Hva gjør du med sosiale medier i sommerferien?

Hva_gjr_du_med_sosiale_medier_i_sommerferien.jpg

 

Det nærmer seg sommerferie – tiden da store deler av all arbeidsinnsats i Norge legges brakk. Men selv om du og dine kollegaer kobler fra en liten periode, gjør ikke Facebook eller LinkedIn det. Der er det fortsatt døgnåpent – og du kan være sikker på at kundene dine stikker innom. Hva gjør du da med alle sosiale kanaler du er tilgjengelig på? Hvordan skal du opprettholde din sosiale medier-strategi?

Det er spesielt to faktorer du bør ta en vurdering og beslutning på for ukene som kommer:

  1. Hva gjør jeg med oppdateringer?
  2. Hvordan håndterer jeg innkommende henvendelser og tilbakemeldinger?

Med godt forarbeid (og med et godt verktøy), trenger du i utgangspunktet kun å bekymre deg for gjennomføringen av punkt nr. 2. Og det er for øvrig et svært viktig punkt du aldri bør nedprioritere. Dette kommer jeg tilbake til.

Om du ikke allerede har laget deg en plan for hva som skal skje i ulike kanaler (les: publiseres og deles) gjennom året, så er tiden moden for det nå. Med en god publiseringskalender for kanalene dine - hvor du på forhånd har bygd opp en solid bank med interessant innhold – vil du alltid ha noe å dele på bakhånd.

Banken bør bygges opp med minimum delingstekst og bilde, men gjerne også en landingsside for innholdet du deler. I tillegg kommer alle dagsaktuelle hendelser som dukker opp underveis i et kalenderår.

En slik kalender vil gjøre arbeidet ditt mye enklere spesielt i ukene som kommer – men også gjennom året generelt.

Har du i tillegg et system for å planlegge og forhåndspublisere innhold til dine til sosiale kanaler, har du nesten så godt som dekket opp punkt 1.

Du har ikke et slik system, sier du? Ok, da kommer det noen hete tips fra meg til deg her. Se på det som en liten sommergave;

  • Hootsuite – muligens det største verktøyet for håndtering av SoMe-aktiviteter. Tilbyr blant annet statistikk, overvåking, innsikts- og kampanjeverktøy, for å nevne noe. Alt fra ett dashboard. Kanskje i største laget for enkelte.

  • Buffer – en enklere løsning enn Hootsuite, men som gir deg ytterligere kontroll over forhåndspubliseringen. Den hjelper deg til og med å finne de rette tidene for når du skal publisere.

  • Sociota – nok en fin løsning for administrering, overvåking og analyse.

  • HubSpot – i tillegg til å planlegge meldinger til alle sosiale kanaler, får du overvåking av strømmer der ditt selskap nevnes, statistikk – og ikke minst får du koblet det hele mot leadsgenerering og -automatisering, et publiseringssystem for bloggen din og mye mer!

Har du andre tips? Del det med oss i kommentarfeltet under, da vel!

Systemer er på plass, men hva skal jeg publisere?

Sommer eller ei, det er fortsatt behov for å holde kontaktene dine (digitalt) varme. Det er ikke alltid nødvendigvis krav til like hyppig frekvens på oppdateringene – ei heller må oppdateringene være av den dypeste sorten. Men del noe! Vis at du er der og hold engasjementet oppe. Sommeren er tid for sol, varme, glede og munterhet. Del et koselig og morsomt sommerbilde. Noe litt kleint som mange kan kjenne seg igjen i, minner fra tidligere hendelser – og spe på med en hyggelig delingstekst.

Kanskje kan du dra i gang en føljetong av små hint som må settes sammen og løses som en sommernøtt, hvor konkurransens faktiske spørsmål avsløres når de rette personene er tilbake på jobb?

Er det spesielle arrangementer som kan være aktuelle for målgruppen din som kan promoteres? Sommertilbud eller –aktiviteter? Ta utgangspunkt i markedsplanen din og bygg oppdateringer for dette inn i sommerplanen for markedsføring i sosiale medier (SoMe).

Og hva gjør jeg med innkommende henvendelser?

Ok, så du har allerede valgt å benytte sosiale kanaler til markedsføring, og da antar jeg at du allerede også har laget et sett med regler for håndtering av tilbakemeldinger, kommentarer og henvendelser i bedriften din. Hvem har ansvaret for å overvåke og svare på henvendelser (kommentarer, spørsmål, klager) hos deg?

