Få flere e-postabonnenter med konkurranser på Facebook

Facebook konkurranser-810387-edited.jpg

 

Tid: lesetid 3-4 timer
Vanskelighetsgrad: 3 av 5vanskelighetsgrad

Å holde konkurranser på Facebook er en flott måte å jobbe mot sine mål i sosiale medier. Konkurransens art kan tilpasses de målene du har satt deg. I denne oppskriften viser jeg hvordan du enkelt kan lage en Facebook-konkurranse og få flere potensielle kunder.

Last ned gratis e-bok: 10 vekstoppskrifter til din digitale markedsføring

Tekniske forberedelser

Du må være innlogget på Facebook-profilen til din bedrift eller merkevare.

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

Sett deg mål: For å vite om konkurransen din er en suksess, må du sette deg mål for og følge med på relevante nøkkeltall underveis. For å få flere leads kan disse målene være (listen er ikke uttømmende):

Primærmål:

  • Antall deltakere i konkurransen og derav nye e-postadresser (= leads).

Sekundærmål:

  • Rekkevidde i perioden konkurranser er live.
  • Antall nye følgere og/eller likerklikk på Facebooksiden.
  • Innleggsengasjement (i form av likes, kommentarer og delinger) på innlegget om konkurransen.

Konkurranseform: Avhenger av hva du vil oppnå med konkurransen – hvilke mål du har satt deg. Vær oppmerksom på at Facebook sine konkurranseregler er strenge, og at dette begrenser antall konkurranseformer du har lov til å ta i bruk. Du har lov til å spørre følgerne dine om å delta i konkurransen ved å:

  • like innlegget
  • legge igjen en kommentar
  • stemme på et alternativ
  • poste et bilde i kommentarfeltet
  • poste et bilde på tidslinjen til merkevaren din eller
  • sende det som en direktemelding på Facebook
  • gå til en ekstern side

Fokuset i denne oppskriften er at du sender Facebook-følgerne dine til en ekstern landingsside for konkurransen.

Følg Facebooks regler: For å holde en konkurranse på Facebook må bedriften din følge reglene for Facebook-sider. 

Landingsside for konkurransen: Unngå for mye «uinteressant» tekst når du publiserer konkurransen. Inkluder de viktigste konkurransereglene i selve Facebook-posten og lag en landingsside du linker til. Her kan deltakerne lese mer om konkurranseregler og vilkår som gjelder for deltakelse og premiering. Sjekk ut følgende artikler som beskriver hvordan du setter opp en landingsside med verktøyene WordPress, Unbounce og HubSpot.

Knytt landingssiden til en kampanje: Sørg for å knytte landingssiden din til en kampanje du oppretter for konkurransen. På denne måten kan du samle data, som f.eks. e-postadresser, slik at du kan holde kontakten med deltakerne dine fra Facebook når konkurransen er over.

Lag konkurranseregler for deltakerne hvor du spesifiserer:

  • Hva går konkurransen ut på? Spesifiser, slik at det ikke blir misforstått hva som skal til for å delta.
  • Inkluder fristen for å bidra til konkurransen. Dato og tidspunkt.
  • Hvis konkurransen samler bilde, video eller tekst bør du også stille krav til hvilket format bidraget skal leveres i (oppløsning, filtype, størrelse m.m.).
  • Kan man delta flere ganger og dermed øke vinnersjansene eller kun delta en gang?
  • Hvordan lagrer du eventuelt personopplysninger?
  • Skriv når og hvor vinneren presenteres.

Se et eksempel på konkurranseregler DNT i eksempelet lenger ned.

Be om kontaktinformasjon gjennom et skjema på landingssiden: For å få flere leads, trenger du kontaktinformasjon om deltakerne dine. La e-postadresse og eventuelt navn/telefonnummer være påkrevde felter for å kunne delta. Ønsker du at konkurransen skal samle bidrag i form av bilder, videoer eller kanskje tekst? Legg ved et felt i skjemaet hvor deltakerne kan laste opp sitt bidrag eller oppgi sitt svar. Husk å teste at landingssiden og skjemaet fungerer problemfritt før du lanserer konkurransen.

Valg av premie er avgjørende: Folk bestemmer seg for om de skal delta i konkurransen eller ikke, basert på hva slags premie du tilbyr. Premien må være relevant til merkevaren din. Du vil unngå å tiltrekke deg «premiejegere» som ikke er interessert i å kjøpe varene dine ved senere anledning. Et eksempel på en relevant premie er et gavekort fra bedriften din. Dette er en attraktiv premie for potensielle kunder og du vil treffe et bredere spekter av målgruppen din enn om du på forhånd hadde valgt ut et spesifikt produkt.

