 2017. Oppdatert 21.september 2018. 

Hanne Sofie Hammer's photo

Av: Hanne Sofie Hammer

Hanne Sofie har en Master i økonomisk markedsføring fra Copenhagen Business School og en Bachelor i økonomi og administrasjon fra Handelshøyskolen BI. Hun jobbet tidligere som inbound marketing-konsulent i MarkedsPartner, og i dag arbeider hun som eCommerce Manager i Viking Outdoor Footwear.