Kommunikasjon for ledere: Hva skaper et førsteinntrykk?

Christine_Calvert_Kommunikasjon_for_ledere_hva_skaper_et_forsteinntrykk

Som leder er det viktig at du tenker på hvordan du påvirker andre mennesker – og hvordan andre påvirker deg. Har du noen gang reflektert over hvilket førsteinntrykk du etterlater? Har du prøvd å forbedre det? Her er mine 10 enkle, men effektive tips.

Det tar bare 2 sekunder

Du har to korte sekunder på deg for å gjøre et godt førsteinntrykk. I løpet av den tiden rekker vi å gjøre oss opp en mening om den vi treffer. Skal du møte nye medarbeidere eller potensielle kunder, er det derfor greit å ha en plan for hva du skal si og gjøre.

Gratis webinar: Kommunikasjon for ledere – Hva skaper et godt førsteinntrykk? 

Smilet er det viktigste

«Smil til verden og verden smiler til deg» er et kjent uttrykk. Ikke uten grunn. Er det én ting du skal gjøre når du treffer noen, er det å smile. Og husk at et ekte smil også når øynene.

Blikkontakt er bra – men ikke hele tiden

De aller fleste av oss liker å se dem vi møter i øynene. Blikkontakt gjør at vi føler oss trygge. Du må bare ikke holde blikket for lenge – da blir det ubehagelig for den andre parten.

Se etter den ærligste delen av kroppen

Mange gjetter øyne, hender og skuldre hvis de blir spurt om hva som er kroppens ærligste del. Men det er faktisk føttene du bør se på, hvis du er på jakt etter sannheten. Hva sier føttene til den du er i møte med? Kanskje peker de i retning døra og viser at de aller helst vil hjem. Hva gjør dine føtter? Tripper de ofte litt utålmodig, sier du? Følg med på hva de jordnære kroppsdelene forteller, både om deg selv og andre.

Åpent kroppsspråk

Du er sikkert kjent med at kroppsspråk er viktig. Som leder bør du ha fokus på et åpent kroppsspråk. Da forteller du andre at du er sårbar, samtidig som du viser at du har tillit til den du møter.

En spesiell oppfordring til kvinner

Apropos kroppsspråk. Menn har gjerne et mer avslappet forhold til beina sine når de sitter enn det vi kvinner har – mens mange av det mannlige kjønn breier seg ut, sitter vi ofte med bena i kors. Noe vi bør slutte med, for det gjør oss mindre. Vi tar mindre plass i rom og debatter, rett og slett. Og det er det ingen grunn til, er det vel?

Hva gjør du med hendene?

Forskning viser at hvis du holder håndflatene oppover når du snakker, hører folk mer av det du sier. Er du blant dem som gjerne trykker hendene nedover, gir det inntrykk av makt. Hvordan er det med deg – bruker du hendene dine bevisst?

Snakker du fort?

Farten du snakker i, har også betydning. Ønsker du å fremstå som intelligent, lønner det seg ifølge forskning å snakke fort. På den andre siden viser forskning også at du vil bli oppfattet som intelligent hvis du tilpasser farten til den du snakker med. Velger du sistnevnte, blir du i tillegg sett på som sympatisk! Valget her burde ikke være så vanskelig, med andre ord.

Å være tilpasningsdyktig

Det er ikke bare pratefarten du kan regulere. Ved å lytte godt til samtalepartneren, kan du justere både stemmeleie og kroppsspråk. Det vil bidra til at vedkommende føler seg vel. Og gi gjerne noen komplimenter hvis det passer.

Kompliment funker

Alle liker nemlig å få kompliment, om de innrømmer det eller ei. Er du av dem som sliter med å strø om deg med godord, skal du vite at det lønner seg. Det funker uansett, selv om du kanskje bare sier noe overfladisk. Så lenge det som blir sagt er hyggelig, blir mottakeren litt gladere!

Ønsker du å lære mer om for eksempel hvordan lyttingen din, det du holder i hendene, eller duften i møterommet påvirker både avgjørelser og den du prater med, kan du klikke på lenken nedenfor og se webinaret!

Gratis webinar:   Kommunikasjon for ledere: Hva skaper et godt førsteinntrykk? Se opptaket her

Temaer:

kommunikasjon
Christine Calvert's photo

Av: Christine Calvert

Christine er Norges eneste tekstdoktor. Hun har jobbet med skriving og innholdsutvikling i 30 år. Når hun ikke holder foredrag, kurs og verksteder i inn- og utland, underviser hun på Høyskolen Kristiania på bachelor i Digital markedsføring. Calvert har skrevet bøkene "Skriv så det selger" og "Skriv for nettet - kort og godt". Hun har en aktiv og tydelig stemme i sosiale medier og skriver om språk, skriving og kommunikasjon til allmenn glede og forargelse.