Husk at rask responstid, konstruktive tilbakemeldinger, engasjement i andres kommentarer og serviceinnstilt tone på negative henvendelser er med på å bygge merkevaren din!

Denne planen kan få seg en ufortjent trøkk i en sommerferietid. De som normalt er ditt ansikt utad på Facebook, sitter nå plutselig med svetteperler i panna på en strand i Hellas. Og selv om roaming nå er inkludert i de fleste mobilabonnement, kan du ikke forvente at Merete svarer midt under moussakaen.

Med mindre du er en leverandør av tjenester forbrukerne er avhengige av 24/7 (typisk TV, internett, strøm) og aktivt har promotert Facebook som en supportkanal, er det sjeldent forventninger om hyperhurtig respons i dine sosiale kanaler utenfor normal åpningstid. Midt i fellesferien synker nok denne forventningen ytterligere. Men bruk ikke det som en hvilepute - heller som en mulighet til å demonstrere god service.

Men hvem er redaktøren når jeg er på ferie?

Dersom du allerede har en vaktordning på redaktøransvaret for dine kanaler, ser du selvsagt på om denne kan flettes inn i bedriftens ferieavvikling. Så kan jeg nesten garantere at du samtidig har en ubenyttet gjeng med andre dyktige, flittige og skrivenemme kollegaer du kan benytte. Er du heldig, kan du faktisk avdekke skjulte talenter hos flere av dem nå i sommer, dersom de får lov til å styre dine sosiale kanaler en periode. Litt frihet under ansvar.

Sommervikarer eller traineer er også potensielle ferieredaktører. De er digital natives og født inn i en verden av internett, sosiale medier og publisering. Gjør deg på forhånd en formening om svarformuleringer på ulike tilbakemeldinger og ha alltid én ressursperson på bakhånd dersom spørsmålene eller kommentarene som kommer krever det. Kanskje kan du få en ny vinkling på din publiseringsstrategi?

Vil du ha det gøy og eksperimentere litt, kan du starte en SoMe-takeover! En trend som har vokst ytterligere i Norge det siste året; lån bort hele kontoen til én person en ukes tid. Ofte benyttes en kjendis til dette formålet, men det kan også fungere med interne ressurser. Ansatte som dine kunder kjenner til, men som de samtidig kan underholdes av å komme litt under huden på. Vær samtidig bevisst på at enkelte forhåndsregler må være på plass i en slik sammenheng.

Hett tips: Bygg leads i sommer – det kan gi en varm høst!

I tillegg til å holde aktiviteten oppe og være tilgjengelig i sommer, kan du også benytte denne anledningen til å bygge opp en solid base med leads som kan tas tak i når driften er i full gang igjen. Kjøp deg annonseplass på Facebook, segmentert mot din målgruppe. Fang leads gjennom eksklusive innholdstilbud, identifiser og kvalifiser dem så gjennom et marketing automation-system som f.eks. HubSpot.

Og du, annonsering i digitale medier tilbys ofte til en hyggelig sommerpris for tiden. Lavere besøkstall og mindre salg kan være et godt forhandlingskort mot annonseavdelingene. Mer om såkalt native annonsering som tilskudd til markedsføring i sosiale medier kan du lese om her

Ingenting gleder salgssjefen din mer enn å ha en lang liste med potensielle salg klar på pulten når han kommer tilbake fra vinsmaking i Italia.

Oppsummert: Sørg for å ha en plan for hva som skal publiseres, gjør klart så mye som mulig på forhånd, vit at du har noen til å ta imot henvendelser til stede – og til slutt, spre digital glede og sommervarme! Det er ikke sikkert moder jord gir oss den varmen vi ønsker oss.

Lykke til med markedsføringen din i sosiale medier i sommer – jeg følger med! ;) 

Gratis guide:  Hvordan lage en perfekt bedriftsside på LinkedIn

Temaer:

sosiale medier
Ole Martin Kristiansen's photo

Av: Ole Martin Kristiansen

Ole Martin har en bachelorgrad i mediemanagement fra Høgskolen i Gjøvik og har siden 2008 jobbet med både analoge og digitale medier. Han jobbet tidligere som prosjektleder i Markedspartner, og arbeider i dag som Marketing Manager i Borregaard Exilva.