Ikke fokuser utelukkende på antall deltakere: Husk at du vil ha de riktige deltakerne fremfor et høyt volum av deltakere.

Promoter i andre kanaler: Markedsfør og spre ordet om Facebook-konkurransen din via andre sosiale kanaler. Publiser et innlegg på Instagram, tvitre om det på Twitter, skriv om det på nettsiden eller bloggen din. Husk å inkludere linken til landingssiden med konkurranseregler og vilkår.

Publiseringstidspunkt: Post innlegget om konkurransen tidlig på dagen, omkring lunsjtider eller på kveldstid. Unngå tidspunkt mellom klokken 15 og 17. Mange er travle i dette tidsrommet.

Trekk en vinner: Du kan for eksempel bruke random.org for å trekke en tilfeldig vinner av konkurransen.

Merk: Dette er en veiledende, men ikke en fullt uttømmende liste over ting du bør tenke på når du holder en konkurranse på Facebook.

Eksempel på konkret anvendelse

Under ser du et eksempel fra Den Norske Turistforeningen og deres fotokonkurranse.

De har skrevet kort om konkurransen i et innlegg på Facebook: hva man skal gjøre for å delta og hva hovedpremien er. I tillegg har de inkludert en link til en nettside hvor man kan delta i selve konkurransen. De oppfordrer også følgerne sine til å tagge venner for å spre ordet.

OBS! Basert på Facebook sine retningslinjer kan man ikke lenger kreve at man må tagge venner eller publisere konkurransen på tidslinjen for å delta. Du kan oppfordre til å tagge venner, men det kan ikke være et krav. 

 

Den Norske Turistforeningen bruker løpende bildene fra deltakere til å promotere konkurransen gjennom flere innlegg mens konkurransen er aktiv.

 

Når man klikker på linken i hvilket som helst av Facebook-innleggene, sendes følgerne til denne nettsiden på dnt.no:

Eksempel_facebook-konkurranse-vekstoppskrift

Skjermbildet ble tatt mens konkurransen var aktiv. 

Tips til forbedringer: I stedet for en egen side på nettstedet ditt (slik som i eksempelet fra DNT), anbefaler jeg at du oppretter en landingsside (også kalt kampanjeside) for konkurransen. En landingsside har ingen hovedmeny og optimalt sett ingen linker som fører besøkende vekk fra landingssiden. På denne måten holdes fokuset på konkurransen og man øker sjansen for at besøkende deltar i konkurransen.

Detaljert fremgangsmåte

  1. Bestem hva deltakerne må gjøre (konseptet) for å delta i konkurransen. 
  2. Forfatt konkurranseregler og vilkår for deltakelse.
  3. Opprett en landingsside for konkurransen på nettstedet ditt.
  4. Legg til et skjema på landingssiden.
  5. Inkluder konkurranseregler og vilkår for konkurransen på landingssiden. Beskriv også premie og når vinneren av konkurransen presenteres.
  6. Når du er fornøyd med landingssiden: Gå til din bedrifts Facebook-profil.
  7. Lag et innlegg hvor du skriver kort og entusiastisk om konkurransen. Inkluder link til landingssiden og gjerne et relevant bilde for å tiltrekke oppmerksomhet. (Det er lov å poste flere innlegg for å minne om konkurransen, slik som i DNT-eksempelet).
  8. Promoter konkurransen i andre sosiale medier som på Twitter og Instagram.
  9. Trekk og annonser vinneren når konkurransen er avsluttet.

Kilder

Wishpond: How to Run A Facebook Contest or Facebook Sweepstakes
DNT: Fotokonkurranse
Facebook: Vilkår for Facebook-sider

Relatert innhold

Vekstoppskrifter: Økt engasjement med bildekonkurranser på Instagram
Vekstoppskrifter: Øk trafikken til innholdet ditt med native annonsering på Facebook

Gratis ebok:  Growth hackerens kokebok  10 vekstoppskrifter til din markedsføring

Først publisert: 2. januar 2018, av Hanne Sofie Hammer. Oppdatert: 19. mars 2021, av Line Glimsdal.

Line Glimsdal's photo

Av: Line Glimsdal

Line jobbet som performance-spesialist og digitalmarkedsfører i Markedspartner. Hun er utdannet økonom fra Høgskolen i Østfold innen økonomi og administrasjon, med fordypning i prosjektledelse og bedriftsrådgivning. I sin bacheloroppgave undersøkte hun, sammen med en gruppe på seks studenter, det digitale modenhetsnivået til SMB innen inbound marketing.