De fleste som hører ordet «AI» tenker på «ChatGPT» med en gang. Selv om generativ AI er mye mer enn ChatGPT (eller AI-assistenter generelt), så er det kanskje nettopp dette som er mest tilgjengelig for de fleste av oss.
Selv synes jeg i begynnelsen at ChatGPT kunne brukes til så mye at det nesten blir vanskelig å vite hva, men jeg har med tiden blitt ganske vant til å ha det tilgjengelig som et verktøy i arbeidshverdagen min. Derfor har jeg i dag lyst til å gå gjennom de oppgavene jeg oftest bruker generative AI-assistenter til å gjennomføre. Men som jeg har sagt før: Husk å ikke fokusere på hvordan AI kan gjøre hele jobben for deg, men hvordan AI kan bidra til at du kan jobbe mer effektivt og produktivt!
LES OGSÅ: 5 måter du kan bruke AI på i din markedsføring akkurat nå
Lag personlige GPT-er
Å lage sine egne personlige AI-assistenter kan ta litt tid, men den tiden sparer du fort inn igjen senere ved at du har en hjelper ved din side som alltid er klar til å svare på spørsmålene dine! Noen eksempler på GPT-er vi har laget for oss selv eller for kundene våre:
- Innholdsstrategi
- Annonsetekster
- Betalt søk
- Sosiale medier
- Tekstsjekker
LES OGSÅ: GPT-er: Personlige AI-assistenter alle kan lage
Innhold og innholdsstrategi
ChatGPT kan generere fulle blogginnlegg, tekster til nettsiden din og til sosiale medier. Men dette ville jeg vært litt forsiktig med å gjøre. Lange tekster skrevet av en AI-assistent kan få et litt mekanisk, merkelig språk. Derfor vil jeg anbefale å bruke en AI-assistent til å lage disposisjoner og å finne poenger du kan ta med i tekstene dine, fremfor å få den til å skrive en hel tekst for deg.
Enda mer nyttig er det å bruke ChatGPT til å planlegge innhold. For eksempel kan du mate GPT med din innholdsstrategi og nøkkelinformasjon om temaer du vil skrive om, og spørre GPT om å få 50 forslag til bloggtitler. Da finner du nok mange som kan brukes og du får i tillegg mange ideer til egne titler. Dermed har du et godt grunnlag for årets redaktørkalender.
Når bloggpostene er skrevet ferdig, er ChatGPT også veldig god til å korrekturlese og foreslå forenklinger i språket. Bruk den som en rådgiver!
Sist, men ikke minst, er det også mye verdi å hente ved å få hjelp til å skrive tekster til sosiale medier, både organisk og betalt. Igjen ville jeg fokusert på å få ideer. Send ChatGPT et helt blogginnlegg, og spør om å få fem SoMe-tekster og fem forslag til tittel og annonsetekst i retur. Disse kan du justere ordlyd og budskap på til du er fornøyd. Og mens du først spør etter annonsetekster, kan det være lurt å be om subject og preview tekst til e-posten din. Igjen; spør om fem forslag, og hent litt fra hver av dem til du er fornøyd!
Dokumentbehandling
Tiden for å bruke timer på å oversette eller oppsummere lange dokumenter eller presentasjoner er forbi. Nå kan du fint sende filen til ChatGPT, og spørre om å få teksten i retur på et annet språk eller en kort oppsummering.
Men det er ikke bare selve teksten du kan få hjelp til her. ChatGPT kan også hjelpe deg med formateringen. Trenger du å endre dokumenttype fra word til PDF eller motsatt, er det bare noen klikk unna. En annen problemstilling du kanskje kjenner deg igjen i er å motta et blogginnlegg i Word fra en i bedriften din, som du manuelt må fjerne all formatering fra før du får lagt det opp i Hubspot. Dette kan du nå også gjøre raskt i ChatGPT.
Du kan også få hjelp til å omformatere Excel-ark. Jeg har selv ikke tall på hvor mange ganger jeg har mottatt et Excel-ark jeg gjerne skulle hatt omformatert eller hvor dataen ligger i feil kolonne. Ettersom man skal være litt oppmerksom når du bruker, foretrekker jeg da å forklare problemstillingen slik at jeg får en Excel-formel i retur fra ChatGPT.
Les også: Slik blir du en Excel-konge med GPT 4.0
Rapportering
Det er lett å kjøre seg inn i et spor på hva du ser etter av resultater i rapportene dine og hvilke tiltak du vil jobbe videre med. Men du kan også bruke ChatGPT til dette! Det viktige er at du passer på å ikke dele sensitiv informasjon. Dette omgår du om du mater ChatGPT med skjermbilder av data i form av grafer (slik at de er anonymisert). Spør så om analyse av resultatene og innspill til tiltak man bør jobbe med. Det er ikke alltid dette funker like godt, men det er alltid god inspirasjon til starten av en analyse eller tiltak du kan utforske videre.
Spør ChatGPT!
ChatGPT bør være din venn gjennom dagen! Ser du et resultat som plutselig har droppet veldig i en rapport, kan du for eksempel spørre hvorfor dette har skjedd. Jo mer informasjon du gir om kampanjen, jo bedre svar får du. Eller kanskje lurer du på et oppsett i TagManager, hva en feilmelding i Google Search Console betyr eller hvordan du skal sette opp en konkret workflow i HubSpot? Spør ChatGPT! Svarene man får herfra er ikke alltid helt korrekt fremgangsmåte, men du kommer deg et stykke på vei. Hvis du i tillegg spør om kilden ChatGPT har brukt, så kan du gå inn på den for å lete videre på fremgangsmåten du er ute etter.
Jeg håper dette har vært til inspirasjon slik at du har funnet en eller to nye ting du kan bruke en AI-assistent til!