Søkemotoroptimalisering: Dette må du vite om SEO i 2017

 

Det kan være en utfordring å vite hvordan Googles stadige regel- og algoritmeendringer påvirker deg og din bedrift. Her tar jeg for meg oppdateringen kalt Google Penguin 4.0, og forklarer hva den betyr for dine posisjoner i søkemotorene.

I følge Googles offisielle blogg, vurderer Googles algoritmer mer enn 200 ulike kriterier ved hver nettside, for å finne ut hva som matcher best med hva du søker etter. Dette inkluderer blant annet spesifikke ord som er brukt på din nettside, hvor ferskt innholdet er, hvor søkeren befinner seg, samt noe som kalles for PageRank. Google Penguin, som ble rullet ut i 2012, er en av de større algoritmeendringene som Google har foretatt.

Hva er Google Penguin?

Google Penguin er en algoritmeendring som vurderer kvaliteten på linkene til nettsider. Hensikten er å sikre at nettsteder som bryter med Googles retningslinjer får sin straff i form av  redusert synlighet i søkeresultatene. De som bedriver såkalt black hat SEO, vil ofte opprette store mengder eksterne linker inn til sitt eget nettsted, for å gi inntrykk av at nettstedet er populært. Slike forsøk på å manipulere seg til topps i søkeresultatene har Google sett seg lei på.

Google vil nå straffe deg dersom du forsøker å lure eller manipulere deg til en høyere rangering i søkeresultatene ved hjelp av lenker fra lavkvalitets nettsteder. Nettsteder som ble berørt av Google Penguin fikk redusert tillit av søkemotoren, men ble ikke straffet før ved neste oppdatering, noe som kunne ta svært lang tid.

Dette er Google Penguin 4.0-oppdateringen

Google Penguin 4.0 ble rullet ut den 23.september 2016.

Kort fortalt innebærer dette to ting:
1.    Algoritmen opererer nå i sanntid
2.    Den er nå mer granulær (se forklaring under)

Sikre kontroll på lenker inn til ditt nettsted

Det at algoritmen nå opererer i sanntid, betyr raskere synlighet av endringer, fordi den er en del av indekseringen som foregår til en hver tid. Dette betyr at hvis du først er blitt straffet av Penguin, kan du umiddelbart rette opp lenkene dine og, som resultat, få økt synlighet på Google.

Hva betyr det at Google Penguin nå er mer granulær?

Før denne oppdateringen ble du straffet av søkemotoren ved at de devaluerte tilliten og reduserte synligheten for hele ditt nettstedsdomene i søkeresultatene. Det at Google Penguin nå er mer granulær, betyr at algoritmen nå går direkte på enkeltsider, noe som betyr at du må ha stålkontroll på lenkene til hver enkelt side på ditt nettsted.

Er mange linker inn til firmasidene bra?

Antall linker inn til nettstedet ditt er fremdeles av betydning. Kvaliteten på linkene er derimot viktigere enn noen gang. Forsøk derfor å ha en viss kontroll på hvem du mottar linker fra. Linker fra anerkjente nettsteder innen din bransje er bra. Linker fra lavkvalitets nettsteder med mye spam eller lånt innhold, trekker deg ned hos Google.

Variasjon av høykvalitetslinker gir deg bedre synlighet

Et annet poeng er betydningen av variasjon i innkommende linker til nettstedet. I en tidligere bloggpost har jeg skrevet om sosiale medier som en mulig rangeringsfaktor som Google bruker. Algoritmen som styrer hvilke nettsider som skal vises ved søk på Google, holdes hemmelig for å unngå manipulering av søkeresultatene. Mye tyder likevel på at linker fra sosiale medier som for eksempel Facebook eller Twitter, kan hjelpe Google med å vurdere hvor ferskt ditt innhold er.

Hvis det utelukkende fokuseres på lenker fra sosiale medier, vil dette gi en skjev og unaturlig fordeling som Google legger merke til. Forsøk å ha en god miks av inngående linker, på samme måte som du bør ha en god marketing mix ellers. Dette vil bli belønnet av Google.

I en artikkel fra SearchEngineLand spekuleres det i om Google Penguin benytter maskinlæring, altså Googles BrainRank, ettersom Penguin nå er en del av Googles kjernealgoritme. I mitt forrige innlegg gikk jeg igjennom fem SEO-trender som enhver markedssjef bør vite om.

Hva vil dette bety for de som jobber med SEO?

Google ønsker relevans, optimale brukeropplevelser, verdifulle og aktuelle søketreff med kvalitetslinker. Fokuser på å bygge opp kvalitetsinnhold som folk frivillig ønsker å linke til. Unngå alt som har med spam å gjøre. Tenk kvalitet fremfor kvantitet når det gjelder linker inn. Da har du ingenting å bekymre deg for når det gjelder Google Penguin.

 

Gratis guide:  17 SEO-myter du bør legge fra deg i 2017

Cecilie Henriksen's photo

Av: Cecilie Henriksen

Cecilie jobbet tidligere som digitalmarkedsfører i MarkedsPartner og er nå ansatt som markedsfører i Dikom. Hun har en bachelor i markedsføring og merkevareledelse fra Høyskolen Kristiania.