Gjennom annonsering på Facebook kan du nå ut til eksisterende og potensielle kunder. I denne artikkel skal jeg vise deg hvordan du kan opprette en annonsekonto for bedriften din på Facebook.
Tekniske forberedelser
For å få satt opp en annonsekonto trenger du en bedriftsside på Facebook. Dersom du ikke har det, kan du lese om hvordan du setter opp en bedriftside på Facebook i denne artikkelen.
Slik går du frem
- Gå til business.facebook.com
- Velg så bedriftssiden du ønsker å koble til en annonsekonto.
- Gå deretter til innstillinger ved å trykke på tannhjulet oppe til høyre, og trykk på «Ad Accounts» under «Accounts» på venstresiden.
- Dersom det ikke er knyttet en annonsekonto til bedriftssiden fra før vil du få opp dette bildet:
- Her kan du velge å koble en eksisterende annonsekonto til bedriftssiden din, be om tilgang til en annonsekonto som eies av en annen, eller å opprette en helt ny. Det er sistnevnte vi går videre med herfra.
- Ved å velge «Create a New Ad Account» vil du få opp vinduet nedenfor:
Her fyller du ut navnet på annonsekontoen, f.eks. ved å bruke navnet på bedriften din, tidssone og valuta. - Etter å ha gått videre vil du få opp et vindu hvor du velger om annonsekontoen skal brukes for egen bedrift. Dersom et byrå setter opp en annonsekonto for en kunde ville det valgt «Antother business or client». Du skal velge «My business».
Du har nå satt opp en annonsekonto! - Neste steg er å gi riktige tilganger. Velg person og hvilke tilganger han eller hun skal ha, som vist på skjermbildet nedenfor, og trykk til slutt på «Assign».
Dersom du vil legge til flere personer må du først gi de tilgang ved å trykke på «People» og «Add» under «Users» i innstillingene. Her er det viktig at du legger til personer ved bruk av e-posten de har koblet opp mot Facebook. Dersom du kun ønsker at personen skal ha tilgang til bestemte kontoer velger du «Employee access». - Det koster å annonsere på Facebook, og derfor må du legge til et betalingskort før du går i gang med annonseringen. Gå til «Settings», «Billing» og deretter «Payment settings». Trykk så på «Add payment method» og fyll inn feltene ut i fra hvilket kort du ønsker å benytte.
Konkrete ideer for å få best mulig utbytte
Gjennom annonsering på Facebook kan du blant annet målrette annonser til personer med definerte stillingstitler, interesser eller diverse demografi. Det du også kan gjøre er å kjøre retargeting-kampanjer hvor du annonserer til de som tidligere har besøkt en bestemt side. For å få til dette må du ha installert Facebook sin pixel på nettsiden. Dette kan for eksempel gjøres gjennom Google Tag Manager.
Ved å installere pixelen er du sikker på at du målretter kampanjen din til de rette personene. Det kan for eksempel være en annonse om Inbounddagen 2020 vi målretter mot de som tidligere har vist interesse ved å besøke Inbounddagen.no.
Jeg anbefaler å ikke kun kjøre retargeting-annonser med mindre du har mye trafikk på siden. Da vil det være hensiktsmessig å annonsere til bredere målgrupper for å få trafikk til siden som du kan følge opp etter noen dager.
Eksempel på konkret anvendelse
I eksempelet under bruker vi annonsering på Facebook for å nå ut til flere enn de som mottar e-post og besøker nettsiden vår om Inbounddagen 2020.
Relatert innhold
Hvordan opprette en bedriftsside på Facebook