Vi husker alle de elevene som rakk opp hånda i timen, uten egentlig å vite hva de ville eller burde si. Det ga dem sjelden positiv uttelling i karakterboka. De fikk kanskje litt mer oppmerksomhet rundt sin person enn sine medelever de første par ukene etter sommerferien, men så sluttet både klassen og læreren og forvente at det skulle komme noe interessant fra den kanten.
Slik er det også for bedrifter som annonserer. Akkurat som han som rakk opp hånda i timen, krever det ikke stor intelligens å få noen til å se din vei. I annonse-verden er hånda dog byttet ut med en lommebok. Overgangen fra oppmerksomhet til resultater er derimot ikke like enkel.
Se på de siste annonsene dere har rykket inn. Det være seg online eller i tradisjonelle medier. Hva ønsket dere egentlig å oppnå med denne annonsen? Hvilket inntrykk ønsket dere å etterlate? Hvis dere lykkes – hva vil det medføre av effekt? For en potensiell kunde som ikke kjenner oss fra før – hva er det med denne annonsen som gjør at de vil trigge på den – og ikke på konkurrentenes?
En bedrift som ønsker å skape resultater med annonsering må først vite hva de må lykkes med å formidle. Hvilket inntrykk på den potensielle kunden sitte igjen med for å foretrekke din bedrift eller ditt produkt? Hvilke kommunikasjonsoppgaver har bedriften? Og hvilke av disse kommunikasjonsoppgavene trenger vi å støtte med annonsering? Det handler om kommunikasjonsstrategi – og med mindre du har lyst til å være en av dem som rekker opp hånda uten å ha noe fornuftig å si – og samtidig bruke penger på det – bør du ikke ta lett på oppgaven.
"A great ad campaign will make a bad product fail faster. It will make more know it’s bad." Bill Bernbach (1911-1982), Amerikansk reklamepioner
Les også: Hvem sa at bannerannonsering ikke fungerer?