Vil AI ødelegge inbound marketing?

Illustrasjonsbilde av en person som leter etter svar ved hjelp av AI

Inbound marketing handler om at kunden finner deg når de har en utfordring du kan løse. De siste 25 årene har synlighet i Google vært viktig for å lykkes med det. Så hva skjer når stadig mer av problemløsningen flytter seg til AI-chatter?

Se opptaket av Inbound-dagen 2023

Svaret på det avhenger av hvem du spør, og jeg har forsøkt å spørre så mange som mulig i det siste. Blant annet spurte jeg flere av foredragsholderne på Inbound-konferansen i Boston i høst hva de tenker om fremtiden for søk og inbound marketing. Nedenfor kan du se og høre hva to av dem svarte.

Spoiler alert: Det handler ikke om å pøse ut uendelig mye AI-generert innhold på nett.  

 

Google vet heller ikke svaret 

Hva tenker Google selv om denne utviklingen? Siden Google og YouTube (som også er Google) er de to søkemotorene som brukes aller mest til å finne svar på det vi lurer på, er det naturligvis ekstra interessant å følge med på hva de gjør fremover.  

For å forsøke å finne ut av det, inviterte vi Martin Baltzersen fra Google Norge til å holde et foredrag på Inbound-dagen 2023. Jeg bet meg merke i spesielt én ting Baltzersen sa: «Hvis vi klarer å gjøre forbrukerne happy, og hvis vi klarer å sørge for at bedriftene når sine forretningsmål eller kommunikasjonsmål ved hjelp av plattformene våre, da er du midt inne i kjernen av forretningsmodellen vår. Så det er det vi jobber for hver eneste dag.»  

Og jeg kan legge til: Dette har vært en veldig lønnsom forretningsmodell for Google, for å si det mildt. 

Det er kanskje ingenting oppsiktsvekkende i dette utsagnet, men det er likevel verdt å merke seg: Google tjener veldig mye av pengene sine på å knytte selskaper sammen med kundene sine, og det er det all grunn til å tro at de vil forsøke å fortsette med, også i en verden hvor AI snur opp ned på mye.   

Her kan du se hele foredraget til Martin Baltzersen fra Google Norge på Inbound-dagen 2023.  

Hva med betalt annonsering?  

Det betyr for eksempel at annonsering vil være en del av det Google kommer til å tilby også gjennom sine AI-verktøy. Det bekreftet Baltzersen fra Google i sitt foredrag, hvor han viste frem noen av eksperimentene og testene Google nå gjør for å vise annonser i AI-søk.  

Les også: AI i betalt søk: en game changer

Disse kan naturligvis også bli mye bedre målrettet enn før, når AI-søket i mye større grad kan finne produkter og tjenester spesielt tilpasset behovet til den som søker – og ikke bare vise annonser innenfor en bredere kategori basert på et tradisjonelt søk.  

Vil organisk trafikk forsvinne?  

Om Google og andre AI-aktører er tjent med å tilby trafikk til bedrifter organisk gjennom sine AI-løsninger er for meg mer usikkert.  

For eksempel: Når noen spør en AI-chat om hva de bør tenke på når de skal velge CRM-system, så er det klart vi i Markedspartner ønsker å være synlige. Et AI-søk vil hente informasjon fra mange ulike kilder, og sammenstille dette for å hjelpe brukeren til å gjøre et riktig valg av CRM-system. Vi ser jo i dag at både Bing, Bard og ChatGPT4 kan oppgi kildene til denne informasjonen. Men hvis forbrukerne i økende grad stoler på at disse AI-søkene gir gode og troverdige svar, noe de i økende grad vil gjøre, er det kanskje ikke så viktig for AI-tjenestene å oppgi kildene? Veldig få vil antakelig klikke på disse. Det er ikke sikkert det er så lett heller, hvis svarene er basert på flere hundre, eller kanskje tusen, ulike kilder. 

Hvis AI-aktørene lander på at det gir liten ekstra verdi for brukerne å oppgi kilden for svarene sine, og det kanskje heller ikke lar seg løse i praksis, er det lett å se for seg at vi i fremtiden ikke har noe annet valg enn å betale for synlighet.   

Så kommer naturligvis regulering fra myndighetene til å spille en rolle, hvor det ikke er helt usannsynlig at AI-selskapene blir pålagt å oppgi kilder til informasjon. Om det er mulig.

Les også: 6 tips for å lykkes med AI i din bedrift

Blir AIO det nye SEO?  

Ingen vet hvordan fremtiden ser ut, men at det kan være lurt å begynne å tenke på synlighet i AI-tjenester er det liten tvil om.  

Jeg har hørt noen bruke forkortelsen AIO om AI-optimalisering. Om det vil bli like sentralt for inbound marketing som SEO (søkemotoroptimalisering) har vært frem til nå, blir spennende å følge med på!  

Sannsynligvis vil AI endre, men ikke ødelegge, inbound marketing. Markedsførere vil måtte tilpasse seg nye metoder og strategier for å nå målgrupper i en AI-dominert verden.  

Dette kan inkludere å lage innhold spesifikt designet for synlighet i AI, betale for synlighet i AI-plattformer, og kanskje også samarbeide med AI-leverandører for å påvirke hvordan innholdet vi lager brukes til å trene AI-modeller.  

Se opptaket av Inbound-dagen 2023

Knut Arild Vold's photo

Av: Knut Arild Vold

Knut Arild har vært markedssjef i Markedspartner siden 2022. Før han kom til Markedspartner jobbet han med innhold og markedsføring i ulike roller i HR-tech-selskapet Simployer. Knut Arild har også bakgrunn som journalist i NRK, Radio Norge og Egmont.