Du har søkt i Google og tror du har funnet det du er på jakt etter. Du klikker på et av søkeresultatene og inn på en nettside. Men så stopper du. Du har sikkert opplevd det: Det du søkte på, og det du kommer inn til – stemmer ikke overens. Teksten sier noe annet og gir deg verken svar eller hjelp til det du leter etter. Du stikker til neste.
Skaper nettstedet ditt de resultatene du ønsker?
Om du har fulgt en prosjektmetode for web, har du en målsetting med nettsidene til bedriften din. Det kan være at den skal generere nye kontakter, selge et produkt eller en tjeneste eller bistå eksisterende kunder med informasjon. Du har definert en eller flere målgrupper, kartlagt personas og deres kjøpsreiser, og bygget navigasjon og innhold etter deres behov for å oppnå målene.
Men så gir ikke nettsidene ønskede resultater. Det kan eksempelvis være fordi de besøkende ikke finner det de leter etter, at navigasjonen er for komplisert, at sidene mangler innhold, eller at innholdet som finnes der ikke retter seg mot målgruppene og der de er i sin kjøpsreise. Det blir for mye friksjon, slik at de besøkende «ikke kommer i mål». Hva kan du gjøre med det?
Karlegging av innholdet – steg for steg
Hvis hypotesen er at det mangler innhold til enkelte personas, kan en kartlegging av innholdet på nettstedet ditt avdekke det og finne hindrene for kundens digitale kjøpsreise. Hvor faller kunden av i reisen – hvilke friksjoner opplever de som gjør at de ikke ender opp med å kjøpe eller ta kontakt?
-
Hva er status quo? Innhent tall fra nettstedet som gir et bilde av dagens situasjon:
- Antall besøk de siste 12 måneder sammenlignet med samme periode året før.
- Sidevisninger og lesetid på de mest populære sidene.
- Antall konverteringer siste 12 måneder sammenlignet med samme periode året før.
-
Analyser besøkene og bevegelsene til brukerne:
- Installer et verktøy som Hotjar på nettstedet, så du kan observere hvordan brukerne beveger seg på nettstedet over tid.
- Legg inn spørreundersøkelser som gir svar på hva de besøkende ikke fant på nettsidene, eller hvorfor de velger å forlate nettstedet uten å ha oppfylt målet.
-
Analyser innholdet på dagens nettsted opp mot personas:
- Hva har du, hva skal bort, og hva mangler du?
- Hvem er de viktigste målgruppene på nettstedet ditt?
- Definer kjøpsreisene deres.
- Fordel deretter innholdet du har på nettstedet til stegene i kjøpsreisen. Da ser du hvor i trakten du har mest innhold og hvor det er mangler.
- Deretter kan du fordele artiklene på persona. Se på henvendelsesformen i artiklene og plasser dem mot personas.
Har du innhold som ikke passer til noen av målgruppene/personas? Og det innholdet du får plassert – hvor passer det inn i kjøpsreisen? Hvordan fordeler innholdet seg på personas? Er noen personas overrepresentert, mens innhold til viktige personas har vesentlige mangler? Hvis du legger til kjøpsprosessen som en ekstra dimensjon, hvordan fordeler innholdet seg da? Mange er flinke til å lage interessant «topp av trakt»-innhold, men mangler kanskje innhold for de kjøpeklare, det vi kaller «bunn av trakt». Vi henviser her til salgstrakten (les mer om den her).
-
Sjekk SEO og søkefraser:
- Hvor synlig er du i Google på de viktigste områdene på nettstedet?
- Finner målgruppene deg, og hvilke søkefraser bruker de?
- Har du innhold på nettsidene som møter deres søkefraser?
-
Brukertester
- Test gjerne med reelle brukere som passer til de personas du har definert for websidene.
- Gi dem oppgaver og observer hvordan de navigerer på nettsidene.
- Det gir deg verdifull innsikt i den faktiske opplevelsen av nettstedet ditt.
Med disse fem tipsene kan du begynne å optimalisere nettsidene dine og la kunden nyte reisen gjennom kunnskapsrikt og godt innhold.