Merkevarebevissthet & relasjonsbygging: Spill på følelser for å lykkes

shutterstock_1166366326

 

Blir du stressa av at blogginnleggene dine blir lite lest, selv om de er godt skrevet? Blir du litt gretten over at konkurrentens video går viralt, mens din egen endte som en digital parentes? Blir du motløs av å tenke på det skredet av innhold du må trenge gjennom for å nå dine potensielle kunder? Er du engstelig for at markedsføringen din ikke gir effekt? Føler du deg mer engasjert hvis jeg sier jeg kan fikse det for deg? 

Få oppmerksomhet ved å bruke følelser

Følger du med ennå? Så bra! Jeg har dessverre ikke noen quick-fix, men jeg vet at din oppmerksomhet på langt nær er noen selvfølge. Den innsikten utnytter jeg til min fordel.

Last ned gratis e-bok: Hvordan lykkes med content marketing

Forskning viser nemlig at jeg kun har et par sekunder på å gi et godt førsteinntrykk som engasjerer deg nok til å lese videre. Og ifølge en undersøkelse fra Microsoft er oppmerksomhetsspennet til et gjennomsnittlig menneske i dag kortere enn en gullfisk, det vil si rundt 8 sekunder.

Hvis du følger med ennå skyldes det enten at du er over gjennomsnittet, eller at det var noe i teksten som fanget oppmerksomheten din. Min intensjon har vært å dra deg inn, setning for setning, ved å prøve å ta hensyn til hva du føler. Som innholdsprodusent selv, vet jeg hvor motløs jeg kan bli av å blogge for døve ører, og hvor inspirert jeg kan bli hvis jeg ramler over en tekst som treffer meg.

I lang tid har markedsføring hatt en datadrevet innfallsvinkel til innhold. Vi markedsførere har jobbet dag og natt med å optimalisere innholdet vårt for søk og deling, og så desperat håpet på litt fortjent oppmerksomhet som belønning for strevet. Pay-off har ofte vært skuffende. Nå sier ikke jeg at du skal kaste all SEOen din over bord, men kanskje det også kan være hensiktsmessig hvis vi også optimaliserer for lesernes emosjonelle behov?

Klokka tikker! Jeg må fortsette å mate følelsene dine så du har lyst til å lese videre.

Emosjonell markedsføring gjør at avgjørelsene kommer fra hjertet

Hvis jeg fortsatt har oppmerksomheten din kan jeg påvirke deg i to retninger.

  1. Hvis målet er økt merkevarebevissthet og relasjonsbygging, er jeg ute etter å engasjere deg følelsesmessig slik at du får lyst til å dele, for enkelhetsskyld si dette innlegget.
  2. Hvis målet mitt er å få deg nærmere et kjøp, kan jeg bruke psykologi og nevrovitenskap for å stimulere følelser hos deg som vil føre til handling, enten ved å løse et problem for deg (skrive artikler som fanger oppmerksomheten til kundene dine) eller fjerne et ubehag hos deg (engstelse over at markedsføringen din ikke har effekt).

Studier viser nemlig at folk stoler mer på følelser enn fakta når de tar beslutninger. Det å jakte etter en følelsesmessig respons på markedsføringen min, kan derfor være et kraftfullt verktøy for å  påvirke din kjøpsintensjon.

Av 1400 vellykkede reklamekampanjer presterte de med rent emosjonelt innhold omtrent dobbelt så bra (31% mot 16%) enn de med bare rasjonelt innhold. For markedsføring som påvirker følelsene våre, får oss nemlig til å handle. Dine kunders handlingsvilje kan være verdifullt for deg, også utover det å få fler salg.

Se bare på dette:

  • Glede og håp får oss til å dele, og deling fører til økt kjennskap til merkevaren din. Studier viser for eksempel at gode nyheter og positivt innhold er det som sprer seg raskest i sosiale medier.
  • Tristhet får oss til å sympatisere og søke sammen, noe som igjen øker givergleden vår. Det er derfor det funker for veldedige organisasjoner å spille på gripende bilder og sentimental musikk før de ber om penger.
  • Overraskelse og frykt får oss til å oppsøke trygghet, noe som igjen øker lojalitet til en merkevare. I motsatt fall kan trøst, det vil si noe som fjerner den ubehagelige engstelsen, påvirke deg til å velge en annen merkevare.
  • Sinne og pasjon gjør oss sta, og stahet fører til viralt innhold og lojale tilhengere. Jo mer opprørte vi er, jo mer lyst har vi til å spre et budskap eller kommentere på det.

