En ny 2019-studie viser at færre bruker mobilt talesøk til å søke på Google enn før. Men det er fremdeles 20 prosent som gjør det. Her ligger det en gyllen mulighet for våkne markedsførere.
2018 var året da salget av personlige assistenter som Google Home og Alexa fra Amazon tok av, og stemmesøk ble mer i fokus hos forbrukerne. Mange fikk øynene opp for stemmesøk via personlige assistenter, hvor mobiltelefonen er en viktig enhet. Hvorfor burde man som markedsfører bry seg? Vel, trender viser at vi i løpet av få år kommer til å bruke mer tid på å kommunisere med digitale enheter enn med hverandre. Dette gir markedsførere et stort potensial til å kommunisere strategisk med potensielle og eksisterende kunder.
Jeg har tidligere skrevet om at det i 2018 var over 800 000 nordmenn som bruker stemmesøk hver uke, og at det er viktig å tilpasse din bedrifts digitale innhold slik at det er lesbart for smarthøyttalere, mobiltelefoner og andre personlige assistenter.
Stone Temple, (amerikansk digitalbyrå), har nylig utgitt en studie om hvordan, når og hvorfor folk bruker stemmesøk på mobil. De 1 719 personene som deltok i studien ble blant stilt spørsmålet: «Når jeg trenger å slå opp informasjon, er det mest sannsynlig å (vennligst ranger de tre beste valgene dine)»:
- Bruke talesøk
- Skrive inn spørsmålet i søkevinduet på telefonen min
- Skrive inn spørsmålet i søkemotorappene
- Åpne en mobilbrowser som Safari eller Google Chrome, og skrive inn spørsmålet
- Spørre en venn via tekst- eller meldingsapp
Resultatet ble følgende rangering:
- Åpne en mobilbrowser som Safari eller Google Chrome, og skrive inn spørsmålet
- Skrive inn spørsmålet i søkemotorappene
- Skrive inn spørsmålet i søkevinduet på telefonen min
- Bruke talesøk
- Spørre en venn via tekst- eller meldingsapp
Ifølge resultatene er det færre i år enn i fjor som bruker talesøk for å finne informasjon:
Kilde: Stone Temple
De fleste velger å bruke nettleseren på mobiltelefonen eller en søkemotorapplikasjon til å utføre et søk. Stemmesøk er på fjerdeplass bak søkevinduet på telefoner.
Svarene på det samme spørsmålet fra 2018 viste til sammenlikning at stemmesøk var på tredjeplass bak søkemotorapplikasjoner og foran søkevinduet på telefonen. Svarprosenten for stemmesøk viser også en nedgang fra 2017.
I 2018 valgte dessuten flere personer stemmesøk som deres førstevalg for å gjennomføre et søk, slik modellen nedenfor viser.
Kilde: Stone Temple
Stemmesøk trender altså nedover når det kommer til hvor sannsynlig det er at folk vil bruke det til å søke etter informasjon på nett.
Stone Temple stilte også spørsmålet: «Hvilke av disse handlingene har du kontrollert med talekommadoer?». Her svarte kun 20 prosent av de spurte at de har brukt stemmesøk til å søke etter informasjon på nett.
Kilde: Stone Temple
Besvarelsene viser at de fleste som bruker stemmesøk bruker det til kommandoer som å ringe noen, sende en melding, få veibeskrivelse, spille av musikk eller skru på påminnelser.
Hva kan resultatene antyde?
Bruken av talesøk for å søke opp informasjon har ifølge denne studien gått nedover. Dette kan tyde på at bruken har stabilisert seg, og at folk har funnet ut hvilken plass talesøk skal ha i deres mediebruk, etter å ha testet ut funksjonaliteten.
Når er det relevant for deg å bruke talesøk eller kommandoer? Jeg kjenner meg igjen i statistikken og bruker personlig primært talesøk når jeg holder på med noe annet samtidig. Enten når jeg skal ringe noen mens jeg kjører bil, ta tiden mens jeg lager mat eller skru på musikk samtidig som jeg spiser middag. Når er ute etter dypere informasjon bruker jeg primært søkemotorapper. Mine egne brukervaner ser ut til å samsvare godt med resultatene i grafen, som viser hvilke applikasjoner som blir oftest kontrollert via stemmen.
Det er flere som har erfart og som irriterer seg over at de digitale personlige assistentene fortsatt har ganske begrenset nytteverdi. Siri, som er iPhone sin digitale personlige assistent, har opp gjennom hatt noen «bugs», som at den skrur seg av hvis du sier «bindestrek» fem ganger på rad til den.
En annen ting er at assistentene ikke alltid greier å svare på eller gjøre det du ber dem om. Dette kan komme av to sider av samme sak, slik jeg kan se det. En ting er at de digitale assistentene ikke er gode nok på å lese innhold basert på kommandoene de får. Den andre siden av det er at innholdet de prøver å lese ikke er godt nok tilpasset for at de skal forstå det. Selv om bruken av stemmestyrte søk for å søke opp informasjon har gått ned, er det fortsatt 20 prosent av de spurte som bruker stemmesøk til nettopp dette. Hvis dette gjenspeiler seg hos det norske folk, vil det altså si en drøy million personer.
Har din bedrift råd til å være utilgjengelig for en million potensielle kunder?