Er du bevisst på hvordan du framstår i diskusjon med kunder, hvordan du takler vanskelige samarbeidsprosjekt på jobben, eller hvordan du tar imot tilbakemeldinger? Mange av oss har lett for å legge skylden på andre når det oppstår konflikter og uenigheter. Mens vi egentlig heller kanskje burde gått litt mer i oss selv. For hvem blir vi egentlig i møte med andre?
Det hender fra tid til annen at jeg leser en bok eller en artikkel i håp om å finne noen gullkorn som kan hjelpe meg til å bli en bedre utgave av meg selv. Eller til å bli en utgave som kan overtale andre så lett som bare det. Som vinner diskusjoner. Som får gjennomslagskraft for egne påstander. Det var nok ønsket om siste utgave som gjorde at jeg ble nysgjerrig på Hanne Lindbæks bok Kommunikasjonskoden – slik får du til det du vil. Det hørtes jo lovende ut. Å få det som jeg vil! Bare ved å lese én bok?
Talent – og fallgruver
Hvem vet, jeg kunne kanskje fått det til. Hvis jeg hadde lest hele boka nøye. Men jeg ble hektet av ganske tidlig, da jeg ble introdusert for Talent/overslagsmodellen, eller Kjernekvadranten som den også kalles. Lindbæk kaller modellen for Talent/fallgruve, noe som kanskje er beskrivende for det som kan skje i et møte mellom mennesker når en konflikt tilspisser seg; man faller i en grøft og kan lett grave seg enda mer ned. For hvem blir man egentlig i møte med andre, og hva man kan gjøre for å være den beste utgaven av seg selv?
Metoden, som er utarbeidet av Daniel Ofman, tar utgangspunkt i talentene, eller kjernekvalitetene en person har og som vi er født med. Som for eksempel å være omsorgsfull, nøyaktig eller morsom. Disse kjernekvalitetene er det som blir «typisk deg». De ligger i ryggmargen din og brukes vanligvis på en positiv måte. Men i tillegg til disse egenskapene mener Ofman at vi også har en fallgruve. Her havner vi når vi overdriver kvalitetene våre, som hvis vi blir for ivrige eller møter motbør. De gode sidene våre blir for mye, rett og slett.
Og her er et viktig poeng: Det du opplever som irriterende ved andre, er ofte den overdrevne siden av deres talent!
Et eksempel som kan brukes for å forklare modellen er egenskapen bestemt. Fallgruven kan være at du blir overkjørende, mens utfordringen din er å være tålmodig. Lurer du på hva du er allergisk mot? Sannsynligvis passivitet!
Ifølge Ofman opplever vi – og her innrømmer jeg gjerne at jeg kjenner meg igjen – væremåter hos andre som vi behersker dårlig, som vi får «allergi» av. Det skjer gjerne når andre havner i sin fallgruve. Og som lett får oss til å havne i vår egen.
Så hva kan vi lære av dette? Enkelt forklart handler modellen om å finne det du er god på og passe deg for å ikke overdrive denne egenskapen og å jobbe med utfordringene dine.
Er du usikker på hva kjernekvalitetene dine er, kan du tenke over hva folk har sagt til deg. For jeg vil jo tro at du også noen ganger har hørt: «Ikke vær såå …!». Ta tak i dette og nøst bakover, så vil du, hvis Ofman har rett, finne godsiden. Og hvis du er usikker på hva utfordringen din er, tenk over kjernekvalitetene til den du lever sammen med, eller en du setter stor pris på. Sannsynligvis er dennes gode side noe du ønsker deg litt av – din utfordring!
Hjelp hverandre opp
Kanskje kan dette være noe å tenke over neste gang du havner i en diskusjon med en medarbeider eller kunde. Jobb med utfordringene dine. Hvordan kan du unngå at den du møter – eller du selv – havner i fallgruven? Hvordan kan du selv komme deg opp igjen, eller hjelpe den andre? Forsøk å fokusere på andres kjernekvaliteter i stedet for å henge deg opp i fallgruvene deres, det negative, som vi altfor ofte gjør.
Er det noen du jobber tett med som det er utfordrende å jobbe med, kan det være lurt å snakke om hverandres egenskaper og fallgruver. Slik blir det lettere å kjenne igjen når det tipper over for motparten. Da unngår du forhåpentligvis allergiske reaksjoner – og kanskje klarer du å forbli den beste utgaven av deg selv!