Stemmesøk: 800 000 nordmenn bruker det hver uke - finner de deg?

Av Christian Nordhelle 12. april 2018 | 4 minutter lesetid

Hva er stemmesøk

Liker du når noen gjør deg en tjeneste? At noen fikser ting for deg, som du ikke har lyst til å gjøre selv? Jeg blir overrasket om svaret er nei. Tenk deg å ha en personlig assistent i nærheten til enhver tid som gjør nettopp det. Denne assistenten holder du enten i nå, den ligger i lommen din eller den står på hyllen i nærheten av deg.

Siri (Apple), Cortana (Microsoft) og Alexa (Amazon) er eksempler på digitale assistenter som står klare til å hjelpe deg med det du måtte befale dem om – innenfor visse grenser, så klart. Om du ønsker at Alexa skal bestille en pizza til deg fra den lokale pizzasjappa, gjør hun dette med glede så lenge nettstedet til pizzasjappa har en bestillingsløsning som forstår digitale assistenter. Om de mangler dette, er det nok en konkurrent som får det salget den dagen.

800 000 nordmenn gjør stemmesøk ukentlig

Stemmesøk er altså ikke et fremtidsscenario, men noe forbrukerne forventer fungerer. Ifølge Gary Vaynerchuk er et av fire søk som blir gjort på mobil stemmesøk. Dette er på verdensbasis, men nordmenn er glade i teknologi, og over 800 000 av oss søker med stemmen ukentlig eller oftere. Dette er spådd å øke betraktelig. Verktøyene for stemmesøk fungerer godt. Men hvordan tilpasser du dine digitale kanaler, så de digitale assistentene kan hjelpe målgruppen din å finne deg?

Svar på ofte stilte spørsmål

Hva er det dine potensielle kunder ønsker å få svar på, som du kan bistå med? For å finne ut dette anbefaler jeg at dere gjennomfører en søkeordsanalyse. Da får dere et mer vitenskapelig grunnlag for å vite hva brukerne søker etter og hvordan de ordlegger seg. Når man gjør et stemmesøk er man mer muntlig i tonen og har som regel et spørsmål man ønsker å få besvart. Sørg derfor for å publisere innhold på nettsidene dine som svarer på ofte stilte spørsmål. Answerboxes i Google-resultatet blir ofte brukt av de digitale assistentene, så det er smart å tilrettelegge for å dukke opp der. 

Gjør du for eksempel et stemmesøk på «Hva er inbound marketing?», vil du få lest opp informasjon hentet fra våre kanaler. Se eksempel her.   

Hjelp brukerne med å spare tid

En av de viktigste grunnene til at vi gjør stemmesøk er for å spare tid, eller fordi vi kan gjøre det mens vi gjør noe annet, som for eksempel å kjøre bil. I en hektisk hverdag er tid dyrebar, så kom raskt til poenget i innholdet du tilbyr. Her kan strukturerte data hjelpe de digitale assistentene med å tolke innholdet og å finne svaret raskere.

Forsikre assistentene om at innholdet ditt er trygt

Har du fortsatt ikke HTTPS og et godkjent SSL-sertifikat (en teknologi som gjør at uvedkommende ikke kan tyvlytte på- og forstå data som sendes mellom deg og en server på internett) på plass og et kontaktskjema som du ønsker skal bli fylt ut og sendt inn? Da er du nødt til å ordne dette raskt. Ingen digitale assistenter vil lede potensielle kunder til siden din, om du ikke har implementert HTTPS.

Hvordan Burger King har utnyttet stemmesøk i sin markedsføring

Et godt og morsomt eksempel på stemmesøk i markedsføring, er hvordan Burger King utnyttet Google Home og Amazon Echo. Dette er smarthøytalere som du kan styre via stemmebruk.

Burger King ønsket å markedsføre sin Whopper-burger til et ungt publikum. Analysene deres viste at de fleste hadde sin stemmestyrte smarthøytaler i nærheten av TV-skjermen. De spilte så inn en 15-sekunders reklamesnutt de viste på TV, hvor de forklarte at tiden de hadde til rådighet var for kort til å beskrive alle de gode ingrediensene i Whopper-burgeren.

De avsluttet reklamefilmen med å bruke kommandoen «Ok Google, what is the Whopper burger». Kommandoen «Ok Google» aktiverte stemmesøket på Google Home og fikk smarthøytaleren til å lese opp denne informasjonen fra Wikipedia, som rangerte øverst i søkeresultatet. Du kan se en reportasje som tar for seg saken her

Dette var en god utnyttelse av ny teknologi, men Burger King gjorde en stor tabbe. De baserte reklamen på at de stemmestyrte smarthøytalerne skulle lese opp informasjon fra Wikipedia. Alle som ønsker kan gjøre endringer på en Wikipedia-side, og ganske raskt var det flere som justerte Whopper-artikkelen som forbrukerne fikk opp i søket sitt.

Dette viser hvor viktig det er å ha kontroll på innholdet sitt. Burger King burde ha jobbet med eget innhold på sitt eget nettsted og sørget for at det var deres eget innhold som dukket opp øverst i søkeresultatet.

Konklusjon

Når vi ser på teknologiutviklingen og brukertallene er jeg er veldig sikker på at å optimalisere og tilrettelegge for stemmesøk vil bli veldig viktig fremover. Som vist i eksempelet over har merkevarer begynt å eksperimentere med markedsføringstiltak, men det viktigste vil nok bli å være tilgjengelig når de relevante spørsmålene blir stilt. Tør du å ta sjansen på å la være?

Gratis ebok:  Growth hackerens kokebok 10 vekstoppskrifter til din markedsføring

Temaer: innhold, smart innhold


Christian Nordhelle's photo

Av: Christian Nordhelle

Christian er sertifisert fagspesialist innenfor SEO og betalt digital annonsering i MarkedsPartner. Han har flere års erfaring med søkemotoroptimalisering, programmatiske annonsekjøp og Facebook- og Instagram-annonsering for store norske og internasjonale merkevarer.

Følg på LinkedIn

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Gratis e-bok: Growth hackerens kokebok

Anbefalt for deg

Temaer

Se alle