Øk konverteringsraten på landingssiden din med heatmap

Øk konverteringsraten på landingssiden din med heatmap.jpg

 

Tid: lesetid 30 minutter
Vanskelighetsgrad: 2 av 5vanskelighetsgrad

Det er ikke et spørsmål om man bør prioritere konverteringer, det er et spørsmål om hvordan. Denne oppskriften skal svare på det spørsmålet, nemlig hvordan man kan øke antall konverteringer ved hjelp av heatmap.

Tekniske forberedelser

Oppskriften krever et abonnement (eller 30 dagers gratis prøvetid) hos Crazy Egg. Klikk her for å se de forskjellige abonnementene.

Slik går du frem

Crazy Egg-verktøyet heatmap, bruker farger for å visualisere data. Fargene formidler informasjon om aktiviteten på siden din. Du kan måle to typer aktivitet:

  1. Antall klikk og hvor besøkende trykker.
  2. Hvor besøkende vier oppmerksomhet på siden din.

Du kan dermed se:

  • Hvilke overskrifter som fungerer.
  • Hvilke bilder som skaper oppmerksomhet.
  • Hva som distraherer besøkende fra innholdet ditt.
  • Hvorvidt de ser skjemaene du ønsker at de skal fylle ut for at de skal konvertere.

I tillegg kan du finne ut om:

  • Navigeringen på siden din fungerer.
  • Besøkende finner enkelt frem.
  • Hva og hvor mye av innholdet ditt de leser.

Summen av dette gir deg en enkel måte å identifisere årsakene til en lav konverteringsrate, og dermed hva som må forbedres.

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

Du kan hente ut rapporter fra trafikken som genereres over tid ved hjelp av:

  • Heatmap genereres av klikk. Jo mørkere desto mindre populært.
  • Scrollmap viser seksjonene av siden som er mest sett.
  • Confetti viser hvor besøkende trykker.
  • Overlay gir informasjon om hvor mange klikk hvert element har.
  • List gir en liste over elementene som har fått et klikk.

Den beste måten å få best mulig utbytte på, er å reagere på atferden til dine besøkende. Ønsker du å få flere til å registrere seg på nyhetsbrevene dine? Bruk heatmap for å finne området som har flest klikk (lysest farge), og plasser skjemaet for påmelding nærme det området. Test så om den nye plasseringen konverterer høyere enn tidligere plassering.

Eksempel på konkret anvendelse

Slik ser et heatmap ut. 

Heatmap 1.jpg

Her er en liste over 7 selskaper som har anvendt Crazy Egg sitt heatmap med suksess:

  • Softmedia økte konverteringsraten på siden deres med 51 %.
  • Conversion Rate Experts økte konverteringsraten på et skjema med 25.9 %.
  • WPMU Dev fant ut at designet på produktsiden deres ikke fungerte.
  • Local Visibility System identifiserte hvor besøkende klikket på fra startsiden og optimaliserte de mest populære sidene.
  • Pagely endret designet på nettsiden deres etter at de fant ut at færre enn 25 % av de besøkende scrollet nedover på sidene deres.
  • SugarRae identifiserte hvilke typer innhold som var mest interessant for deres besøkende.
  • Harry Fay Jewellery Boutique fant ut hva som drev besøkende vekk fra nettsiden. 

Detaljert fremgangsmåte

  1. Registrer en bruker på Crazy Egg.
  2. Gå til instruksjonssiden (du må være logget inn) for å få tilgang til en unik tracking-kode som du skal legge inn på siden din.
  3. Åpne siden du ønsker å overvåke i et tekstredigeringsprogram (HTML) og finn </head>. Heatmap 2.jpg
  4. Legg inn koden i headeren på siden din for å overvåke alle sider, eller individuelle sider. Koden skal legges inn før </head>. Heatmap 3.jpg
  5. Hvis du bruker WordPress kan du installere en plugin i stedet.
  6. Når du har installert verktøyet kan du optimalisere på bakgrunn av rapporter.

Klikk her hvis du ønsker en mer detaljert fremgangsmåte. 

Kilder                                      

SEO Hacker
Crazy Egg
Digital Deepak

Relatert innhold

Hvordan designe landingssider som gir en høy konverteringsgrad

Få e-post om nye oppskrifter:  Abonner på Vekstoppskrifter.no

Fredrik Stang's photo

Av: Fredrik Stang

Fredrik jobbet tidligere som innholdsprodusent i MarkedsPartner. Fredrik har en bachelor i markedsføring fra Høyskolen Kristiania i Oslo og har bakgrunn fra salg og markedsføring i IT-bransjen.