Infografikk er lett å dele og konsumere. Bruk av visuelt innhold tiltrekker mer oppmerksomhet enn ved å kun bruke tekst. Det er derfor en effektiv metode for å øke referral trafikk, eller henvisende trafikk for å generere flere leads. Denne oppskriften viser deg hvordan.
Tekniske forberedelser
Først trenger du et verktøy som lar deg lage infografikk fra en ferdig mal. Det finnes mange tilbydere å velge blant:
Deretter bør du finne en mal. Her er noen profesjonelle maler du kan bruke helt gratis:
Konkrete ideer for å få mest mulig utbytte
- Bruk en mal: Å lage infografikk fra bunnen av er tidkrevende. Du bør derfor bruke en mal som du fyller data og tekst rett inn i.
- En god infografikk bør inneholde: Data, en fortelling, design og delingsknapper.
- Del andres relevante infografikk: Del andres infografikk på bloggen din eller dine sosiale medier for å virke mer troverdig og rangere høyere i søkemotorer. Når du linker tilbake til originalkilden, øker også sannsynligheten for at bloggen eller nettsiden du linker til ønsker å linke tilbake til deg.
- HTML-koden bak infografikken: Når andre skal dele infografikken din, vil det være hjelpsomt å gi dem HTML-koden bak infografikken. Da kan de «embedde» den, altså integrere den på sin nettside. Denne bloggposten viser deg hvordan.
- Inkluder nofollow-attributt i HTML-koden: Ved å legge til nofollow-attributt i HTML koden, ber du søkemotorer om å ikke lese (engelsk: index) siden med infografikken på. Når flere deler samme infografikk med samme HTML-kode, vil disse kunne oppfattes som duplikater av søkemotorene, og dermed kategoriseres som spam. Nofollow-attributt gjør at du unngår det. Les mer om nofollow-attributt her.
Eksempel på konkret anvendelse
Under ser du et eksempel på en infografikk som handler om hva infografikk er.
Klikk her for å se hvordan denne infografikken brukes i et blogginnlegg.
Detaljert fremgangsmåte
- Lag først infografikken med utgangspunkt i valgt mal.
- Skriv deretter et blogginnlegg relatert til infografikken.
- Legg inn infografikken i blogginnlegget.
- Sørg for at infografikkens HTML-kode er delbar og inneholder nofollow-attributt slik at lenken ikke oppfattes som spam av søkemotorer.
- Publiser blogginnlegget på firmabloggen din ved hjelp av publiseringsverktøyet ditt når det er ferdig.
- Del blogginnlegget i dine/bedriftens sosiale kanaler. Legg til en tekst når du deler blogginnlegget for å oppfordre lesere og andre i nettverket ditt til å dele/bruke infografikken for mest mulig spredning.
- Du har nå brukt infografikk til å tiltrekke deg mer trafikk fra referrals.
- Analyser og optimaliser basert på funnene du gjør med et analyseverktøyet, f.eks. Google Analytics eller HubSpot.
Kilder
Magnet 4 Blogging: Increase referral traffic
UIT: Enkle måter å lage infografikk
TBH Creative: Types of website traffic
Wordstream: Follow & nofollow links
Relatert innhold
Inboudnbloggen: Content marketing: 5 kjennetegn på kvalitetsinnhold
Inboundbloggen: 5 statistiske fakta om blogging enhver bedriftsleder bør vite om
Først publisert 2. juni 2017. Oppdatert 3. august 2018.