Få mer ut av annonsekronene dine med Google attributter

Faa:mer_ut_av_annonsekronene_dine_med_Google_attributter

 

Tid: lesetid 1 time
Vanskelighetsgrad: 2 av 5vanskelighetsgrad

Med Google attributter gir du de som søker etter deg et bedre og mer konkret bilde av hva du tilbyr. Samtidig kan du optimalisere oppføringene med relevante søkeord.

Tekniske forberedelser 

Oppskriften krever at du har en Google-konto. Gjennom denne kan du registrere bedriften din på Google Min bedrift.

Slik går du frem 

Attributtene du kan velge mellom styres av bedriftskategorien du har valgt for din bedrift. Men merk at det kun er objektive attributter du kan styre selv. Subjektive attributter som for eksempel popularitet avhenger av meningene til Google-brukere som har besøkt bedriften din.

Du kan legge til attributter både via datamaskin og på mobil.

På datamaskin

  1. Logg på Google Min bedrift.
  2. Hvis du har flere beliggenheter, åpner du beliggenheten du ønsker å administrere.
  3. Klikk på Informasjon i menyen.
  4. Finn ikonet for attributter attributter , og klikk på blyantikonet Blyant. Du kan søke etter attributtet du ønsker å legge til, eller bla gjennom alle alternativene som er tilgjengelige for bedriften din.
  5. Når du er ferdig med å oppdatere attributtene, klikker du på bruk.
  6. Nye attributter vises nå for kunder som finner bedriften din på Google Søk og i Google Maps.

På mobil

  1. Åpne Google Min bedrift-mobilappen.
  2. Trykk på meny Meny og så bedriftsinformasjon.
  3. Finn attributter-delen attributter, og trykk på blyantikonet Blyant.
  4. Når du er ferdig med å oppdatere attributtene, trykker du på lagre.
  5. Nye attributter vises nå for kunder som finner bedriften din på Google Søk og i Google Maps. 

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte 

Google sier selv at den beste måten å forbedre ranking i søk og synlighet på, er å ha en komplett oppføring av din bedrift i Google. Med Google attributter kan du tagge attributtene med søkeord som du vet at kundene dine typisk bruker og søker etter.

Hvis du driver en restaurant, vil du eksempelvis kunne legge til om du har vegetar-retter, om du har utendørs servering eller om du tilbyr gratis wi-fi til kundene dine. Er bedriften din i hotell-kategorien kan vi tenke oss at de som søker på hotellet ditt ønsker å vite om det finnes innendørs badebasseng, om det tilbys gratis frokost og hvorvidt det ligger like ved kollektivtransport. Attributter vises i bedriftsoppføringen din på Google Søk og i Google Maps.

Eksempel på konkret anvendelse  

Comfort Hotel Xpress Central Station bruke flere attributter for å fremheve sin oppføring i Google.

Attributter 1

Attributter 2

Kilder 

Legge til eller endre attributter - Google support

Optimize Your Listings For Search With Google Attributes

Empowering women-led businesses on the Map and around the world

 

Få e-post om nye oppskrifter:  Abonner på Vekstoppskrifter.no

Marianne Godiksen's photo

Av: Marianne Godiksen

Marianne jobbet tidligere som Inbound marketing-konsulent i MarkedsPartner. Marianne har en bachelor i internasjonal kommunikasjon fra Høyskolen i Østfold med fordypning i markedsføring. Etter to utenlandsopphold i henholdsvis Australia og England fullførte hun høsten 2016 en master i markedsføringsledelse ved Høyskolen Kristiania. Hun har tidligere jobbet med markedsanalyse i Omnicom Media Group og med PR og kommunikasjon i Innovasjon Norge.