Øk den organiske klikkraten med Google seller rating

Øk den organiske klikkraten med Google seller rating-915359-edited

 

Tid: lesetid 40-60 minutter
Vanskelighetsgrad: 2 av 5 vanskelighetsgrad

Selger du produkter eller tjenester på nett? Da bør du vurdere å ta i bruk Google seller rating. Ved å benytte selgervurderinger kan du øke sannsynligheten for at en potensiell kunde klikker på nettopp din bedrift når de gjør et Googlesøk. Lær hvordan du setter opp dette til din hjemmeside.

Tekniske forberedelser

For at Google seller ratings skal vises på resultatsiden kreves det at kundevurderingene er synlig på nettsiden din. Det er to måter å gjøre dette på:

  1. Bruk en plugin (utvidelse) eller skript for å samle inn kundevurderinger på din egen webside. Du kan betale for ReviewTrust, eller benytte Wordpress Customer Reviews plugin gratis. Med sistnevnte vil den dukke opp på bunnen av nettsiden din når du har aktivert den.
  2. Ta skjermdump av kundevurderingene fra eksterne kilder, og lim de inn på din egen nettside. Se på dette som en nødløsning, da dette ser lite profesjonelt ut.

Når du har gjort dette trenger du noen omtaler for å sette opp Google seller rating, og velge hvilken av omtalene som skal vises i søkeresultatet ditt på Google.

Dette bør du vite før du går i gang

Når du gjør en søk i Google vil Google seller rating bli synlig under linken til nettsiden din. Dette gjelder både for betalt og organiske søk. Poenget er å vise og fremheve bedrifter eller annonsører som scorer bra på kundetilfredshet. Vurderingene samles fra anerkjente kundevurderingssider, blant annet Trustpilot. For å gjøre dette sammenlignbart på tvers av ulike kilder med ulike skalaer, «oversettes» disse til en stjerneskala som går fra en til fem. Denne oppskriften tar utgangspunkt i organiske søk.

For å få stjernene for kundevurderingene på resultatsiden til Google må du bruke strukturere data. Enkelt forklart er dette en standard for merking av dataene på nettsiden din, slik at nettlesere og boter kan tolke og forstå hva kundevurderingene det betyr. Denne informasjonen bruker Google videre ved å presentere dette i søkeresultatet.

Den absolutt enkleste måten å sette opp Google seller rating for organiske søk er å benytte pluginen; WP SEO Structured Data Schema. Det er denne metoden jeg skal forklare. Alternativt kan du sette opp strukturerte data manuelt. Dette kan være aktuelt dersom du bruker andre publiseringsløsninger enn Wordpress. 

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

For å øke sannsynligheten for å få vist din seller rating på resultatsiden til Google, bør du tenke over følgende:

  • Utnytt andre tilgjengelige kanaler for innsamling av omtaler: Google Customer Reviews, Trustpilot, Yelp, Facebook, prisjakt osv.
  • Spør etter omtaler til rett tid for eksempel rett etter kjøpet er fullført eller når kunden har mottatt varen på e-post eller mail, slik at handleopplevelsen sitter friskt i minnet. 
  • Gjør det enkelt å legge igjen en omtale: Ikke spør etter masse informasjon – hold det enkelt. Be for eksempel kunden rangere produktet eller tjenesten fra 1-5, og la det være frivillig å legge igjen en kommentar.

Detaljert fremgangsmåte

  1. Last ned pluginen: WP SEO Structured Data Schema
  2. Pakk ut zip filen.
  3. Last opp mappen som heter: wp-seo-structured-data-schema i Wordpress som plugin.
  4. Aktiver pluginen på hjemmesiden og sett opp to typer data:
    1. Data som forteller Google grunnleggende ting om bedriften din som logo, åpningstider også videre.
    2. Aggregate ratings. Data som inkluderer: navnet på tingen du ønsker omtaler for, antall omtaler fra eksterne kilder, gjennomsnittlig rating også videre.

Det er ikke garantert at kundeomtalene vil dukke opp i søkeresultatet, for det er opp til Google. Det er ganske vanskelig å få Google seller ratings organisk for svært generelle nettsider, ettersom Google foretrekker rangeringer for spesifikke produkter eller tjenester. Men dersom vi skal tro Ian Brodie, vil omtalene dukke opp på resultatsiden til Google 3-4 dager etter du har konfigurert dataene i pluginen til Wordpress.

Eksempel på konkret anvendelse

Slik ser Google seller ratings ut på resultatsiden til Google for henholdsvis organisk og betalt. 

Organisk

Betalt

I følge Google gir utvidelsen for Google seller ratings i Adwords en 17% økning i click-trough-rate. Dette gjør at kost per klikk går ned og forbedrer kvaliteten på trafikken til nettsiden din. Derfor er det rimelig å anta at det vil være tilsvarende resultater i organiske søk.

Kilder

Detaljert fremgangsmåte Ian Brodie
Video om Google and Reviews – Everything you need to know

Relatert innhold

Gjør nettsidene mer brukervennlige på Google med strukturerte data

Last ned gratis:  Markedsførerens guide til bedre SEO

 

Cecilie Henriksen's photo

Av: Cecilie Henriksen

Cecilie jobbet tidligere som digitalmarkedsfører i MarkedsPartner og er nå ansatt som markedsfører i Dikom. Hun har en bachelor i markedsføring og merkevareledelse fra Høyskolen Kristiania.