Leser du igjennom alle innleggene du kommer over på nettet fra A-Å? Nei, sier du? Antok det. Da er du en del av majoriteten. Faktisk leser de fleste av oss sjelden mer enn 60 % av en artikkel på nett. Det er litt krise hvis du har plassert linken eller CTA-en til det fantastiske innholdstilbudet ditt på slutten av innlegget – nesten ingen ser det. Heldigvis er det enkelt å gjøre noe med. Her lærer du hvordan.
Tekniske forberedelser
Ingen.
Konkrete ideer for best mulig utbytte
- Sett opp tracking URL-er: Disse er verdifulle for å måle effektiviteten av en markedsføringskampanje, også når du bruker ankertekst CTA-er for å lede trafikken til en landingsside. Bruker du HubSpot, kan du sjekke ut denne guiden for å lære hvordan du setter de opp.
- Bruk scroll maps og heat maps: Viser deg hvilke seksjoner av teksten din som er blitt mest vist. Effektivt for å finne ut hvor du mister leserne dine, og følgelig hvor tidlig i teksten du bør plassere CTA-ene dine.
- Oppdater eldre innlegg: Du kan oppnå en stor økning i antall leads om du oppdaterer eldre innlegg med ankertekst CTA-er. Kombinerer du det med søkeordsanalyser i tillegg, kan du oppnå enda større vekst. Hvordan du gjør det, kan du lese mer om her.
Eksempel på konkret anvendelse
HubSpot har implementert ankertekst CTA-er i en rekke av sine blogginnlegg, og analysert resultatene de har generert. Det viser seg at CTA-ene i slutten av innleggene kun står for 6 % av blogginnleggenes gjennomsnittlige leadsgenerering, og at ankertekst CTA-ene står for mellom 47 % og 93 %. Tar man med internlink CTA-ene (som du kan lese mer om i den detaljerte fremgangsmåten under) i betraktningen, er tallet enda høyere: 83-93 %.
Detaljert fremgangsmåte
1. Finn URL-en til landingssiden din
Gå til landingssiden din og klipp ut URL-en du skal bruke i ankerteksten din.
2. Legg inn ankertekst CTA-er i blogginnlegget ditt
Gå til blogginnlegget eller artikkelen din, og plasser ankertekst CTA-en tidlig i teksten, gjerne i nærheten av introduksjonen. Gi den H3- eller H4-format (heading) slik at den skiller seg ut fra resten av teksten, og sørg for at du formulerer teksten som en handlingsoppfordring, for eksempel «Last ned gratis e-bok: Hvordan lykkes med content marketing».
Men ikke stopp der. Let etter andre steder i teksten din du kan plassere tekstbaserte CTA-er:
- Diskrete internlink CTA-er: I praksis det samme som en ankertekst, men diskret plassert på strategiske søkeord i teksten. Sjekk ut dette eksemplet for å se hvordan det kan gjøres.
- Direkte internlink CTA-er: Også en ankertekst, men formulert som en direkte handlingsoppfordring. Sjekk ut dette eksemplet for å se hvordan det kan gjøres.
Får du ikke de resultatene du ønsker, går du tilbake til trinn to og prøver på nytt. Kan du skrive om ankertekstene dine? Kan du plassere de andre steder i teksten?
Kilder
HubSpot: How the HubSpot Marketing Blog Actually Generates Leads (Hint: It’s Not How You Think)
HubSpot: Reality Check: 40% of Your Article Goes Right Down the Drain
Relatert innhold
Vekstoppskrifter: Øk konverteringsraten på landingssiden din med heatmap
Vekstoppskrifter: Øk konverteringer med skjema i stedet for CTA i bunnen av blogginnlegg