Strategisk storytelling i markedsføring

Strategisk_storytelling_i_markedsforing

 

Som ansvarlig for selskapets markedsføring kan du bruke storytelling både strategisk og i kommunikasjonen. Klarer du å smitte dine kolleger med metoden, når du langt og mange.

Det hjelper lite å ha en god historie og en masse nyttige faktaopplysninger, hvis du ikke kan kunsten å fortelle historien godt. I denne artikkelen deler jeg noen tips om hvordan du formidler en historie godt. 

Last ned gratis e-bok: Hvordan lykkes med content marketing

Strategisk kommunikasjon

Storytelling er en viktig ferdighet for å lykkes i en-til-mange-kommunikasjon. Du har et budskap å fortelle, og du ønsker selvsagt å bli lagt merke til og husket. Du har kanskje kunder som skal overbevises, eller en gruppe mennesker du er avhengig av å få med på laget for å komme videre i et prosjekt? For å lykkes med dette må du ha en relevant historie å by på, og i tillegg fortelle den godt.

Storytelling, eller historiefortelling, er et gammelt ord. Alle kjenner begrepet historiefortelling. Nå handler det om å bruke dette strategisk og taktisk fornuftig for å nå dine mål. Det er ikke nytt at mennesker elsker gode historier. Det er påvist at hjernen er mottakelig, og derfor kan storytelling være en strategisk måte å nå sitt marked eller interessenter på.

Les også: Hva er en god kommunikasjonsstrategi? »

Urinstinkter og følelser

Hvis du klarer kunsten å snakke til mottakerens magefølelse, og ikke bare til hodet gjennom faktabasert kommunikasjon, øker du sjansene for å bli husket betraktelig. Bruker du fortellerteknikker som trekker inn følelser og sanser, kan du i tillegg oppnå at mottakeren får lyst til å fortelle historien videre.

Trigger du følelsene, rammer du mottakeren på en helt annen måte enn ved ren faktabasert kommunikasjon. Når det emosjonelle i oss settes i sving, går man dypere inn og lagrer fortellingen bedre i hukommelsen. Kommuniserer du med fakta, treffer du venstre hjernehalvdel. Høyre halvdel er mer mottakelig for følelser og urinstinkter. Derfor fungerer det med følelsesbaserte argumenter, som gjerne kommer frem i storytelling. Følelsespåvirkningen er god «gjødsling» i en historie som skal huskes.

Her er 6 ting å tenke rundt strategisk storytelling i din bedrift: 

1. Finn din egen karakter

Dine lesere og publikum kan ofte merke om den som skal formidle noe virker ekte og er seg selv. Derfor er det få gode grunner til å kopiere andres personlighet og retorikk. Vær deg selv, men bruk den delen av din karakter som passer best til «persona» du skriver til. Definer altså de du snakker til, se deg i speilet og fortell dem det du har å melde med mest mulig personlig innlevelse.

2. Finn kjernen i historien

Hva er din historie, hvorfor forteller du den, og hvordan bruker du den? Finn først frem til kjernen. Driver eller leder du et firma, kan du kommunisere hva du brenner for, og hvorfor du har blitt til den du er. Hva skjedde da virksomheten fikk mange flere produkter, ansatte og avdelinger? Kjernehistorien bygger troverdighet gjennom innsikt i det opprinnelige. Vær ærlig med å vinkle på hvordan andre ser deg og bedriften, ikke bare bruk egne opplevelser. Her handler det om å skape et troverdig klima og situasjon. Hva skapte vekst i firmaet? Når og hvordan skjedde det? Kan kolleger sette sitt eget merke på historien, vokser den og lever videre.

3. Hva vil du oppnå og hvorfor?

Hvorfor driver dere business? Hvorfor finnes dere i markedet? Stiller du deg disse spørsmålene, vil du mest sannsynlig finne glitrende setninger, og kanskje slagord og motto, som du kan bruke. Simon Sinek beskriver dette godt i flere kanaler.

4. Finn tre nøkkelord

Gode verdier betyr alt. Den gode, ærlige og treffende historien handler om mennesker og hendelser som oppleves. En god historie beskriver utvikling og reaksjoner på tingenes tilstand. Hva er kjepphesten din, og hva driver deg? For å svare på disse spørsmålene, kan du forsøke å beskrive bedriften med tre ord – verken flere eller færre. Finn de tre ordene som samlet sett forteller mest om virksomheten. Det er ikke alltid enkelt dette, men resultatet vil kunne tydeliggjøre historien og kommunikasjonen.

5. Vær bevisst dine gode og dårlige historier

Samle dine ansatte for å finne ut hvilke fortellinger de har om bedriften de jobber i. Hva sier ledelsen, regnskapsavdelingen og andre? Har de samme oppfatning? Det er summen av dette som blir til din merkevare. Derfor gjelder det å kjenne alle fortellingene, for å finne hva du best kan fokusere på. Deretter bør du tenke strategisk på hva du vil oppnå. Kjenner du de negative historiene, har du muligheten til å nedsnakke de dårlige mytene eller eventuelle usannheter om din bedrift.

6. Ledelse med storytelling

Tenk strategisk på hvordan storytelling skal brukes i bedriften. Lær dine mellomledere og kolleger å fortelle de ekte historiene. Mange medarbeidere vil kopiere sine sjefer, og viderefortelle deres historier. Dette kan også spre seg. Men fortellingen må komme innenfra hos den enkelte. Det er ikke bare en etikett og en oppskrift som skal klistres på den enkelte. Likevel må utgangspunktet være bedriftens kjernefortelling.

Husk at en god historie ikke er noe du får, men noe du har. Du må fortelle sannheten i en interessant og engasjert forpakning. Definer målgruppen og husk hvem du snakker til. Detaljene i en historie danner ofte bilder i hodene på leserne eller publikum. Derfor er detaljene og fargeleggingen viktig. Men husk samtidig å skjære bort unødvendige ord.

Last ned gratis e-bok Hvordan lykkes med content marketing

Svein A. Halvorsen's photo

Av: Svein A. Halvorsen

Svein A. Halvorsen jobbet tidligere som innholdsrådgiver i Markedspartner. Han har 15 års erfaring med strategiske, operative og praktiske oppgaver innen kommunikasjonsfaget. Jobb med journalistikk, PR, markedsføring og forfatterskap gjør at han har sittet på alle sider av kommunikasjonsbordet. Dette gir en forståelse for hvor ulikt et budskap kan bli oppfattet. Svein har også mange år på baken innen gründerskap, konsulentvirksomhet, salg og ledelse. Utdannet innen Journalistikk og økonomi.