Øk konverteringer med skjema i stedet for CTA i bunnen av blogginnlegg

 

Tid: lesetid 1 time
Vanskelighetsgrad: 2 av 5vanskelighetsgrad

Beste praksis i inbound marketing er å inkludere en Call-to-Action (CTA) i bunnen av hvert blogginnlegg for å konvertere besøkende til leads. I denne oppskriften viser jeg hvordan du kan øke konverteringsraten på blogginnleggene dine ved å erstatte CTA-en med et skjema.

Studier viser at endringen fører til økt konverteringsrate for noen, mens for andre kan resultatene være marginale. Du må huske at noe som fungerer dårlig for andre, kan fungere godt for deg og omvendt. Det handler om å teste seg fram.

Tekniske forberedelser

  • Du må være innlogget i ditt publiseringsverktøy, som f.eks. HubSpot, WordPress eller Wix.
  • Systemet må ha en plugin for å inkludere CTA-er og skjemaer i blogginnlegg.

Slik går du frem

I stedet for den vanlige CTA-en du inkluderer ved slutten av blogginnleggene dine, skal du nå inkludere et skjema som samler de besøkendes kontaktinformasjon.

Vanligvis vil en besøkende på bloggen din trykke på CTA-en og bli videresendt til en landingsside. På landingssiden kan de fylle ut et kontaktskjema, for eksempel ved å legge igjen navn og e-postadresse for å motta et innholdstilbud i retur. Når de har lagt inn informasjonen videresendes de typisk til en takkeside for å laste ned innholdstilbudet.

Når du bytter ut CTA-en med et skjema i bunnen av blogginnlegget, «hopper» de over landingssiden og sendes direkte til takkesiden. De «sparer» et ekstra klikk og du reduserer friksjonen i konverteringene.

Konkrete ideer for å få mest mulig utbytte

 
  • A/B-testing fungerer ikke på denne typen tester. Du er nødt til å kontrollere variablene dine så nøye som mulig på egenhånd.
  • Lag to blogginnlegg: Blogginnlegg A med en standard CTA i bunnen, og blogginnlegg B med et skjema i bunnen. 
  • Blogginnleggene bør være av omtrent samme omfang, relevans og kvalitet.
  • Publiser blogginnleggene på samme tidspunkt på dagen. Du kan for eksempel publisere blogginnlegg A tirsdag klokken 9:15 og blogginnlegg B tirsdag klokken 9:15 uken etterpå.
  • Bruk samme farger på CTA og skjema slik at de likner hverandre.

Eksempel på konkret anvendelse

HubSpot fjernet sin CTA «få varslinger om nye blogginnlegg», som så slik ut:

Hubspot eksempel CTA epostabonnenter på nyhetsbrev.png

 

De erstattet den med følgende skjema:

HubSpot eksempel CTA epostabonnenter på nyhetsbrev skjema.png

Resultatet var som følger: Fire ganger så mange besøkende som leste blogginnlegget og meldte seg på varsling om blogginnlegg, i motsetning til når det kun var en knapp der.

Detaljert fremgangsmåte

  1. Først oppretter du blogginnlegg A og inkluderer en standard CTA du vanligvis bruker.
  2. Gjør CTA-en du bruker om til et skjema, slik det fremgår av eksempelet over.
  3. Opprett blogginnlegg B og inkluder skjemaet du lagde i punkt 2 i dette blogginnlegget.

    Bruker du WordPress finner du beskrivelse av Steg 1-3 her

    Bruker du HubSpot finner du beskrivelse av Steg 1, Steg 2 og Steg 3 her. I tillegg må du gå tilbake til blogginnlegget i HubSpot og lime embed-koden som du finner i Steg 3 direkte inn i "Source code", merket med < > i menyen, til blogginnlegget. Når du ser på blogget i "preview mode" da, vil du se at koden forvandler seg til et skjema. Be gjerne noen med grafisk design-kunnskaper om hjelp til stylingen av skjemaet. Slik det står nå, vil det nok være et ganske nøytralt skjema som vises. 

  4. Velg tidspunkt for publisering av de to blogginnleggene. Publiser med nøyaktig én ukes mellomrom.
  5. Etter du har publisert de to blogginnleggene må du overvåke hvordan blogginnlegg A, med CTA-en, presterer (i HubSpot: Content > Calls-to-Action) og hvordan blogginnlegg B, med skjemaet, presterer (i HubSpot: Contacts > Forms). Dette gjør du nøyaktig én uke etter at A er publisert. Du sjekker altså nøkkeltall for blogginnlegg A når du publiserer blogginnlegg B, og nøkkeltall for blogginnlegg B etter enda en uke.

    For hvert blogginnlegg, noter deg følgende antall:
    • visninger av blogginnlegget (post views) etter én uke
    • utfylte skjemaer (submissions) etter én uke
    • konverteringsgrad fra visning til utfylte skjema (view-to-submission rate) etter én uke
  6. Forhåpentligvis opplever du vekst i konverteringsraten for abonnenter. Det vil resultatene fra punkt 5 vise deg. Sett i gang og test!

Kilder

HubSpot: Which Works Better for Blog Conversion: A Standard CTA or a Full Form? 
Impact: How We Removed Our Blog Sidebar and Increased Conversino Rates

Relatert innhold

Vekstoppskrifter: Slik A/B-tester du en CTA i HubSpot

Få e-post om nye oppskrifter:  Abonner på Vekstoppskrifter.no 

Hanne Sofie Hammer's photo

Av: Hanne Sofie Hammer

Hanne Sofie har en Master i økonomisk markedsføring fra Copenhagen Business School og en Bachelor i økonomi og administrasjon fra Handelshøyskolen BI. Hun jobbet tidligere som inbound marketing-konsulent i MarkedsPartner, og i dag arbeider hun som eCommerce Manager i Viking Outdoor Footwear.