Øk trafikken til nettstedet ditt ved å optimalisere for bruk av Google Lens

Øk trafikken til nettstedet ditt ved å optimalisere for bruk av Google Lens

 

Tid: lesetid 1-3 timer
Vanskelighetsgrad: 2 av 5vanskelighetsgrad

Det å optimalisere for bruk av Google Lens er en god måte å øke antall besøkende til nettstedet ditt.  Det er ikke lenger kun teksten som bør optimaliseres, men også bildene. Når noen gjør et søk leter søkemotorene etter relevant innhold knyttet til nøkkelordene – og dette gjelder også for bilder. I dennne oppskriften viser jeg deg hvordan du kan øke trafikken til nettstedet ditt ved å optimalisere for bruk av Google Lens og visuelt søk.

Tekniske forberedelser

Oppskriften tar utgangspunkt i bruk av Hubspot som markedsføringsverktøy, men prinsippene gjelder uavhengig av programvare. For å kunne øke trafikken til nettstedet ditt ved optimalisering for bruk av Google Lens, trenger du

  • et nettsted
  • forståelse for hvordan Google Lens og visuelt søk fungerer
  • mulighet til å gjøre endringer på nettsiden din

Kort fortalt er Google Lens en app som bruker teknologi baser på kunstig intellegens, og som ved hjelp av kameraet på smarttelefonen din og maskinlæring, gjenkjenner objekter du tar bilde av. Visuelt søk handler om at søkemotorene analyserer komponentene i bildet og forstår hva det handler om – og ut i fra dette forslår relevante handlinger. For å lettere forstå hvordan visuelt søk fungerer kan vi se det fra andre siden – hvorfor får vi egentlig opp bilder når vi søker i tekstfeltet? Også når vi gjennomfører et tekstsøk begynner søkemotoren å lete etter nettsider og bilder som inneholder det som søkes etter. Her kommer blant annet alternativ bildetekst og alt-teksten, til bilder inn.

 

Slik går du frem

Legge til alt-tekst på et bilde i et blogginnlegg (brukeren har HubSpot som plattform)

Gå inn på: Marketing -> Website -> Blog -> Create blog post -> Inline Edit Mode -> Insert image.

Etter at ønsket bildet er valgt kan alt-teksten endres:

E-bok_inbound_marketingendring_av_Alt_tekst

I dette tilfellet er bildet av en e-bok med tittelten «Skap resultater med Inbound Marketing». Istedenfor den opprinnelige alt-teksten «skap_resultater_lp» ut i fra tittelen på bildet vil vi heller ha noe mer beskrivende. Et eksempel kan være «E-bok om å skape resultater med inbound marketing» hvor vi får frem hva boken handler om. Ved å gjøre dette kan søkemotorene finne bildet og da også nettsiden det ligger på.

Tips: Forestill deg at alt-teksten skal være så beskrivende at en svaksynt person forstår hva det er bilde av. Uten alt-tekst risikerer man at skjermlesere i stedet leser opp tittelen og plasseringen på filen for svaksynte – noe som, uten en god alt-tekst eller tittel, ikke gir mye mening.

 

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

  1. Tenk SEO når du skal skrive en alt-tekst. Husk å undersøke hvilke nøkkelord du ønsker «å score» høyt på ved organisk søk, og bygg opp din alt-tekst ut i fra dette. Pass derimot på å ikke kun ramse opp massevis av søkeord uten sammenheng da dette kan føre til at Google oppfatter nettsiden din som spam.
  1. Oppdater bildene på nettsiden din med beskrivende filnavn da dette fungerer som ekstra informasjon søkemotorene bruker når de skal finne ut av hva bildet handler om.
  2. Ha klare og tydelige bilder som viser produktet godt. Ha for eksempel en helt hvit bakgrunn og god belysning slik at det ikke finnes noen forstyrrende elementer.
  3. Dersom dere selger produkter, f.eks. vesker, ha gjerne flere bilder av samme veske fra forskjellige vinkler, men pass på at de er ryddige og relevante.
  4. Komprimer og gjør bildene på nettstedet så «små» som mulig – hvor de fortsatt har samme funksjon. Dette gjøres for å forminske nettstedets lastetid.
  5. Dere kan opprette Google Image Sitemaps, som gir søkemotorene ekstra informasjon om bilder på nettsiden din. Når noen da f.eks. bruker Google Lens for å finne alternative produkter fører dette til at søkemotoren kan finne bilder den kanskje ellers ikke ville funnet.

 

Eksempel på konkret anvendelse

I Google sitt eksempel nedenfor ser vi noen som bruker Google Lens for å finne alternativer til en veske de er interessert i. Google fanger opp lignende vesker ut i fra bildet, og alternativene maskinen kommer med viser enkle og ryddige bilder av vesken tydelig. Dersom disse bildene også inneholder alt-tekster og titler som samsvarer med hva maskinen ser på bildet har også dette vært en viktig bidragsyter for at akkurat disse veskene kom som forslag.

 Google_lens_bruk

Kilder

Google Lens and the future of Visual Search

Google Lens: What is it and how does it work?

Optimizing for Visual Searches

How to Optimize for Next-Level Image Search

Slik lager du en god alternativ bildetekst

Relatert innhold

https://blogg.markedspartner.no/vekstoppskrifter/ok-trafikken-fra-referrals-med-infografikk
https://blogg.markedspartner.no/markedsforerens-3-tips-til-bedre-seo


Abonner på Vekstoppskrifter.no: En kokebok for digital vekst

Line Glimsdal's photo

Av: Line Glimsdal

Line jobbet som performance-spesialist og digitalmarkedsfører i Markedspartner. Hun er utdannet økonom fra Høgskolen i Østfold innen økonomi og administrasjon, med fordypning i prosjektledelse og bedriftsrådgivning. I sin bacheloroppgave undersøkte hun, sammen med en gruppe på seks studenter, det digitale modenhetsnivået til SMB innen inbound marketing.