Da er vi tilbake etter en vellykket dag på Content Marketing Camp, hvor vi deltok i paneldebatt og hadde stand. Hele 300 deltagere hadde funnet veien inn på Rockefeller - hvor temaet var innholdsmarkedsføring.
At det er mange meninger om hva innholdsmarkedsføring er og hvordan det bør praktiseres er det liten tvil om. Hovedsakelig har vi med to "skoleretninger" å gjøre, branding og inbound. Hvilken retning du velger avhenger av markedsføringsmålet ditt - selv om mange bedrifter, spesielt de store, ofte bør kombinere begge.
Outsource innholdsproduksjonen?
Debatten vi deltok i tok utgangspunkt i spørsmålet: "Kan vi outsource innholdsproduksjonen". Et argument som kom opp var at det ikke var noen god ide, da ingen kan kjernevirksomheten like godt som de som jobber der.
Vår erfaring er likevel at svært mange virksomheter ikke har noen kultur for å formidle innhold og at ikke alle fagfolk har tiden eller kompetansen til å jobbe kontinuerlig med innhold.
Det vi ser er at det virkelig gode innholdet skapes når våre tekstforfattere og regissører setter hodene sammen med kundens egne fagpersoner. Det sikrer at innholdet får en troverdig substans og en form som sikrer at budskapet treffer mål.
> Les også: Content marketing: Skrive selv eller outsource?
Inbound marketing
På standen vår delte vi ut en trykt versjon av e-boken vår "Skap resultater med inbound marketing", som vi har fått svært gode tilbakemeldinger på. For en uke siden fikk vi forespørsel fra en kjent høyskole som ønsker å bruke den som en del av pensum for sine studenter, da forskningsartikler og fagbøker ikke klarer å henge med på den enorme teknologiske utviklingen som har skjedd de siste få årene.
Besøkende kunne også teste seg selv for å se om inbound passer for deres virksomhet og vi fikk gleden av mange gode samtaler med spennende bedrifter om digital markedsføring og innhold.
Alt i alt - Nils Petter Nordskar, som gjesteblogget hos oss for et par uker siden, leverte en interessant konferanse med inspirerende smakebiter på hvordan innhold kan hjelpe bedrifter med å bygge kjennskap og preferanse for sine merkevarer - men ikke minst, hvordan innhold kan inngå i en digital strategi og knyttes direkte til målbare resultater i form av leads, nye kunder og økt salgsomsetning.