Få flere konverteringer med Google In-market publikum

Google in market audience
 
Tid: lesetid 1 time
Vanskelighetsgrad: 2 av 5vanskelighetsgrad

Ved å ta i bruk Google In-market publikum kan du nå kunder som har kommet lenger i kjøpsprosessen, nemlig de som aktivt søker på dine produkter eller tjenester. Dette kan gi flere konverteringer og samtidig spare deg for unødvendige annonsekostander.

Tekniske forberedelser 

Oppskriften forutsetter at du har opprettet en Google Ads-konto for bedriften din.

Slik går du frem 

For å annonsere mot in-market publikummet setter man opp en søkekampanje. Disse kampanjene vises ved Googles søkeresultater og på andre Google-nettsteder der folk søker etter termer som er relevante for søkeordene i annonsen din. Følg disse punktene for å sette opp kampanjen:

 1. Kampanjen din må ha et navn

For å holde orden i Google Ads kontoen bør du velge deg et navn som gjenspeiler kampanjen. Dette er en søkekampanje, derfor vil det være nyttig å gi den et navn med ordet «søk» inkludert.

2. Hvilket nettverk skal kampanjen din fungere under?

Søkekampanjen vil i utgangspunktet vise annonser i Google sin søkemotor. Ved å inkludere andre søkepartnere kan du potensielt nå et større publikum enn kun de som bruker Google når de søker.

3. Hvilket geografisk område ønsker du at annosene dine skal dukke opp i?

Velg det som passer for din målgruppe.

4. Hvilket språk passer for din kampanje?

Tenk gjennom hvilke målgrupper du ønsker å nå og hvorvidt disse kun snakker norsk.

5. Velg et budsjett utifra hva du er komfortabel med å bruke hver dag

Google vil daglig tilpasse ditt budsjett, men det vil aldri overskride det du har satt som månedlig budsjett.

6. Budstrategi

Hvilken strategi du vil benytte deg av for budgivningen din kan Google hjelpe deg med basert på målene dine (konverteringer, klikk etc.) Du kan også velge å sette strategien selv med “Select a bid strategy directly”.

7. Publikum

Deretter velger du publikumet du ønsker for din kampanje. I dette tilfellet In-market publikum eller valget What they’re actively researching or planning.’ Hvis du driver et treningssenter vil du typisk fokusere på interesser som omhandler trening.

8. Annonseutvidelser

Inkluder mer informasjon i annonsene dine gjennom annonseutvidelser som for eksempel telefonnummer, link til side med mer informasjon, Google My Business side etc.

9. Visning

Til sist velger du hva slags visning annonsene dine skal ha. Her kan du la Google velge de annonsene som historisk sett har fungert best eller du kan la samtlige annonser vises like mye.

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte 

  • Bruk in-market publikum for å nå potensielle kunder når de aktivt ser etter produkter eller tjenester og som er tilbøyelige til å kjøpe hvis en vare presenteres med det riktige tilbudet.
  • Bruk in-market publikum for å vise annonser til potensielle kunder som sannsynlig vil kjøpe produktet eller tjenesten din, men som ikke har vurdert din merkevare.
  • Bruk in-market publikum i kombinasjon med retargeting for å drive kvalifiserte leads til din side. Dette kan gjøre hele din retargeting-kampanje mer effektiv.

Kilder 

Create a campaign in the new Google Ads experience

About campaign settings

Om Google Ads-kampanjetyper

In-market audience targeting

Relatert innhold 

Google oppdaterer sine annonseplattfomer – Adwords er historie

 

Temaer:

annonsering
Marianne Godiksen's photo

Av: Marianne Godiksen

Marianne jobbet tidligere som Inbound marketing-konsulent i MarkedsPartner. Marianne har en bachelor i internasjonal kommunikasjon fra Høyskolen i Østfold med fordypning i markedsføring. Etter to utenlandsopphold i henholdsvis Australia og England fullførte hun høsten 2016 en master i markedsføringsledelse ved Høyskolen Kristiania. Hun har tidligere jobbet med markedsanalyse i Omnicom Media Group og med PR og kommunikasjon i Innovasjon Norge.