Avbildet ser du en Enhjørnings-hai. Et nytt vesen – en blanding av en enhjørning, en hai og en hest. Litt som dagens digitale markedsførere – med en blanding av alle mulige kunnskaper og ferdigheter. Det er i hvert fall slik de fleste ledere skulle ønske at digitalmarkedsføreren var anno 2021. Men denne stillingstittelen kom for 4-5 år siden, og det er på tide at vi tar et ansvar for å etablere en rolle som er mulig å oppnå i praksis! Dette bør du se etter i en digital markedsfører.
Hva er en digital markedsfører i 2021?
Digital markedsføring defineres som all form for markedsføring gjennom digitale plattformer som eget nettsted, Facebook, Google, Youtube, programmatisk og liknende. I bunn og grunn – all markedsføring på internett. Jeg uthever «all form» fordi det er litt som beskrivelsen av en digital markedsfører anno 2021.
I 2021 skal nemlig en digital markedsfører ha forståelse for- og kunne bruke alle digitale plattformer i praksis. H*n skal ha forståelse for hvorfor alle disse digitale plattformene skal brukes for din bedrift, se potensial, og tilrettelegge for god og lønnsom annonsering. I tillegg til å gi andre råd om alle disse digitale kanalene.
Ikke minst bør en digital markedsfører være kjent med inbound og outbound markedsføring, samt ha generell kunnskap rundt fotografering og videoproduksjon.
De skal være spesialister eller generalister. Strukturerte, proaktive, kreative, multikunstnere innen redigering og publisering av saker på eget nettsted (webredaktører). De skal kunne SEO, innholds- og e-postmarkedsføring, utføre målinger og rapporteringer. Men er dette egentlig realistisk?
Trenge du en potet eller en enhjørnings-hai, og hva får du mest utbytte av?
En digital markedsfører anno 2021 utlyses som en av to ting: en potet eller en enhjørnings-hai.
Poteten er en digital markedsfører som komplementerer alle retter, og som kan brukes på tvers av kanaler og matretter. Enhjørnings-haien, avbildet på toppen av dette blogginnlegget, er forventningene av dagens digitale markedsførere. Nemlig et nytt vesen – en kombinasjon av en enhjørning, en hai og en hest. Men sånne vesener finnes ikke! Så slutt å lete etter dem. Velg heller poteten med spisskompetanse.
Ja, man har forskjellige kvaliteter og bakgrunner – men hvorfor skal de kunne «alt»?
Å holde seg oppdatert på alle ekspertområder innen markedsføring er en vanskelig, for ikke å si, umulig, oppgave. Tidligere var dette markedssjefens rolle, men problemet er pushet lenger ned på rangstigen, og er nå digitalmarkedsførerens utfordrende hverdag. Hvorfor er det slik?
For de fleste bedrifter i dag er digital markedsføring blitt den viktigste kanalen for merkevarebygging og salg. Konkurransen om den digitale kompetansen er derfor utrolig hard, og øker presset på ansatte med ovennevnte stillingstittel. Digital markedsføring er, som det har vært i lang tid, fortsatt i utvikling og bedrifter er avhengige av en ansatt som kan dekke akkurat deres behov for digital markedsføring. Ikke alle andres! 7 av 10 ledere mener digital markedsføring er viktig, og selv om mange har teknologien for den digitale disrupsjonen, mener 1 av 3 bedrifter at de mangler kompetansen for å møte utfordringene i markedet.
Her mener jeg mye av problemet ligger. Vi trenger kompetanse på mange forskjellige områder og vi trenger det raskt. Istedenfor å ansette flere i mindre roller, eller utvikle eksperter eller spesialister internt i bedriften, virker det som om de fleste tenker at løsningen er å finne én person som er god på alle disse områdene.
Jeg kan ikke nevne ett eneste navn som er ekspert eller spesialist innen alle ovennevnte kompetanseområder. Men jeg kan nevne flere som har kompetanseområder innen det ene eller andre. Som blant annet Thomas Moen på Facebook, Christoffer Bertilsson og Shay Robottom på LinkedIn, og Christine Calvert på tekst. Eller våre egne spesialister: Christoffer på video, Tove på tekst, Christian på performance marketing-biten, Lise på design, Ali innen webløsninger og Lars på salg. Klarer vi ikke dele opp digital markedsføring på samme måte?
Hva er det viktigst for en bedrift at en digitalmarkedsfører faktisk er god på?
Dagens digitale markedsførere må være effektive, lærevillige og nysgjerrige, samt eie ett felt for spesialkompetanse. Det kan være performance marketing (annonsering), marketing automation, inbound marketing, søkemotoroptimalisering (SEO), kunderelasjonshåndtering/Customer Relationship Management (CRM) eller Google Ads. Ikke alle, men én av disse kompetanseområdene.
De fleste bedrifter jobber ut fra egne strategier og arbeidsmetoder. Den nye ansatte må derfor likevel lære prosessen som fungerer internt i din bedrift. Det å forvente at en nyansatt skal kunne alle systemer, verktøy, plattformer med mer, i bedriften som du som leder kanskje har utviklet kompetanse for gjennom flere år, er vel feige lag?
Hør med digitalmarkedsføreren hvilke områder de er tryggest i, hvilke de ønsker å utvikle seg i, hvor de har mest erfaring, og basér digitalmarkedsfører-rollen på dette.
Jeg ønsker å avslutte med et sitat fra en bedrift jeg var i dialog med da jeg søkte jobb som digitalmarkedsfører for første gang:
«Energi skaper resultater – bedrifter trenger ansatte med en intensjon om å komplementere og øke energien som allerede eksisterer i en bedrift!»