Ifølge Harvard Business Review gir emosjonelle forbindelser en så stor mulighet til å skape ny verdi, at de anbefaler alle selskaper gjøre dette til en del av sin strategi. Henger du med litt til, kan du få vite hvordan.

Emosjonell markedsføring i praksis

Selv om emosjonell markedsføring er en strategi, må det føles autentisk og ekte for å virke. Du må både forstå ditt publikum og din egen merkevares identitet for å velge riktig tilnærming.

Gjør derfor nødvendige undersøkelser og jobb med personaene dine. Som med all annen markedsføringsaktivitet, vil du fremkalle en følelse som resonnerer med dine kunders problemer, frykt, ønsker eller drømmer. Under følger fem ulike strategier du kan bruke for å oppnå dette:

1. Vær en inspirasjonskilde

Finn ut hva som inspirerer og motiverer målgruppen din. Folk tenker og handler ofte annerledes når de er motiverte. Treffer du riktig med denne skal merkevaren fremkalle følelser som stolthet hos målgruppen.

Både den rette historien og en talsperson som legemliggjør merket, kan få den inspirerende tilnærmingen til å fungere. Tenk Serena Williams som vinner Wimbledon i Nike fra topp til tå, eller skomerket TOMS hvis forretningsmodell er bygget opp rundt et godt formål, gjør en god jobb her.

En bedrift med et definert og sterkt formål forteller dessuten ofte en ærlig og engasjerende historie. Gjennom å opptre ærlig og troverdig får de tillit og lojalitet.

Nike Inc, Serena Williams                                                                                                                                                                            Kilde: Nike, Inc

2. Skap en bevegelse eller et fellesskap

Bruk emosjonell markedsføring til å skape en bevegelse rundt merkevaren din. Psykologiske triggere som tilhørighet, aksept og spenning kan skape en lojalitet til merkevaren din.

Skomerket TOMS er igjen et eksempel til etterfølgelse her. De bygger fellesskapet sitt både ved å promotere aktiviteter som «En dag uten sko» og oppmuntrer kunder til å bruke hashtags når de deler bilder.  

FB2                                                                                                                        Kilde: TOMS Marketing Strategies

3. Hjelp dine kunder å drømme

Drømmer kan fremkalle følelser som glede, håp og begeistring. Kampanjer som treffer din målgruppes drømmer, vidløftige mål eller ønsker kan gi stor effekt. Forstå hvordan dine produkter kan hjelpe målgruppen din til å oppnå det de lengter etter, og kommuniser dette i markedsføringen. Red Bull har brukt denne strategien med hell.



4. Vær snill

Dette er en strategi som ved å appellere til kundenes innerste og mest personlige følelser, kan forandre de mest ansiktsløse og sjelløse selskapene til en merkevare publikum kan bry seg om. Den mest effektive måten å menneskeliggjøre et selskap på er å demonstrere at merkevaren gjør noens liv bedre, lettere eller gir dem glede.
Se for eksempel denne reklamen for flytoget.


5. Spre glede

Ikke glem at humor er et gammel og effektivt virkemiddel. Humor både fanger og holder på oppmerksomheten, skaper glede og er en sterk relasjonsbygger. I tillegg blir morsomt innhold både husket og delt. Old Spice «The man you could smell like» er et godt eksempel på humor som virker.

 

Husk at forbrukere ser etter merkevarer som gir dem unike og minneverdige opplevelser. Fra kundens synspunkt er du som merkevare en relasjonsbygger. Hvis du skaper de rette følelsene rundt din merkevare, kan effekten være et varig kundeforhold bygget på tillit, tilfredshet og lojalitet. 

Last ned gratis e-bok Hvordan lykkes med content marketing

 

Anne Kristine Hirsch's photo

Av: Anne Kristine Hirsch

Anne jobbet tidligere som innholdsprodusent i Markedspartner. Hun er en rutinert historieforteller som utvikler og produserer engasjerende innhold til de fleste digitale flater. Tidligere har Anne jobbet med å lage TV-program som Luksusfellen, Farmen og Hver gang vi møtes. Hun har i tillegg arbeidet lenge som journalist i TV2. Anne synes det er morsomt hvordan nye kanaler gir nye muligheter for kommunikasjon, derfor har hun også gjennomført prosjekter med influencere på YouTube. Anne er en dyktig skribent, men video og lyd er også en sentral del av hennes verktøykasse.