SEO-råd for mer Google-trafikk i høst

SEO-råd for mer Google-trafikk i høst

 

Er du ute etter trafikk fra søkegiganten Google er det ingenting som kommer gratis lenger. Nå handler alt om verdi for brukeren. Invester litt ekstra tid for å sikre en god SEO-strategi i høst, så vil du kunne høste fruktene av arbeidet når våren kommer. Her er mine tips for hva du bør prioritere innen SEO nå. 

Frisk opp og forbedre eldre innhold med mange sidevisninger

Prioriter optimalisering av innhold som målgruppen allerede har vist stor interesse for, men som har klare forbedringsområder.

Du finner disse sidene ved å gå til Google Analytics: Adferd > Nettstedinnhold > Landingssider.

Velg en periode over minst én måned og identifiser hvilke av sidene på nettstedet ditt som har høyest volum.

Last ned gratis e-bok: Hvordan lykkes med content marketing

En standard bloggartikkel kan forbedres ved å gi målgruppen flere ulike måter å konsumere det på:

  • Flere, relevante bilder
  • Mer tekst, så lenge det tilfører nytteverdi for leseren
  • Video

Tips: En måte å engasjere brukerne dine mer kan være å publisere gode videoer på sidene dine. Video blir stadig mer populært som kommunikasjonsmedium. Ikke alle brukere har tid eller lyst til å lese en artikkel på 800 ord, men en del av disse ser heller en tre minutter lang video om temaet. Er den engasjerende nok, vil den også kunne friste til deling i sosiale medier og dermed oppnå større viral spredning enn hva en bloggartikkel ville oppnådd. 

Dette vil gi følgende synergieffekter, som igjen gir positiv SEO-effekt:

  • Mer fornøyde brukere som bruker mer tid på innholdet
  • Flere brukere vil spre innholdet i sosiale medier
  • Flere nettsteder vil ønske å linke til innholdet

Jo mer tid brukerne i snitt benytter på dine sider, jo sterkere indikasjon får Google om at de liker det du serverer dem. Motsatt: En høy andel av brukere som lukker nettsiden din uten å klikke seg videre, kan være et tegn på irrelevant innhold (med mindre de fikk løst problemet sitt der og da). Google belønner kvalitetsinnhold som gir fornøyde brukere med høyere rangeringer i søkemotoren.

Gjør innholdet lettere å konsumere

Kvalitetsinnhold skaper fornøyde brukere som bruker god tid på nettstedet ditt og gjør at de kommer tilbake igjen for mer senere. Begge deler er positive signaler som Google verdsetter og belønner.

Slik gjør du innholdet ditt lettere å konsumere for brukeren:

  • Sikre at innholdet er godt skrevet, uten grammatiske feil
  • Bruk kulepunkter og whitespace
  • Bruk beskrivende og engasjerende hovedtitler og undertitler som gir leseren et raskt overblikk
  • Inkluder nyttige linker til relevant innhold

Produser og publiser gratis innhold av høy verdi

Dersom du kommer opp med en ide for nyttige verktøy og hjelpemidler som kan hjelpe målgruppen, vil du kunne skille deg fra konkurrentene og tiltrekke gratis organisk trafikk. Eksempler på slike verktøy er lånekalkulatorer, rentekalkulatorer, tester og prissammenligninger. Google liker ikke kopiering, men verdsetter heller unikhet. En del slike verktøy krever at utviklere involveres med skreddersøm, men det rette innholdstilbudet vil gi positiv avkastning på investeringen over tid.

Skap noe som er litt bedre enn hva som allerede finnes der ute. Resultatet blir et økende antall linker fra uavhengige nettsteder som ønsker å vise sine brukere verdifullt og gratis innhold som du har publisert. Et stort antall linker inn til dine sider fra uavhengige nettsteder er en av de viktigste faktorene for gode SEO-rangeringer.Last ned gratis e-bok Hvordan lykkes med content marketing

Temaer:

SEO Google
Elin Schjelderup's photo

Av: Elin Schjelderup

Elin Schjelderup har lang erfaring med både strategisk, praktisk og rådgivende arbeid innen digital markedsføring- og forreningsvirksomhet. Hennes dybdespesialisering er innen synlighet på Google (SEO/SEM) og målgruppers søkeadferd på Google gjennom ulike stadier av kundereisen. Elin jobbet tidligere som Leder Search Marketing i Markedspartner og er i dag Fagsjef Search Marketing hos Gjensidige Forsikring ASA.